آفتاب
رییس جمهور در مراسم تجلیل از قهرمانان ورزشی:

شادی حق مسلم مردم است /باید ورزشگاه‌های زنان را افزایش دهیم

شادی حق مسلم مردم است /باید ورزشگاه‌های زنان را افزایش دهیم

بازی ایران و آرژانتین نگاه جهان به ایران را تغییر داد/ ما باید فرصت ورزش را برای همه برابر کنیم و اینکه ورزش برای آقایان باشد و برای خانم ها نباشد بی عدالتی است/ ما پیروزی می‌خواهیم ولی نه به هر قیمتی بلکه پیروزی با اخلاق وارزش‌های رقابت را خواستاریم.

رییس جمهور شادی را حق مسلم مردم عنوان کرد و گفت: ورزشکاران می توانند این شادی را به ارمغان بیاورند هر چند که دولت وظایف سنگین‌تری را برای شادی مردم به عهده دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال آفرینان ورزشی سال‌های 91 و 92 که عصر امروز در مرکز همایشهای بین المللی صدا وسیما برگزار شد، گفت: از آغاز دولت یازدهم، ظاهرا اقبال و بخت با این دولت همراه بود که همزمان با جشنی که مردم برای انتخابات ریاست جمهوری به پا کرده‌ بودند، جشن و شادی ورزشکاران مان به جام جهانی نشاط وخوشحالی مردم را مضاعف کرد و بعد از آن نیز در زمینه‌های مختلف همواره توانستید لبخند را بر لبان ملت عزیز و بزرگ ایران بنشانند.

وی با بیان اینکه یکی از آثار ورزش قهرمانی ایجاد هیجان و نشاط در جامعه است اظهار داشت: البته در گذشته و در سال‌های قبل از انقلاب گاهی این سخن مطرح می‌شد که قهرمانی در میان یک ملت معنایی ندارد و می‌گفتند مردم همه قهرمانند و باید قهرمان باشند. البته این تعبیر و شعار بدی نیست ولی وقتی با واقعیت تطبیق داده می شود دنیا در زمینه های مختلف، دنیای رقابت و قهرمانی است.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: در رقابت‌های علمی، وقتی جوانان ایران در المپیادهای مختلف صاحب پیروزی می‌شوند و مدال می آورند این قهرمانی برای ملت ما نشاط آور است. در دنیای دیپلماسی وقتی قهرمانان دیپلماسی ما در صحنه منطق و گفت وگو در دنیا بر دیپلمات‌های جهان پیروزی به دست می‌آورند، این قهرمانی سیاسی برای ملت ما سرور انگیز است.

روحانی با تاکید براین که قهرمانان هم نشاط آورند و هم قادرند تا بهترین الگوها برای نسل جوان و ملت ما باشند، تصریح کرد: البته ما می‌خواهیم قهرمانان ما، پهلوان هم باشند. قهرمانی و پهلوانی منافاتی با یکدیگر ندارند هر چند که پهلوانی رتبه بالایی است که الگویش امیرالمومنین علی(ع) است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر کسی که به میدان می‌رود قاعدتا برای پیروزی به میدان می‌رود، یاد آور شد: ما پیروزی می‌خواهیم ولی نه به هر قیمتی بلکه پیروزی با اخلاق وارزش‌های رقابت را خواستاریم.

وی افزود: در یک رقابت ورزشی هم قانون و هم اخلاق داریم. قانون اخلاق ظاهری است و اخلاق، قانون باطنی است که به هر دو نیازمندیم. در میدان‌های ورزشی قانون توسط داور اعمال می شود که این مسئله با پشتوانه های کارت های زرد و قرمزی است که همراه دارد. کارت زرد و قرمز بد نیستند به شرطی که داوران بیرون و تیزبینان آن داوری را ببینند و بپسندند. باید در میدان ورزش کارت داور را پذیرفت ولی باید بدانیم چشمان و وجدان جهانیان داوران اصلی هستند. قانون را داور اجرا می کند ولی اخلاق را جهانیان.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بازی‌های جام جهانی خاطر نشان کرد: وقتی که مردم بازی‌های جام جهانی را می‌دیدند که من هم در قسمتی از آن بازیها تماشاگر بودم، بازی خوب ایران غرور آفرین و نشاط آفرین بود.

روحانی با بیان اینکه هم به ادب جسم و هم به ادب جان نیازمندیم، تاکید کرد: ما هم بدن ورزیده و هم اخلاق وارسته می‌خواهیم و شما می توانید برای نسل جوان ما هر دو باشید و بتوانید نسل ما را به سمت زندگی پرنشاط دعوت کنید که شادی هم حق مسلم ماست.

