آفتاب

طرح جدایی‌طلبان برای آتش‌بس در شرق اوکراین

طرح جدایی‌طلبان برای آتش‌بس در شرق اوکراین

جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک پیشنهادهای خود را برای برقراری ثبات در شرق اوکراین ارائه داده که شامل آتش‌بسی موقت، ایجاد منطقه غیرنظامی، ممنوعیت پرواز برای کی‌یف و نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی راشا تودی، نمایندگان دونتسک و لوهانسک اعلام کردند: نخستین و مهمترین اقدام باید اعلام آتش بسی موقت از سوی ارتش اوکراین و نیروهای دفاع شخصی باشد که از ساعت 15 امروز (جمعه) به وقت محلی آغاز می‌شود.

آنها افزودند: رهبری این دو جمهوری خودخوانده پیشنهاد می‌کند تا کنترل بین المللی اجرای آتش بس و نظارت وضعیت تحت اختیار سازمان امنیت و همکاری اروپا صورت گیرد.

بر اساس این پیشنهادها، یک منطقه امنیتی باید در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک ایجاد شود که به پنج بخش تقسیم خواهند شد و هر بخش میزبان 40 ناظر از سازمان امنیت و همکاری اروپا خواهد بود که در دفاتری سیار و ثابت فعالیت می‌کنند.

این نماینده‌ها تاکید کردند: نیروهای سازمان امنیت و همکاری اروپا به وسایل نظارتی و ارتباطاتی برای انجام موثر وظایف خود مجهز می‌شوند.

یکی دیگر از پیشنهادها شامل ممنوعیت تمامی پروازهای هواپیماهای ارتش اوکراین بر فراز جمهوری‌های خود خوانده دونتسک و لوهانسک است که آن نیز از ساعت 15 امروز به وقت محلی آغاز می‌شود.

پیشنهاد شده که این اقدام نیز توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا که داده‌ها را مستقیما از کنترل وضعیت هوایی روسیه دریافت می‌کند صورت گیرد.

این نمایندگان افزودند: راهروهای انسانی برای استقرار مجدد آوارگان و ارسال کمک‌های بشردوستانه به شهرهای جمهوری دونتسک و لوهانسک از طریق جاده و خط راه آهن نیز از ساعت 10، 16 شهریور سال جاری میلادی به وقت محلی باز خواهد شد. این پیشنهادها به گروه ارتباطی روسیه،اوکراین و اتحادیه اروپا در مورد حل این درگیری ارائه می‌شود که قرار است امروز در مینسک با یکدیگر دیدار کنند. این پیشنهادها که از سوی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک ارائه شده تنها مواردی را به برنامه صلح آمیز هفت مفادی که از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای حل درگیری اوکراین ارائه شده می‌ا فزاید.

این برنامه توقف پیش روی شبه نظامیان در مناطق دونتسک و لوهانسک، خروج نیروهای کی‌یف به منطقه‌ای که پرتاب خمپاره‌ای از آن غیر ممکن باشد، کنترل بین المللی بر این آتش بس، ممنوعیت استفاده از هواپیماهای نظامی علیه غیر نظامیان، تبادل بی قید و شرط زندانیان، سازماندهی راهروهای انسانی و قوانینی برای دسترسی مستقیم برای تعمیر تاسیسات زیربنایی تخریب شده را در نظر دارد.

لئونید بارانوو وزیر امنیت جمهوری خودخوانده دونتسک ضمن ابراز حمایت کامل از پیشنهاد تبادل بی قید و شرط زندانیان گفت: همه ما بر برنامه پیشنهاد شده از سوی پوتین تاکید داریم پیش بینی واکنش کی‌یف به این مسئله بسیار دشوار است.

پترو پروشنکو رئیس جمهوری اوکراین اوایل روز پنج شنبه گفت که اگر نشست مینسک طبق برنامه پیش رود، دستور آتش بس را به نیروهای دولت که با نیروهای دفاع شخصی در جنوب شرقی اوکراین مبارزه می‌کنند صادر خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N484792

وبگردی