آفتاب

بلای گمانه زنی و بی ثبات کردن تیم مذاکره کننده ایران و 5+1

بلای گمانه زنی و بی ثبات کردن تیم مذاکره کننده ایران و 5+1

غربی ها معلوم است چکار می کنند ولی ما برخی اوقات به دست خودمان همه چیز با به هم می زنیم و بی ثبات می کنیم.

حنیف حسینی: بی ثباتی در تصمیم گیری ها و وجود نداشتن برنامه ریزی بلند مدت یکی از خصائص منفی مدیریتی در کشورمان است.
به گزارش خبرآنلاین، این خصیصه منفی وقتی بیتشر به چشم می آید که خواسته باشیم در عرصه بین المللی با کشورهای دیگر وارد بحث و گفت و گو شویم.
مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 یکی از پیچیده ترین گفت و گوهای دیپلماتیک و فنی جهان است و دو طرف تلاش می کنند تا متخصص و مجرب ترین نیروهای خود را مامور به حضور در آن کنند.
اما یکی از تفاوت هایی که در قبال تیم مذاکراتی کشورمان توسط برخی رسانه اعمال میشود، تلاش هایی برای اعمال برخی تغییراتی در تیم مذاکرات هسته ای است.
در اوج مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 در وین و تلاش های تیم دیپلماتیک شایعاتی در خصوص تغییر در تیم ایران و اعزام عباس عراقچی به نبویورک برای تصدی پست سفیر ایران در سازمان ملل به گوش رسید. شایعاتی که چند هفته ای سایه اش را بر سر تیم مذاکره کننده ایران انداخت.
به تازگی نیز یکی دیگر از اعضای فنی تیم هسته ای در معرض گمانه زنی های زسانه ای قرار گرفته است. پس از ماجرای استیضاح دکتر فرجی دانا، وزیر سابق علوم در مجلس شورای اسلامی و معرفی دکتر محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست این وزارتخانه، گمانه زنی ها و حدسیات متعددی درباره گزینه ای که به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی خواهد شد در محافل خبری و رسانه ها به جریان افتاد و در این میان نام دکترعلی اکبرصالحی، معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز به گوش رسید.
سایت امید هسته ای ایران دراین باره نوشت :«علی اکبر صالحی به واسطه تحصیلات اش یعنی مهندسی هسته ای، حضور حدود8ساله اش بر کرسی نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وزارت امور خارجه و دو دوره حضور در راس سازمان انرژی اتمی ایران، تبدیل به یک چهره و برند فنی - دیپلماتیک هسته ای در مقیاس جهانی شده است که سخن و کلام وی در حوزه فنی و سیاسی ابعاد جهانی پیدا می کند، حال چرا باید در این برهه سخت مذاکراتی با گروه 1+5 جمهوری اسلامی ایران در سطح کلان منافع اش چنین فردی را از دست بدهد صرفا به این دلیل که گزینه ای راحت برای رای آوردن در مجلس و نشستن بر کرسی وزارت علوم محسوب می شود. برند سازی در سطح جهانی موضوع ساده ای نیست و مهمترین دستاوردی است که دولت ها برای پیشبرد اهداف جهانی خود از آن بهره می برند ، حال افرادی که خودشان ظرفیت های جهانی دارند و مورد احترام قرار می گیرد، را چرا باید به سادگی از دست دهیم. چه نوع تدبیری می گوید که این جا به جایی فرضی و گمانه زنی پیرامون آن به سود نظام و مردم است؟ »

به گزارش خبرآنلاین، این رفتار در حالی از سوی برخی رسانه های کشورمان دنبال و بعضا بی ثباتی در تیم مذاکره کنندگان هسته ای را القا می کند که طرف غربی تلاش دارد انسجام و هماهنگی مطلق خود را به نمایش بگذارد.
اگر دوره مدیریت کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاتمه پیدا کرده است اما او تا پایان مذاکرات هسته ای برای پیگیری توافق ژنو مدیریت تیم مذاکره کننده 5+1 را بر عهده دارد.
امروز نیز مری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریک درباره حضور سولیوان پس از ترک سمت مشاور معاون رئیس جمهور در مذاکرات هسته‌ای گفت: وی سمت خود را در معاون ریاست جمهوری از 15 اوت ترک کرده است اما هنوز نقش وی در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان یکی از مسئولان متخصص در وزارت خارجه ادامه می‌دهد و وی یکی از مشاوران ارشد است. همچنین ویلیام برنز پس از بازنشستگی نیز در مذاکرات هسته‌ای حضور خواهد داشت.

/2727

کد N485651

وبگردی