آفتاب

بریویک در تلاش برای ایجاد حزب "فاشیست" نروژ از داخل زندان

بریویک در تلاش برای ایجاد حزب "فاشیست" نروژ از داخل زندان

آندرس برینگ بریویک که در سال 2011، 77 تن را در نروژ به قتل رساند، اعلام کرد، قصد دارد تا حزب "فاشیست" را از زندان تاسیس کند. وی تاکید کرد که این کار می‌تواند از تکرار قتل عام‌های مانند سال 2011 جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این راست افراطی نروژی در نامه‌ای 34 صفحه‌ای خطاب به وزارت دادگستری این کشور خواستار رفع موانع در مسیر ایجاد "حزب فاشیست نروژی" و "لیگ نروژ" شد.

برویک 35 ساله که در 22 ژوئیه 2011، 77 تن را به قتل رساند، ادعا می‌کند وی برای مقابله با مسلمانان و جامعه چند فرهنگی دست به این اقدام زده است. او این مبارزه با با منفجر کردن یک بمب در نزدیکی ساختمان‌های دولتی در اسلو آغاز کرد که منجر به کشته شدن 8 تن شد. در اقدام بعدی بریویک به سوی کمپ حزب جوانان کارگر در جزیره یوتوئیا آتش گشود که 69 تن که اکثرا نوجوان بودند، به قتل رسیدند.

بریویک اعلام کرده از زمانی که در سال 2012 به 21 سال حبس محکوم شده به دموکراسی گرایش پیدا کرده است و ادعا کرده که می‌خواهد یک حزب سیاسی برای ترویج عقایدش بدون متوسل شدن به خشونت پایه‌گذاری کند.

او افزوده، پیروزی یک حزب نئونازی در انتخابات یونان الهام بخش او بوده است.

وی در نامه‌ای از زندان گفته است: به عنوان کسی که پیش از این یک شبه نظامی بوده، اکنون قلبم از جنایتی که در 22 ژوئیه مرتکب شدم، به درد می‌آید و مهمترین چیز در زندگی‌ام تلاش در جهت جلوگیری از بروز مجدد چنین اتفاقی است. نیت و قصد تشکیل حزب فاشیست نروژ و لیگ نروژ نیز جلوگیری از وقوع مجدد چنین حادثه‌ای است.

او پایان نامه را با عنوان "آندرس بریویک، دبیرکل حزب و کاندیدای مجلس از حزب فاشیست و لیگ نروژ" امضا کرده است.

او ادعا کرده که نام "فاشیست" را به این دلیل که نازی لقب نگیرد، برگزیده است.

این اولین باری نیست که برویک تلاش می‌کند از درون زندان با جهان بیرون صحبت کند.

انتهای پیام

کد N486466

وبگردی