آفتاب

ناتو برای حمایت از اروپای شرقی نیروی «سر نیزه» تشکیل می‌دهد

ناتو برای حمایت از اروپای شرقی نیروی «سر نیزه» تشکیل می‌دهد

دبیرکل ناتو ضمن اعلام خبر تشکیل نیروی ویژه گفت که این اقدام، «پیام واضحی» می‌فرستد که «ناتو همیشه از همه هم‌پیمانان خود حفاظت می‌کند.»

کشورهای عضو ناتو برای تشکیل نیروی واکنش سریع با نام «سر نیزه» توافق کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ اعضای این پیمان در اروپای شرقی نگران تحرکات روسیه در اوکراین هستند و تشکیل این نیروی جدید، یکی از اقدام‌های ناتو برای حمایت از این اعضای خود بوده است.

«آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو)، خبر از تشکیل این نیروی جدید داده که از چند ده هزار نفر تشکیل می‌شود و می‌تواند طی ۴۸ ساعت به نقاط لازم اعزام شود.

ساز و برگ نظامی این نیرو هم در کشورهای اروپای شرقی که عضو ناتو هستند، از پیش ذخیره می‌شود.

ناتو روسیه را متهم می‌کند که برای شورشی‌های جدایی‌خواه در شرق اوکراین سلاح و سرباز می‌فرستد. مسکو این اتهام ناتو و کشورهای غربی را رد می‌کند.

در همین حال جدایی‌طلبان هوادار روسیه و دولت اوکراین در نشست مینسک، یک تفاهم‌نامه برای آتش‌بس امضا کرده‌اند.

از زمان تشدید بحران اوکراین از زمستان گذشته، اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به‌ویژه کشورهای حوزه دریای بالتیک و لهستان نگران امنیت خود بوده‌اند.

پیمان نظامی آتلانتیک شمالی در سال ۱۹۴۹ میلادی و در رویارویی با تهدید شوروی سابق تشکیل شد.

کشورهای حوزه دریای بالتیک که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده‌اند، نگران هستند که روسیه از همین توجیه که می‌خواهد از روس‌زبان‌ها حفاظت کند، برای مداخله در امور این کشورها هم استفاده کند.

راسموسن ضمن اعلام خبر تشکیل نیروی ویژه گفت که این اقدام، «پیام واضحی» می‌فرستد که «ناتو همیشه از همه هم‌پیمانان خود حفاظت می‌کند.»

نیروی زمینی «سر نیزه» از طریق دریایی و هوایی و با حمایت نیروهای ویژه اعزام می‌شود.

ناتو همچنین «طرح اقدام آماده» را هم تصویب کرده است.

این طرح، واکنش عملی نظامی این هم‌پیمانان به تهدیدها در ارتباط با مرزهای ناتو است؛ تهدیدهایی که نه تنها از جانب روسیه بلکه از جانب بی‌ثباتی فزاینده در خاورمیانه می‌رسند.

در همین حال «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته که ائتلافی از هم‌پیمانان ناتو آماده است برای اقدام نظامی علیه داعش به ایالات متحده بپیوندد.

مقام‌های انگلیس نیز اعلام کرده‌اند که هزار نفر از نیروی واکنش سریع را تامین می‌کند.

این پیمان نظامی ۲۸ کشور که رهبران آن دو روز در ولز گفت‌وگو کردند، همچنین توافق کرده است که دفاع سایبری را هم در ماموریت‌های اصلی‌ خود بگنجاند.

روابط ناتو و روسیه در ۱۰ سال گذشته تیره شده است.

هرچند در سال ۲۰۰۰ میلادی «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه حتی احتمال پیوستن روسیه به ناتو را مطرح کرد ولی به نظر می‌رسد از آن‌زمان تا کنون، کرملین به طور فزاینده‌ای احساس می‌کند ناتو به نظراتش اهمیتی نمی‌دهد.

 

کد N485964

وبگردی