آفتاب

نیویورک تایمز: گزارش آژانس به چشم‌انداز توافق هسته‌ای اسیب زده است

نیویورک تایمز: گزارش آژانس به چشم‌انداز توافق هسته‌ای اسیب زده است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت: به نظر می‌آید چشم انداز دستیابی به یک توافق بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران با توجه به گزارش جدید آژانس، در مورد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور آسیب دیده باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیویورک تایمز در این باره نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گزارش جدید خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را منتشر و در آن اعلام کرد ایران سه گام از پنج اقدام عملی مورد توافق با آژانس را اجرایی و بحث و گفت‌وگو در مورد دو اقدام باقیمانده را آغاز کرده است.

به نوشته این روزنامه‌ی آمریکایی، با توجه به گزارش جدید آژانس که نشان می‌دهد ایران هنوز دو گام دیگر از پنج اقدام مورد توافقش با آژانس را عملی نکرده است، به نظر می‌آید که چشم‌انداز دستیابی به توافق جامع میان ایران و گروه 1+5 آسیب دیده باشد.

ایران و گروه 1+5 در اواخر نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که براساس آن ایران در ازای کاهش تحریم‌های غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورده است.

این کشورها پس از آن که نتوانستند در 20 ژوییه به توافق نهایی دست پیدا کنند مذاکرات را چهار ماه دیگر نیمی تا 24 نوامبر سال 2014 تمدید کردند.

مقامات ایرانی هم‌چنین موافقت کرده‌اند که برای ایجاد اعتماد و برطرف کردن نگرانی‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کنند. آژانس در این گزارش تاکید کرد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و رایزنی در مورد دو اقدام باقیمانده را آغاز کرده است.

مقامات غربی می‌گویند که چگونگی همکاری ایران با آژانس می‌تواند بر روند مذاکرات هسته‌ای تاثیر گذار باشد. مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و همکاری این کشور با آژانس دو مساله کاملا مجزا از یکدیگر هستند اما هر دو بر یک موضوع یعنی فعالیت‌های هسته‌ای ایران متمرکز‌ند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌چنین موظف است بر اجرای تعهدات ایران طبق توافق اولیه ژنو نظارت کند.

ایران بارها تاکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌اش کاملا صلح‌آمیز است. اما حسن روحانی، رییس‌جمهور میانه‌روی ایران گفته است حل مساله‌ی هسته‌ای یکی از مهم‌ترین اهدافش است. با این حال به نظر می‌آید دیدگاه‌های مذاکره‌کنندگان فاصله زیادی با یکدیگر دارند.

این در حالی است که آمریکا می‌گوید برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای که به نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد متعهد است. دولت این کشور اواخر ماه گذشته تحریم‌های جدید علیه ایران صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در گزارشات پیشین آژانس بارها تایید شده است که ایران به همکاری خود با آژانس و عمل به تعهداتش ادامه می‌دهد. اما ایران به دلیل عملکرد و رفتار دو گانه‌ی آژانس، در حالی که ایران به سوالات پیشین آن پاسخ داده در اجرایی کردن دو اقدام باقیمانده درچارچوب همکاری‌ها میان ایران و آژانس درنگ ورزیده است.

ایران از آژانس می‌خواهد پس از این که پاسخ سوالات خود را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران را کسب کرد نتیجه‌ی آن را اعلام کند، اما ما اکنون شاهد آن هستیم که آژانس سوالات جدیدی‌تری مطرح و حتی اعلام می‌کند در موضعی نیست که بتواند به طور کامل اطمینان دهد فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است.

انتهای پیام

کد N487068

وبگردی