آفتاب

آمریکایی ها در خاک ایران/ نشستن 2 هواپیمای آمریکایی در 5 ماه اخیر در تهران و بندرعباس

آمریکایی ها در خاک ایران/ نشستن 2 هواپیمای آمریکایی در 5 ماه اخیر در تهران و بندرعباس

فروردین 93 هواپیمایی با نشان پرچم ایالات متحده امریکا در خاک ایران و در فرودگاه مهر آباد بر زمین نشست. خبری که برای برخی یادآور خاطرات سال 64 و فرود یک هواپیمایی آمریکایی برای معامله دیپلماتیک با ایران بود.

محمود عزیزی: واقعه ای که بعد از واترگیت با عنوان مک فارلین به دومین رسوایی سیاسی در این کشور تبدیل شد. 29 سال بعد اما وقتی نیویورک تایمز خبری مبنی بر فرود یک فروند هواپیمای امریکایی در فرودگاه مهر آباد داد، گمانه ها به سمت تکرار حوادث سال 64 و حضور مقامات آمریکایی رفت، اما حمید بابایی مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل خیلی زود در واکنش به  این خبر گفت: «ما هیچ اطلاعی در این زمینه نداریم شما را به صاحبش ارجاع می دهم.»

آخرین ساعات 29 فروردین هم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این خصوص اظهار نظر کرد و گفت که هواپیما اگر چه آمریکایی است، اما در اجاره کشور غنا است و حامل یک هیات عالی رتبه از غنا بوده است که ریاست آن را برادر رییس جمهوری این کشور به عهده داشته است.

حالا 5 ماه بعد از آن تاریخ این بار هواپیمایی آمریکایی آن طور که ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است«به دلیل پاره‌ای مشکلات اداری» روز جمعه مجبور به فرود در بندر عباس در ایران شده است.
هواپیمایی که حامل حدود يکصد آمريکايي و دو کانادايي بوده و از پايگاه هوايي بگرام در افغانستان به مقصد دبي به پرواز درآمده و در نيمه راه از مسير خود خارج و در ايران فرود آمده است.

به گفته يک مقام مسئول در وزارت خارجه آمريکا، کادر پرواز هواپيما پس از ترک بگرام با چند ساعت تاخير، برنامه پرواز را به روز نکرده بود. زماني که مسئولان هواپيمايي کشوري ايران اين هواپيما را شناسايي کردند، نتوانستند آن را در سيستم هاي خود رهگيري کنند زيرا فرض بر اين بود که اين هواپيما چند ساعت قبل از آسمان ايران عبور کرده است.
به همين سبب مقامات ايران ابتدا از اين هواپيما خواستند بازگردد ولي زماني که متوجه شدند سوخت کافي براي بازگشت به افغانستان ندارد، از هواپيما خواستند در بندرعباس فرود بيايد.
بعد از این فرود، هواپيما نهايتا به مقصد امارات دوباره پرواز کرده و در دبي به زمين نشسته است.
ماري هارف سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا نیز در بيانيه ای خاطر نشان کرد بر خلاف آنچه مطبوعات گفته اند، هيچ هواپيماي ايراني به نشانه هشدار براي اسکورت اين هواپيما پرواز نکرده بود.
وي گفت «ما از تلاش هاي هر دو طرف براي اينکه مسافران بدون هيچ مشکلي به مقصد برسند، قدرداني مي کنيم.»

27212

کد N486540

وبگردی