آفتاب

رهبر ارکستر ملی: ˈوزیریˈ مرد بزرگ موسیقی ایران برای جامعه ناشناخته است

رهبر ارکستر ملی: ˈوزیریˈ مرد بزرگ موسیقی ایران برای جامعه ناشناخته است

ساری - ایرنا- رهبر ارکستر ملی از ˈ علینقی وزیریˈ به عنوان مرد بزرگ موسیقی کشور نام برد و گفت: تلاش این شخصیت در زمینه موسیقی برای جامعه ناشناخته مانده است.

ˈفرهاد فخرالدینیˈ شامگاه پنجشنبه در آیین بزرگداشت ˈعلینقی وزیریˈ دربابل گفت: عمر 93 ساله استاد علینقی وزیری با مسائل پرماجرای کاری در عرصه موسیقی سپری شد و اقدامات اثرگذاری در این هنر از خود به یادگار گذاشت.

وی استاد وزیری را به عنوان نخستین فردی که ردیف های موسیقی را به شکل نت درآورد معرفی و تاکید کرد: وزیری رسم قرنها بهره مندی طبقه خاص از هنر موسیقی را کنار زد و با اجرای کنسرت با تعدادی هنرمند این هنر را به میان مردم آورد.

رهبر ارکستر ملی فعالیت استاد وزیری را در عرصه موسیقی اثرگذار دانست و گفت: بیان این سخن که ادامه دادن راه وزیری اشتباه است، بی انصافی در قبال عمری تلاش این استاد مسلم موسیقی است.

فخرالدینی اظهار کرد: موسیقی زحمت زیادی دارد و نارواست که زحمت استادانی همچون وزیری نادیده گرفته شود.

وی تاکید کرد: زندگی مردان بزرگی همچون وزیری را نمی توان در یک سخنرانی چند دقیقه خلاصه کرد و باید در زمینه معرفی این شخصیت برجسته و تاثیرگذار موسیقی کشور فیلم و سریال ساخته شود.

وی عقیده دارد که وزیری استاد مسلم و مرد بزرگ موسیقی ایران با وجود سالهای زندگی کاری پرسرو صدا، به دلیل ناشناخته ماندنش بی سرو صدا از این دنیا رخت بربست و رفت.

فخرالدینی ، ˈکیوان ساکتˈ را دست پرورده قدردان استاد وزیری دانست و گفت: ساکت با تلاش برای شناساندن وزیری به شایستگی حق پاسداشت مقام استادش را ادا می کند.

وی تاکید کرد: توانایی های استاد وزیری در موسیقی اکنون از سرپنجه های ˈ کیوان ساکتˈ تراوش می کند.

ˈکیوان ساکتˈ از شاگردان استاد وزیری و از اساتید موسیقی کشور نیز دراین آیین گفت: بیان ارزشهای کاری این استاد مسلم موسیقی در این زمان اندک همایش و سخنرانی قابل عرضه نیست.

وی ادامه داد:استاد وزیری در سال 1356 با فروش منزل شخصی بنیاد فرهنگی وزیری را بمنظور ترویج موسیقی، برگزاری مسابقه و جشنوراه برای اعتلای فرهنگ موسیقی پایه ریزی کرد .

دبیر بنیاد فرهنگی وزیری به وقفه چندین ساله فعالیت این بنیاد اشاره و تصریح کرد:مصمم هستیم تا این بنیاد دوباره احیا و در راستای دستیابی به اهداف پایه ریزی آن گام برداشته شود.

استاد علینقی وزیری در خانواده آشنا به موسیقی در تهران به دنیا آمد و در 15 سالگی نزد داییش ˈمیرزاحسینقلی خانˈ و ˈدرویش خان ˈ به آموختن تار پرداخت و به توصیه آنان نواختن ویولن را نیز همزمان آغاز کرد. استعداد فوق العاده و پشتکار فراوان موجب شد تا بهترین شاگرد استادانش شود.

استاد وزیری سپس برای آموختن موسیقی علمی و قواعد مربوطه از قبیل هارمونی (هماهنگی)، سلفژ(سرایش)، کمپوزسیون (آهنگسازی)، و ارکستراسیون به خارج از کشور عزیمت کرد و سال ها در فرانسه و آلمان به تحصیل فنون این هنر پرداخت.

وی پس از سال ها به ایران بازگشت و به آموزش هنرجویان موسیقی پرداخت و نخستین هنرمندی بود به این هنر حالت علمی و آکادمیک داد. در واقع تا پیش از استاد وزیری ، موسیقی ایرانی به صورت شفاهی و سینه به سینه تدریس می شد و حتی مشاهیر و استادان این هنر از سواد موسیقایی بی بهره بودند.

وزیری برای نخستین بار نواختن و آموزش ویولن را به صورت علمی و آکادمیک آغاز کرد ، زیرا پیشتر این ساز در ایران به ˈ کمانچه فرنگیˈ شهرت یافته بود و توسط کمانچه نوازان با تکنیک های خاص همان ساز اجرا و تدریس می شد.

قابلیت ارائه موسیقی ایرانی به مجامع فرهنگی هنری جهان ، رواج موسیقی پولیفونیک (چند صدایی) به جای موسیقی هموفونیک (تک صدایی)، پارتیتور نویسی و افزایش پرده های تار از 25 به 28 پرده ، بخشی از خدمات کلنل وزیری بوده است.

ازدیگر ابتکار استاد وزیری می توان به نامگذاری ربع پرده های موسیقی با عناوین ˈسریˈ Sori و ˈکرنˈ Coron اشاره کرد که هریک از این واژه ها با حروف ابجد برابر با 270 برابر با ˈعلینقیˈ است.

کلنل در نواختن همه سازها مهارت داشت ، اما ساز تخصصی اش تار بود و سه نوع تار از قبیل تار سوپرانو (صدای زیر)، تار آلتو (صدای متوسط) و تار باس (صدای بم) را ابداع کرد.

استاد وزیری شاگردان بسیاری را پرورش داد که اغلب آنان به عنوان مشاهیر و مفاخر موسیقی در جامعه فرهنگی کشور فعالیت کردند که استادان ابوالحسن صبا، روح الله خالقی، موسی معروفی، حسینعلی ملاح و احمد فروتن راد از آن جمله هستند.

/ 7329/608/ 684
کد N484785

وبگردی