آفتاب

رویترز: ترکیه در ائتلاف جهانی علیه داعش نقش علنی ایفا نمی‌کند

رویترز: ترکیه در ائتلاف جهانی علیه داعش نقش علنی ایفا نمی‌کند

ترکیه احتمالا در ائتلاف آمریکا برای حمله به شبه‌نظامیان داعش در عراق و سوریه نقش علنی و آشکاری ایفا نخواهد کرد چرا که نگران است این شبه‌نظامیان تروریست علیه ترکیه‌ای‌هایی که به گروگان گرفته‌اند، دست به اقدامات تلافی‌جویانه بزنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا امیدوار است تا بتواند برای مقابله با داعش که بخش وسیعی از سرزمین عراق و سوریه را تصرف کرده یک استراتژی منطقه‌ای بیندیشد اما مقامات سابق و کنونی آمریکا انتظار دارند که ترکیه از هرگونه نقش علنی و آشکار مهم و بزرگ اجتناب کند.

ترکیه تنها کشور مسلمان در "ائتلاف جهانی" 10 کشوری است که متعهد شده‌ با شبه‌نظامیان داعش در عراق مبارزه کند. مساله این "ائتلاف جهانی" روز جمعه از سوی آمریکا در نشست ناتو در ولز اعلام شد.

هنوز مشخص نیست که این ائتلاف ممکن است تا چه اندازه شبه نظامیان داعش در سوریه را هدف قرار دهد. سوریه به مخفیگاه امنی برای شبه نظامیان داعش تبدیل شده است.

ترکیه روابط بسیار حساسی با هفت همسایه تقریبا بی‌ ثباتش دارد و نه تنها با سوریه که منشا تهدید داعش است بلکه با عراق نیز که داعش در آنجا چندین تن از ترکیه‌ای‌ها را گروگان گرفته است، هم مرز می‌باشد.

داعش حدود 46 شهروند ترکیه‌ای را به گروگان گرفته که شامل دیپلمات‌هایی است که از کنسولگری ترکیه در موصل ربوده شده‌اند.

واشنگتن با توجه به شرایط ناگوار ترکیه قصد دارد تا توجه آنکارا را به توقف سیل شبه نظامیان خارجی از جمله آنهایی که از آمریکا و غرب اروپا برای پیوستن به داعش در سوریه وارد خاک ترکیه می‌شوند، معطوف کند.

یکی از مقامات آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: همه درک می‌کنند که ترکیه‌ای‌ها در یک دسته ویژه قرار دارد. ترکیه بخشی از این ائتلاف خواهد بود اما به چه معنا حرف زدن هزینه‌ای نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N486140

وبگردی