آفتاب
صدای آمریکا:

نزدیکی ایران و عربستان سعودی برای مقابله با داعش

نزدیکی ایران و عربستان سعودی برای مقابله با داعش

صدای آمریکا در تحلیلی به نقل از احمد اکبر استاد دانشگاه آمریکا آورد: یکی از دلایل و نشانه‌های سازش میان عربستان سعودی و ایران است که ریاض از دولت جدید در بغداد استقبال می‌کند در حالی که این دولت هنوز توسط شیعیانی اداره می‌شود که به ایران بیش از سنی‌ها و کردها نزدیک هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت شبکه صدای آمریکا در تحلیلی نوشت: عربستان سعودی احتمالا یکی از بازیگران اصلی ائتلاف بین‌المللی دولت اوباما برای مبارزه با گروه دولت اسلامی شام و عراق( داعش) است. این در حالی است که ایران نیز اقداماتی را برای مبارزه با این گروه انجام داده است و همچنین به کردها برای مبارزه با داعش کمک کرده است.

همچنین جنگنده‌های آمریکایی نیز از مبارزات کردها علیه داعش حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

مسعود بارزانی در اظهاراتی عنوان کرده بود که ایران به کردها کمک می‌کند و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده است که همواره ایران به کردها در مبارزه علیه داعش کمک خواهد کرد.

رایان کروکر سفیر پیشین آمریکا در عراق می‌گوید در حالی که جان‌کری به دنبال ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است حضور ایران در این مبارزات حتی به صورت غیررسمی و خارج از این ائتلاف می‌تواند برای واشنگتن مشکل ساز باشد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم این مسئله می‌تواند عراقی های سنی را در راه اشتباهی بیاندازد و مشکلات جدی در روابط ما با مصر، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس ایجاد کند در حالی که ما به دنبال همکاری نزدیک با این کشورها برای مبارزه با تهدید مشترک هستیم.

اما استیو هیدمن کارشناس مرکز موسسه صلح در آمریکا درباره احتمال همکاری ایران و عربستان سعودی در مبارزه با داعش گفت: بزرگترین تهدید در حدی است که ممکن است اتحادهای جدیدی ایجاد کند. ایران و عربستان سعودی در بسیاری از مسائل دشمن یکدیگرند اما هنوز هم این احتمال همکاری این دو کشور علیه یک دشمن دیگر وجود دارد.

نورا بن ساحل استاد دانشگاه جورج تان آمریکا معتقد است به نظر می‌رسد که ایالات متحده نیز به دنبال همکاری با ایران باشد. اما این همکاری در سکوت کامل و پشت پرده و بیش تر در جهت ارائه اطلاعات انجام گیرد.

همچنین اکبر احمد استاد دانشگاه آمریکا درباره همکاری ایران و کشورهای عربی برای مقابله با داعش گفت: ممکن است در این راه کشورهای حوزه خلیج فارس همه اختلاف خود را با ایران کنار بگذارند و با این کشور همکاری کنند تا بتوانند با یک تهدید مشترک مقابله کنند. ممکن است آنها با یکدیگر متحد شوند و در چارچوب‌های دیگر و در زمان‌های دیگر باز هم به رقابت خود ادامه دهند. یکی از دلایل و نشانه‌های بهبود و سازش میان عربستان سعودی و ایران است که ریاض از دولت جدید در بغداد استقبال می‌کند در حالی که این دولت هنوز توسط شیعیانی اداره می‌شود که به ایران بیش از سنی‌ها و کردها نزدیک هستند.

انتهای پیام

کد N485286

وبگردی