آفتاب

هشدار چین به انگلیس در خصوص مسائل هنگ کنگ

هشدار چین به انگلیس در خصوص مسائل هنگ کنگ

پکن - ایرنا - چین ضمن هشدار به انگلیس از دولتمردان لندن خواست در امور هنگ کنگ دخالت نکنند و به حق حاکمیت این کشور و موضع پکن در خصوص مساله اصلاحات سیاسی هنگ کنگ احترام بگذارد.

به گزارش ایرنا، ˈچین گانگˈ سخنگوی وزارت امور خارجه چین خواستار عمل لندن به تعهدات خود در قبال هنگ کنگ شد و تاکید کرد انگلیس نباید در امور هنگ کنگ دخالت کند.

به نوشته روز شنبه چاینا دیلی، وی گفت: انگلیس متعهد است در امور هنگ کنگ دخالت نکند، اما لندن قصد دارد بر روند اصلاحات سیاسی تاثیر بگذارد و چین نسبت به این مساله شدیدا ناراضی است.

این سخنگوی چینی تاکیدکرد ˈهنگ کنگ یک بخش ویژه چین است و اصلاحات سیاسی این منطقه نیز جزو امور داخلی این کشور است و هیچ کشوری حق ندارد آن را ارزیابی کرده و در امور آن دخالت کندˈ.

چین گانگ از انگلیس خواست حق حاکمیت و موضع چین را مورد احترام قرار داده و به تعهدات خود عمل کرده و در امور هنگ کنگ دخالت نکند.

پارلمان انگلیس تحقیقاتی در خصوص اصلاحات دموکراتیک در هنگ کنگ که پیش از این مستعمره این کشور بوده است انجام داده که با واکنش پکن مواجه شد.

چین در نامه ای به کمیته منتخب امور خارجی پارلمان انگلیس خواستار توقف این تحقیقات شده است.

هنگ کنگ هفته گذشته شاهد تجمع اعتراض آمیز هزاران نفر از مردم این منطقه به تصمیم مقامات پکن در خصوص تایید نامزدهای انتخابات محلی بود.

براساس تصمیم کنگره ملی خلق چین رییس منطقه هنگ کنگ از سال 2017 میلادی با آرای مردم انتخاب می شود و تنها ساکنان هنگ کنگ می توانند در این انتخابات شرکت کنند و نامزدهای انتخابات باید مورد تایید دولت چین قرار گیرند.

آساق**1611
کد N485767

وبگردی