آفتاب
یک مقام تاجیک :

امریکا خواستار عضویت در سازمان همکاری های شانگهای است

امریکا خواستار عضویت در سازمان همکاری های شانگهای است

دوشنبه ـ ایرنا ـ رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان گفت:امریکا تاکنون چندین بار تقاضای عضویت در سازمان همکاری های شانگهای را کرده است.

ˈخدایبردی خالقنظروفˈ روز شنبه در میز گرد ˈ نقش تاجیکستان در سازمان همکاری های شانگهای ˈ که در شهر دوشنبه برگزار شد، افزود: پس از سال 2005 موقعیت این سازمان در سطح منطقه تقویت شده و تقاضا برای عضویت در آن نیز افزایش یافته است.

وی افزود: امریکایی ها از سال 2007 به این طرف، چند مرتبه به پکن سفر کرده و تقاضای پذیرفته شدن بعنوان عضو ناظر در سازمان همکاری های شانگهای را کرده اند .

نشست سران کشور های عضو و کشور های ناظر سازمان همکاری های شانگهای روز های 12 و 13 سپتامبر ( 21 و 22 شهریور ماه ) با حضور 15 کشور و چهار سازمان جهانی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می شود.

سازمان همکاری های شانگهای در سال 2001 با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد. جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان عضو ناظر این سازمان هستند.

این مقام تاجیک به تاریخچه شکل گیری سازمان همکاری های شانگهای اشاره کرد و گفت: این سازمان دوام منطقی گروه ˈ 4 + 1ˈ ، شامل چهار کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق (روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان و تاجیکستان) و چین است که در سال 1995برای حل اختلافات مرزی که از 200 سال قبل باقی مانده بود، سر میز مذاکره نشستند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان گفت : ˈگروه 4 + 1ˈ در سال 1996 به ˈپنجگانه شانگهای ˈ معروف شد و 17 ژوئن سال 2001 با همراه شدن ازبکستان به سازمان همکاری های شانگهای تغییر نام داد .

وی افزود : اولین سندی که در سازمان همکاری های شانگهای امضا شد ، اعلامیه مبارزه با تروریسم ، تجزیه طلبی و افراط گرایی نام داشت و در آن نخستین وظیفه این سازمان تامین امنیت در منطقه عنوان شد .

وی تاکید کرد: در سال 2004 بخش مبارزه با تروریسم سازمان همکاری های شانگهای فعال شد ، مرکز این بخش در شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان است و مسوولیت هماهنگ سازی فعالیت نهاد های امنیتی کشور های عضو را بر دوش دارد.

به گفته خالقنظروف طی 10 سال اخیر مقامات امنیتی کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای بیش از 1000 عمل تروریستی را آشکار و از وقوع آن جلوگیری کرده اند.

وی افزود: بر پایه این همکاری مشترک، 480 پایگاه تروریستی ،شش هزار سلاح و بیش از یک میلیون جنگ افزار مصادره شده است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژی تاجیکستان گفت: پروژه های مهم اقتصادی در زمینه ساخت راه ، لوله کشی گاز و ایجاد خطوط پر قدرت برق ، در حیطه این سازمان عملی شده است .

وی افزود: دولت چین در سال 2005 برای اجرای طرجهای اقتصادی مختلف ، 900 میلیون دلار وام بلندمدت کم بهره به کشور های عضو سازمان همکاری های شانکهای تخصیص داد؛ که تاجیکستان با پیشنهاد 60 طرح ، 680 میلیون دلار از این مبلغ را از آن خود کرد.

این وام دراز مدت 40 سال بوده و سالانه 2 در صد سود بهره دارد .

به گفته ی این مقام تاجیک ، این وام ها علاوه بر کمک به استقلال انرژی تاجیکستان ، موجب شده که این کشور از بن بست راههای ارتباطی و ترابری خارج شود .

با استفاده از این وام ها راه های مواصلاتی محوری تاجیکستان ، از جمله دوشنبه ـ چناق ساخته شده است .

اساق*4*ه.ص**1579*
کد N487232

وبگردی