آفتاب
نخستین تهرانگردی احمد مسجد جامعی بعد از انتخابات در منطقه 18

موزه صنعت شیر در اولین کارخانه شیر پاستوریزه تاسیس می شود

موزه صنعت شیر در اولین کارخانه شیر پاستوریزه تاسیس می شود

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، با حضور در منطقه 18، ضمن بازدید از نخستین کارخانه شیر پاستوریزه در ایران، از احداث موزه صنعت شیر در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، مسجد جامعی و تهرانگردان صبح روز جمعه به منطقه 18 رفتند و از اولین کارخانه شیر پاستوریزه در ایران، بازدید کردند.

به گفته مدیرعامل این واحد تولیدی‏، کار احداث این کارخانه توسط مهندسان آلمانی و با سرمایه گذاری یونیسف در سال 1333 شروع شد و در سال 1336 با هدف تولید شیر پاستوریزه برای کودکان مورد بهره برداری قرار گرفت.

مسجدجامعی پس از بازدید از بخش های مختلف این کارخانه و گفتگو با کارمندان خط تولید، گفت: این کارخانه به لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد و باید سابقه تاریخی آن به شکلی در معرض بازدید علاقه مندان قرار گیرد.

وی افزود: ما باید برای حفظ حافظه تاریخی کشورمان تلاش کنیم. حفظ دستگاه های اولیه کارخانه شیر پاستوریزه و نشانه‌هایی که در این کارخانه وجود دارد جزو حافظه تاریخی صنعت شیر در کشور ماست که باید حفظ شود.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های این کارخانه، این مجموعه می‌تواند به یک مجموعه صنعتی شیر در کشور تبدیل شود که امیدواریم تمهیدات این کار در اسرع وقت صورت گیرد.

مسجد جامعی در پایان پیشنهاد داد: با توجه به تاریخ این محل، تمام اسناد، تجهیزات اولیه و محصولات این کارخانه جمع آوری و به موزه صنعت شیر ایران تبدیل شود. این پیشنهاد مورد موافقت مدیرعامل کارخانه قرار گرفت و قرار شد موزه صنعت شیر در این کارخانه راه اندازی شود.

مسجد جامعی سپس به محل تولید خوراک دام این کارخانه رفت و این چرخه تولیدی را که با شیرهای عودت داده شده و تاریخ گذشته تولید می شود، افتتاح کرد. در این واحد از ترکیب مواد لبنی تاریخ گذشته و عودتی و مخلوط کردن آن با مکمل های غذایی، خوراک دام تهیه می شود و بدین ترتیب مواد لبنی غیر قابل استفاده نیز به چرخه بازیافت برمی گردد.

از دیگر بخش های بازدید عضو شورای شهر تهران در کارخانه شیرپاستوریزه، تصفیه خانه ای در قلب این کارخانه بود که تهرانگردان از آن بازدید کردند و درباره آلودگی های زیست محیطی و بوی نامطبوع فاضلاب سوال هایی مطرح کردند.

پس از توضیح کارشناسان و با پیشنهاد مسجدجامعی و استقبال مدیران کارخانه مقرر شد این واحد تولیدی شرایطی را برای استفاده همسایگان از فضای سبز محوطه فراهم آورد و همچنین امکان استفاده فضای سبز شهری از آب حاصل از تصفیه فاضلاب این کارخانه فراهم آید. مقرر شد این موضوعات با امضای تفاهم نامه ای مابین شهرداری منطقه و کارخانه شیر پاستوریزه پگاه عملیاتی شود.

در این برنامه دکتر حافظی، رئیس کمسیون سلامت شورا آقای مسجدجامعی را همراهی می کرد.

انتهای پیام

کد N485580

وبگردی