آفتاب
داوران آزمون گروه کر ارکستر سمفونیک تهران:

خاموشی هنرمندان قبل از شکفته شدن/ جوانان آواز سنگین نخوانند

خاموشی هنرمندان قبل از شکفته شدن/ جوانان آواز سنگین نخوانند

مرحله پایانی آزمون ورودی گروه کر ارکستر سمفونیک تهران چهارشنبه دوازدهم شهریور با حضور هیات داوران در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید عسگری رهبر گروه ارکستر سمفونیک تهران در نشستی که پس از پایان این آزمون داشت، توضیح داد: برای برگزاری آزمون ورودی گروه کر ارکستر سمفونیک سه مرحله پیش بینی شد که عمده توجهات ما روی شنوایی موسیقایی یا توانایی سرایش تاکید داشت که در ابتدا من و آقای مرتضی‌پور در جمع هیات داوران بخش اول حضور داشتیم.

وی افزود: از این مرحله 65 نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند که در مرحله دوم از هر خواننده خواستیم که یک قطعه کلاسیک ایرانی و 5 اثر کلاسیک را اجرا کند که در این مرحله اساتیدی چون گیتی خسروی و شهلا میلانی به جمع هیات داوران اضافه شد.

تاکید بر هماهنگی گروهی در مرحله سوم آزمون

عسگری با اشاره به مرحله سوم آزمون نیز گفت: در مرحله سوم آزمون تاکید ما بر هماهنگی گروهی بود که بر اساس آن آزمونی با عنوان کوارتت از متقاضیان گرفته شده که بر اساس آن چهار خواننده از چهار گروه پایه آثار خود را ارایه دادند. برای این مرحله از آزمون پیانیست هایی در کنار گروه حضور داشتند که ما را برای انتخاب افراد کمک می کردند. در مجموع پس از پایان این سه مرحله امیدوار هستیم که بین 38 تا 42 نفر به عنوان اعضای نهایی گروه کر ارکستر سمفونیک تهران جهت انجام مراحل اداری به مرکز موسیقی وزارت ارشاد معرفی شوند.

رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به نوعی نماینده کرال ایران خواهد بود، توضیح داد: ما با تدبیر و امید بنا را بر فعالیت گذاشته ایم. تدبیر علمی و امید به فضای حمایت از موسیقی و جوانان در همین فضا تعریف می‌شود بنابراین معتقدم حمایت از این گروه کر به نوعی حمایت از جوانان نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پروسه اداری پذیرفته شدگان نهایی آزمون ورودی گروه کر ارکستر سمفونیک تهران گفت: بعد از طی مراحل اداری ما اسامی را به دفتر موسیقی وزارت ارشاد تحویل می دهیم و طبق برنامه ریزی هایی که انجام دادیم اسامی نهایی طی این هفته به مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد تحویل داده خواهد شد اما این که بتوانم هم اکنون زمان مشخصی را برای کنسرت اعلام کنم ترجیح می دهم که فعلاً پیرامون زمان آن توضیحی ندهم.

دستمزد خوانندگان گروه کر چقدر است

وی افزود: نگرانی های مالی برای پشتیبانی از کسانی که به استخدام گروه کر ارکستر سمفونیک در می‌آیند نگرانی های بجایی است بنابراین همه ما معتقدیم که باید پشتیبانی مالی مناسبی از این فضا وجود داشته باشد چرا که اگر این پشتیبانی ها وجود نداشته باشد به طور طبیعی احتمال تضعیف شدن هم وجود خواهد داشت. اگرچه ما امروز فقط به خاطر مسایل فنی است که در این جا حضور داریم اما معتقدم موارد مالی نیز باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

عسگری در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به امور قراردادی و بیمه مستخدمین گروه کر ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: طبق تمهیداتی که در نظر گرفته شده قرار است نسخه ای از قرارداد نهایی به هنرمندان داده شود. ضمن این که تمامی این دوستان پس از طی مراحل اداری بیمه خواهند شد. البته هنوز در مورد رقم دقیق قرارداد نمی توانم به صورت قطعی مبلغی را اعلام کنم چرا که دستمزدها بر اساس گروه های الف، ب و ج متفاوت است اما رقم میانگینی که برای این افراد در نظر گرفته‌ایم ماهانه یک میلیون تومان است.

