آفتاب
رییس کمیسیون چشم انداز مجمع تشخیص:

درآمد سرانه کشور باید به 27 هزار دلار برسد

درآمد سرانه کشور باید به 27 هزار دلار برسد

اصفهان - ایرنا- رییس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای اینکه ایران در منطقه قدرت اول باشد، میزان درآمد سرانه کشور باید حداقل به 27 هزار دلار برسد.

محمد ابراهیم مداحی روز شنبه در کارگاه اقتصاد مقاومتی در اصفهان افزود: برای تحقق این میزان درآمد باید مولفه های نرخ بیکاری چهار درصدی، تورم زیر پنج درصد، سهم 70 درصدی بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی، نسبت 40 درصدی صادرات کالا و خدمات به GDP(تولید ناخالص داخلی)، سهم 14 درصدی درآمد مالیاتی دولت به GDP و سهم 8.5 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی به GDPعملیاتی شود.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در برنامه اول توسعه شش درصد، برنامه دوم 2.6 درصد، برنامه سوم 5.8 درصد، برنامه چهارم 4.4 درصد و برنامه پنجم 0.8 درصد بوده است.

وی افزود: ایران از لحاظ نظامی، سیاسی و امنیتی در منطقه رتبه نخست را داراست اما از نظر مجموع شاخص های علم و فناوری، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، نظامی و فضایی در آسیا در جایگاه 20 قرار دارد.

رییس هیات رییسه سلسله برنامه های اقتصاد مقاومتی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در اقتصاد دانش بنیان 85 درصد دانش و فناوری و 15 درصد مواد اولیه دخیل است اما در اقتصاد صنعتی این امر برعکس است.

وی ادامه داد: برای تحکیم پایه های اقتصاد مقاومتی با اقتصاد درونی، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد غیر نفتی و اقتصاد مردمی و دولت محور نیاز است.

مداحی افزود: اهداف مهم اقتصاد مقاومتی تامین رشد پویا، بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و دستیابی به چشم انداز 20 ساله است.

وی با تاکید بر اینکه آمایش سرزمین در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است، اضافه کرد: استانها در کنار یکدیگر اقتصاد مقاومتی را شکل می دهند.

مداحی با بیان اینکه 31 کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی در تمام استانها برگزار می شود، افزود: این کارگاهها مقدمه تشکیل همایش های اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم آبان امسال در سراسر کشور محسوب می شود.

وی مهمترین نتیجه اقتصاد مقاومتی را فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی و شرط آن را حفظ دستاوردهای کشور در زمینه های مختلف بیان کرد.

رییس کمیسیون امور زیربنایی و تولید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این کارگاه گفت: عامل ثروت آفرینی توجه به دانش و فناوری است و برای رفع تحریم ها باید به چگونگی دسترسی به علوم جدید پی ببریم.

علی مبینی دهکردی افزود: اتکا به درآمد نفتی باعث افزایش وابستگی می شود و این در حالی است که کشور نروژ درآمد نفتی خود را در بازار جهان سرمایه گذاری کرده و از سود آن استفاده می کند.

کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی، صبح شنبه با حضور چند عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مسوولان استانی با هدف آموزش مفاهیم اقتصاد مقاومتی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

پ/7140/ 607 / 684
کد N486752

وبگردی