آفتاب

نخست وزیر استرالیا وارد مالزی شد/ تروریست های داعش محور مذاکرات

نخست وزیر استرالیا وارد مالزی شد/ تروریست های داعش محور مذاکرات

کوالالامپور - ایرنا - نخست وزیر استرالیا صبح روز شنبه برای انجام سفر یک روزه با هدف مذاکره با همتای مالزیایی در خصوص موضوعات منطقه ای و بین المللی و نگرانی های مشترک دو کشور به ویژه گروه تروریستی و تکفیری داعش وارد پوتراجایا شد.

به گزارش ایرنا، مالزی و استرالیا طی چند ماه گذشته در خصوص دو پرواز ام.اچ 17 و ام.اچ 370 همکاری نزدیکی داشتند و ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی نیز در سفری کوتاه به شهر ˈپرتˈ استرالیا بر عملیات مشترک کوالالامپور – کانبرا برای یافتن پرواز ناپدیدشده ام.اچ 370 نظارت کرد.

به نظر می رسد سفر ابوت به مالزی سفری تشریفاتی است، اما کارشناسان معتقدند با توجه به حضور اتباع دو کشور در بین گروه تروریستی داعش در عراق این دو مقام بلندپایه مالزی و استرالیا در خصوص این گروه تروریستی و همکاری دو جانبه برای مقابله با ان مذاکره می کنند.

کانبرا و کوالالامپور از بازگشت اتباع این کشورها که با تروریست های داعش در عراق همکاری کرده و دست به جنایت زده اند، نگرانند.

در این راستا برخی رسانه های استرالیا هفته گذشته از اندونزی، مالزی و برونئی خواستند بدنبال ایجاد ائتلافی بر ضد گروه تروریستی و تکفیری داعش باشند .

رسانه های استرالیا هفته گذشته نیز ار ˈتونی ابوتˈ نخست وزیر این کشور خواستند از ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی بخواهد ˈبه جای شعار، کمک های مالی و نظامی و یا حتی اعزام نیروهای ارتشی به عراق را در دستور کار خود قرار دهدˈ.

مالزی تلاش هایی برای شناسایی گروه های مرتبط با فعالیت تروریستی انجام داده است و پلیس این کشور هم اکنون در حال تلاش برای شناسایی گروه های تروریستی است که در مالزی شرقی فعالیت دارند.

وزارت امور خارجه مالزی در بیانیه ای همچنین اعلام کرد ابوت به همراه نجیب با امدادگران مالزیایی که در عملیات جستجوی پرواز ام.اچ 370 و ام.اچ 17 شرکت داشتند، دیدار می کنند.

مناسبات مالزی و استرالیا آبان ماه سال گذشته بدنبال مطرح شدن جاسوسی کانبرا از مقامات کوالالامپور با چالش هایی مواجه شد و وزارت امور خارجه مالزی سفیر آمریکا و کمیسیونر ارشد دولت استرالیا در مالزی را احضار کرد.

ˈعنیفه امانˈ وزیر خارجه مالزی نیز خواستار توضیح دولت استرالیا در خصوص گزارش رسانه ها مبنی بر دست داشتن کانبرا در یک سری عملیات جاسوسی علیه دولت مالزی شد.

روابط دیپلماتیک بین مالزی و استرالیا از سال 1957 میلادی آغاز شد و دو کشور اکنون در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری، آموزش و پرورش، دفاعی و امنیتی همکاری دارند.

آساق**1611
کد N485763

وبگردی