منتظر باشیم برای اتفاقات خوب

گیتی خسروی عضو هیات داوران آزمون ورودی گروه کر ارکستر سمفونیک تهران نیز در این نشست گفت: این طور که از شروع به کار ارکستر سمفونیک تهران پیدا است موید این نکته است که اتفاقات خوبی قرار است در این حوزه بیافتد و من بسیار شادانم که چنین امکاناتی برای جوانان پیدا شده که می توانند هنر خود را به مخاطبان موسیقی ایران معرفی کنند.

وی افزود: گرچه امتحانی که ما از متقاضیان حضور در گروه کر گرفتیم ساده نبود اما حرکتی در جوانان اتفاق افتاده که می تواند تضمین دهنده شرایط خوبی برای موسیقی کشورمان باشد و من امیدوارم شرایط به گونه ای که پیش بینی شده هدایت شود.

این مدرس موسیقی در آنالیز آثار اجرا شده این آزمون و مواردی از این دست توضیح داد: در زمینه آوازی جوانان ما خیلی زود به سمت آوازهای سنگین می‌روند. این در حالی است که آنها توانایی و تجربه لازم را در این حوزه ندارند که نتیجه همین رویکرد باعث می‌شود که این هنرمندان مستعد و جوان قبل از شکفته شدن خاموش شوند.

برای اولین بار است که گروه کر جدی گرفته شده است

شهلا میلانی مدرس و عضو دیگر هیات داوران در این نشست گفت: برای اولین بار است که در تاریخ تاسیس گروه های کر می بینم که کار تا این حد جدی گرفته شده، موضوعی که متاسفانه در آواز کلاسیک همیشه به عنوان یک اندیشه نادرست وجود داشته که خواندن در گروه کر کار آسانی است در حالی که نمی دانستیم این حوزه یک حرفه کاملاً جدی و علمی است که باید بیشتر از اینها به آن توجه کرد.

وی با بیان این که تا کنون به صورت ریشه ای پیرامون تشکیل گروه های کر عمل نشده است، بیان کرد: متاسفانه هیچوقت گروه کری نداشتیم که ریشه ای کار کند و اغلب گروه هایی که پیرامون این موضوع شکل گرفته اند عجولانه به کار مشغول بودند و من خوشحالم که این بار با دقت نظر و بررسی بیشتری می توانیم با یک انتخاب علمی و شایسته شاهد تشکیل گروه ارکستر سمفونیک تهران باشیم که با یک نگاه جدی، فنی و هنری به موضوع پرداختند.

فرصتی برای توجه بیشتر به آموزش موسیقی

نیلوفر بدرکوهی عضو دیگر هیات داوران در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری این آزمون ورودی گفت: خوشحالم که بعد از مدت ها از هم پاشیده شدن ارکستر سمفونیک تهران دوباره شاهد بازگشایی آن هستم و این به نظر من نور امیدی است که می تواند در روند فقدان آموزش در موسیقی کمک قابل توجهی کند و به ما نشان دهد که چقدر جوانان با استعدادی داریم و می توانیم با آموزش آنها را به راه درستی که باید بروند هدایت کنیم.

نادر مرتضی پور مدیر سابق گروه کر دفتر موسیقی هم در این نشست گفت: این آزمون یکی از معدود آزمون های تخصصی حوزه موسیقی است که با این شکل علمی برگزار شد و من با توجه به حضور مراجعه کنندگان مشاهده کردم که چقدر می توانیم در یک قالب از قبل طراحی شده به توانایی ها و استعدادهای موسیقی ایران پاسخ دهیم.

وارطان ساهاکیان از اعضای دیگر هیات داوران آزمون ورودی گروه کر ارکستر سمفونیک تهران هم با تقدیر از هنرجویان شرکت کننده در این آزمون تصریح کرد: بچه هایی که از شهرستان برای حضور در این آزمون حضور پیدا کردند به قدری عالی و قوی بودند که من واقعاً هنر آنها را تحسین می کنم. به اعتقاد من این برای اولین بار است که یک آزمون توانسته کاری را انجام دهد که ما با توانایی های بیشتر و بهتری از هنرمندان جوان آشنا شویم.

وی افزود: امروز به دلیل زیاد شدن هنرجوان می توانیم با فراهم آوردن یک تمرین خوب و محیطی آماده 10 تا 30 گروه کر را پرورش دهیم. البته چنین رویکردی باید با فراهم آوردن امکانات خوب برای گروه های هنری شکل بگیرد و اگر بتوانیم در همین چارچوب به فعالیت های خود ادامه دهیم بقیه گروه ها هم مجبور هستند با این شکل به کار خود ادامه دهند.

کد N486491

وبگردی