آفتاب
روحانی درجمع قهرمانان ورزشی:

ضرورت توسعه ورزش همگانی و ورزش بانوان/ ورزش می تواند گره دیپلماسی را باز کند

ضرورت توسعه ورزش همگانی و ورزش بانوان/ ورزش می تواند گره دیپلماسی را باز کند

رئیس جمهور با بیان این که وزارت ورزش و دستگاه های مسئول باید ورزش همگانی را در مدارس توسعه دهند، گفت: ما در پی ایجاد نظام سلامت هستیم که قدم اول آن تحرک است، بنابراین باید ورزش همگانی را توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال آوران ورزش ایران که عصر امروز جمعه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، گفت: از آغاز دولت یازدهم ظاهراً بخت و اقبال با این دولت بود که همزمان با جشنی که مردم برای انتخابات ریاست جمهوری برپا کرده بودند جشن و شادی صعود ورزشکاران به بازی های جام  جهانی نشاط و خوشحالی مردم را مضاعف کرد.

وی افزود: بعد از این صعود در زمینه مختلف و در بخش های دیگر ورزشی همواره ورزشکاران توانستند لبخند بر لب ملت بزرگ ایران بنشانند.

روحانی یکی از آثار ورزش قهرمانی را ایجاد هیجان و نشاط در جامعه دانست و گفت: در رشته های مختلف، در رقابت های عملی وقتی جوان های ایران در المپیادها می توانند پیروزی به دست بیاورند و صاحب مدال شوند این قهرمانی برای همه ملت نشاط آور است.

وی افزود: همچنین در دنیای دیپلماسی نیز وقتی قهرمان دیپلماسی ما در صحنه منطق و گفتگو با دنیا و جهان پیروزی به دست می آورند قهرمانی سیاسی برای ملت ما سرورانگیز است.

رئیس جمهور تاکید کرد: اصولاً قهرمانان ما هم نشاط آور هستند و هم می توانند بهترین الگو برای نسل جوان باشند، البته قهرمانان ما باید پهلوان هم باشند.

وی با بیان اینکه هیچ منافاتی میان پهلوانی و قهرمانی نیست، گفت: البته پهلوانی رتبه بالایی است که الگویش امیر مومنان(ع) است. امیرالمومنین(ع) قهرمان میدان نبرد بود اما پهلوان هم بود. او خدو انداخت بر روی علی اما در صحنه ای که می توانست حریف را از پای درآورد شمشیر را در نیام برد و از آن فاصله گرفت و آن گاه خشمش فرونشست و آرام شد دوباره به سمت حریف رفت چرا که او تنها برای خدا می جنگید.

روحانی افزود: هر کسی که به میدان نبرد می‌رود قاعدتاً برای پیروزی به میدان خواهد رفت اما پیروزی نباید به هر قیمتی باشد. پیروزی باید توام با اخلاق رقابت باشد.

وی با بیان اینکه ما هم نیاز به قانون داریم و هم اخلاق گفت: قانون اخلاق ظاهری مدون و اخلاق قانون باطنی است و ما به هر دو ی آنها نیاز داریم.

رئیس جمهور به اشاره به داوری های بازی های ورزشی گفت: در میدان های ورزشی قانون توسط داور اعمال می‌شود و داور با پشتوانه کارت زرد و قرمز داوری می‌کند البته کارت زرد و قرمز بد نیست اما داوران تیزبین جهان این داوری را می بینند و در مورد آن قضاوت خواهند کرد.

وی افزود: باید در میدان ورزش کارت داور را پذیرفت اما باید یادمان باشد چشمان جهانیان داوران اصلی هستند، در میدان ورزش قانون را داور اعمال می‌کند اما اخلاق را داوری جهانی قضاوت خواهند کرد.

روحانی با تاکید بر این که قهرمان پهلوان می خواهیم، گفت: وقتی شما بازی جام جهانی را نگاه می کردید، وقتی می دیدید جوان های ایرانی در صحنه خوب بازی می‌کنند این بازی خوب غرورآفرین بود.

وی با بیان این که ما نیاز به ادب جسم و ادب جان داریم ادامه داد: ما بدن ورزیده می خواهیم و اخلاق وارسته و شما می توانید برای نسل جوان ما هر دو باشید و می توانید نسل ما را به سمت زندگی پرنشاط دعوت کنید.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هم حق مسلم ما است، تصریح کرد: مردم ما می‌خواهند شاد باشند و شما می توانید این شادی را برای مردم به ارمغان بیاورید.

وی با اشاره به وظایف دولت برای ایجاد شادی در جامعه گفت: آن وقت که شاخص تورم پایین می‌آید وقتی مردم می بینند که این ماه از ماه گذشته شاخص های تورم پایین تر آمده است این شادی آفرین است.

روحانی ادامه داد: وقتی مردم می بینند که دولت می تواند بر رکود فائق بیاید وقتی مردم می بینند دولت آستانه تحملش بالا است؛ نقد که زیباست اما تخریب و نقد ناروا را هم تحمل می‌کند و این برای مردم زیباست.