رئیس دولت تدبیر وامید با تاکید براینکه مردم ما می خواهند شاد باشند، ابراز داشت: شما می توانید این شادی را به ارمغان بیاورید هر چند که دولت وظایف سنگین تری را برای شادی مردم به عهده دارد. وقتی شاخص تورم پایین آمد و مردم این مسئله را مشاهده کردند شادی آور است و قتی مردم می بینندکه دولت تلاش می کند که بر رکود فائق آید و گام‌هایی برای این مسئله برداشته شادی آفرین است. وقتی مردم می‌بینند که دولت آستانه تحملش بالاست، نقد که زیباست تخریب را هم تحمل می کند برای مردم زیباست. مردم وقتی که می بینند محیط زیست به سمت سلامت گام بر میدارد و هوا روز به روز بهتر می شود اینها نشاط آفرین است.

وی اضافه کرد:باید تلاش کنیم مردم را شاد کنیم و همه باید در این مسئله سهیم باشند.

رئیس جمهور با اشاره به ورزش همگانی عنوان کرد: ما به ورزش همگانی نیاز داریم چرا که در پی نظام جامع سلامت هستیم که قدم اول آن تحرک است. در دنیای دیروز تحرک از ضرورت‌های زندگی بود اما جهان صنعتی امروز یکی از مشکلاتش این بود که تحرک کمتر شده و جایگاه ورزش در این مسئله دو چندان می شود پس نیاز به ورزش داریم تا بی تحرکی و کم تحرکی را کم کنیم.

روحانی با بیان اینکه ورزش باید حرکت براساس موازین علمی باشد گفت: ورزش هم تکنیک است و هم هنر. پس ورزش همگانی باید توسط وزارت ورزش و جوانان و همه دست اندرکاران در مدارس ما توسعه یابد. نوجوانان ما باید با ورزش آشنا شوند و حتی با اصول حرفه ای نیز دمساز شوند و در سراسر جامعه پهنه را ورزش را بگسترانیم و همه به ورزش علاقه مند باشند تا با تحرک سلامت جامعه را بوجود آوریم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه اگر می خواهیم مصرف دارو در جامعه ما کم شود و یا اگر می خواهیم بیماری‌های مختلف که ناشی از چاقی وکم تحرکی است کاهش یابد راهش ورزش است، اظهار داشت: سلامت و بهداشت ما هم از ورزش ایجاد می‌شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ورزش تنها به نشاط و سلامت جامعه خلاصه نمی‌شود تاکید کرد: گاهی گره دیپلماسی را ورزش کم می‌کند. در دهه 70 دیدیم که بازی پینگ پنگ، گره میان چین و آمریکا را باز کرد و می‌تواند فضای جدیدی را باز کند.

وی با تاکید بر اینکه ورزش بهترین تبلیغ برای یک کشور هم است و می‌تواندفرهنگ کشوری را ترویج کند، تصریح کرد: بازی ایران و آرژانتین نگاه جهان به ایران را تغییر داد. ورزش می تواند تبلیغی به جای صدها ساعت سخن گفتن باشد و جایگاه کشور را در افکار عمومی تغییر دهد و به اقتصاد و فرهنگ نیز کمک کند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: ورزش امروز سبک زندگی است و ورزش توام با اخلاق به فرهنگ ما کمک می‌کند بهترین وسیله برای پر کردن ساعت فراغت نسل جوان ما ورزش است.

روحانی با بیان اینکه ورزش برای بانوان ما نیز با اهمیت است خاطر نشان کرد: بانوان ما سال‌ها از ورزش دور بودند. همانطور که ورزش آقایان برای ما مهم است ورزش بانوان نیز از جهتی برای ما مهمتر است. بانوان ما شرایطشان برای ورزش نسبت به آقایان کمی سخت تر است و باید ورزشگاه‌ها و مراکز ورزشی را برای زنان افزایش دهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید فرصت ورزش را برای همه برابر کنیم و اینکه ورزش برای آقایان باشد و برای خانم ها نباشد بی عدالتی است.

وی با بیان اینکه برای ورزش بانوان امنیت، آزادی و اخلاق را می خواهیم و با ید این مسائل را تامین کنیم یادآور شد: در این راستا ورزش زنان باید هم در ورزش‌های ملی و هم در ورزش‌های همگانی توسعه یابد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براین که ما باید ورزش را به مردم واگذار کنیم و دخالت‌های دولت را کاهش دهیم بیان کرد: دولت باشگاه دار نیست و نمی تواند ورزشکار خوب به جامعه تحویل دهد بلکه باید شرایط را برای حضور مردم در صحنه ورزش فراهم کند.

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه ورزش مسئله سیاسی نیست، ابراز داشت: ورزش یک مسئله اجتماعی است که البته می تواند به سیاست‌های ملی ما هم کمک کند و باید زمینه را آماده کنیم تا مردم بتوانند فعالیت خود را روز به روز بیشتر کنند.

روحانی با بیان اینکه دولت حامی ورزش خواهد بود عنوان کرد: دولت یازدهم با همه توان خود به ورزش کمک خواهد کرد چرا که ورزش هم سلامت، هم نشاط و هم فرهنگ است.

کد N485633

وبگردی