آفتاب

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:احتمال عملیاتی شدن یک راکتور هسته‌ای کره‌شمالی وجود دارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:احتمال عملیاتی شدن یک راکتور هسته‌ای کره‌شمالی وجود دارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: انتشار بخار و جریان آب در نزدیکی یک رآکتور هسته‌ای کره‌شمالی نشان می‌دهد که این کشور در حال عملیاتی کردن این راکتور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بروزرسانی گزارش خود درباره یک نیروگاه هسته‌ای کره‌شمالی که به گفته کارشناسان برای تولید پلوتونیوم بمب‌های هسته‌ای استفاده می‌شود، گفت: این کشور در حال راه اندازی این نیروگاه است.

کره شمالی در آوریل سال گذشته میلادی اعلام کرد: یکی از راکتورهای تحقیقاتی پنج مگاواتی خود را در تاسیسات هسته‌ای یونگ بیون احیا خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود که در وب سایت این آژانس منتشر شد، گفت: برنامه هسته‌ای کره‌شمالی همچنان نگرانی جدی ایجاد می‌کند.

این آژانس تاکید کرد: نظارت بر تحولات در تاسیسات یونگ بیون از طریق ماهواره را ادامه می‌دهد. در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: این آژانس از اواخر اوت 2013 تاکنون با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای به مشاهده خروج بخار و جریان آب خنک کننده در راکتور پنج مگاواتی پرداخته که این نشان دهنده عملیاتی شدن این راکتور است.

این گزارش خاطر نشان ساخت: از آنجا که آژانس بین المللی انرژی اتمی به این راکتور پنج مگاواتی از آوریل 2009 تا کنون دسترسی نداشته نمی‌تواند وضعیت عملیاتی این راکتور را تایید کند.

این در حالی است که راکتور یونگ بیون به لحاظ فنی چندین سال از عملیات خارج بوده است. کره شمالی در سال 2008 برج خنک کننده این راکتور را به نشانه یک اقدام اعتماد ساز در مذاکرات خود با کمیته کشورهای مذاکره کننده از بین برد.

انتهای پیام

کد N485177

وبگردی