وی ادامه داد: وقتی که مردم می بینند محیط زیست قدم به قدم به سلامت نزدیک تر می شود این نشاط آفرین است و برای مردم زیبا است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این که ما نیاز به ورزش همگانی داریم گفت: ما در پی ایجاد نظام سلامت هستیم که قدم اول آن تحرک است، بنابراین باید ورزش همگانی را توسعه دهیم.

وی بسیاری از مشکلات را ناشی از کم تحرکی دانست و گفت: در دنیای دیروز تحرک جزو ضرورت های زندگی بود و به هر مقصدی می خواستی حرکت کنیم لازم بود پیاده روی کنی و اگر کسی می خواست به آب خوردن هم برسد نیاز بود کوزه را در دست بگیرد و تا  چشمه بیرون از روستا حرکت کند اما جهان صنعتی یکی از مشکلاتش این است که تحرک را کم کرده است و در اینجا نیاز به  ورزش اهمیت پیدا می‌کند.

وی تحرک ورزشی را یک تحرک علمی برشمرد و گفت: ورزش باید حرکت بر موازین علمی باشد و بدن را در یک زمان کوتاه تر به سلامت برساند، ورزش هم مرهم است و هم هنر.

رئیس جمهور با بیان این که وزارت ورزش و دستگاه های مسئول باید ورزش همگانی را در مدارس توسعه دهند، گفت: نوجوانان و جوانان باید به ورزش آشنا شوند و اصول حرفه ای ورزش را بیاموزند.

وی ادامه داد: باید در سراسر جامعه پهنه ورزش را بگسترانیم تا بتوانیم با تحرک، سلامت را در جامعه ایجاد کنیم.

روحانی ادامه داد: اگر می خواهیم بیماری های مختلف در جامعه کم شود یک راهش ورزش است، بهداشت و سلامت ما از ورزش شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه ورزش تنها به نشاط و سلامت جامعه خلاصه نمی‌شود، گفت: گاهی گره دیپلماسی را هم ورزش می تواند باز کند.

رئیس جمهور گفت: مثلاً در بازی پینگ پنگ در سال 1970 دیدیم که چگونه ورزش توانست گره دیپلماسی بین آمریکا و چین را باز کند.

وی با بیان این که ورزش بهترین تبلیغ برای کشور است، گفت: ورزش می تواند فضای جدیدی در جهان ایجاد کند.

روحانی با اشاره به بازی های جام جهانی گفت: مثلاً بازی ایران و آرژانتین. گاهی نگاه جهانی نسبت به ایران را تغییر می‌دهد و می تواند تبلیغی برای ایران به جای ساعتها سخن گفتن و با زبان ترویج کردن باشد و جایگاه کشور را در افکار دنیا تغییر دهد.

وی با بیان این که ورزش می تواند به فرهنگ نیز کمک کند، گفت: ورزش امروز سبک زندگی است، ورزش بهترین وسیله برای پر کردن ساعات فراغت نسل جوان است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به ورزش بانوان گفت: بانوان ما در گذشته از صحنه ورزش دور بودند اما همان طور که ورزش برای آقایان هست ورزش برای بانوان از جهتی با اهمیت تر است.

وی در ادامه با بیان این که شرایط ورزش برای بانوان سخت تر است، گفت: شرایط ورزش برای آقایان ساده تر است و شما می بینید که جوان های ما هر کوچه و خیابانی را تبدیل به میدان فوتبال می‌کنند بنابراین ما باید ورزشگاه های ویژه بانوان را توسعه دهیم و فرصت ورزش را باید فرصت برابر کنیم. یعنی نباید صرفا برای آقایان امکانات باشد  و برای بانوان نباشد این بی عدالتی است.

روحانی تاکید کرد: ما امنیت، آزادی و اخلاق برای ورزش بانوان می خواهیم، البته بانوان ما در ورزش های حرفه ای نیز مدال کسب کردند که این برای ما غرورآفرین و افتخارآفرین است.

این سخنان رئیس جمهور مورد استقبال بانوان ورزشکار قرار گرفت و بارها رئیس جمهور را به خاطر این جملات تشویق کردند.

رئیس  جمهور در ادامه با بیان اینکه ما باید ورزش را به مردم واگذار کنیم، گفت: باید دخالت های دولت در حوزه ورزش به حداقل کاهش یابد.

وی تاکید کرد: دولت باشگاه‌دار نیست، دولت نمی تواند ورزشکار خوب تحویل جامعه دهد بلکه باید زمینه را برای مردم و بخش خصوصی آماده کند.

روحانی همچنین با تاکید بر این که ورزش سیاسی نیست، گفت: ورزش مساله سیاسی نیست، باید رانتها را کنار بگذاریم، ورزش یک مساله اجتماعی است، البته ورزش در بخش هایی می تواند به سیاست ملی ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت ورزش و جوانان باید زمینه را برای مردم و بخش خصوصی آماده کند تا آنها بتواند فعالیت خود را روز به روز افزایش دهند، دولت حامی ورزش خواهد بود و با همه امکاناتش به ورزش کمک خواهد کرد.

 

کد N485628

وبگردی