آفتاب

امکان تشخیص سریع ایدز در آزمایشگاه میکروسیالات کشور

امکان تشخیص سریع ایدز در آزمایشگاه میکروسیالات کشور

تهران - ایرنا - رییس پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش های علمی و صنعتی از فراهم شدن امکان تشخیص سریع بیماری ایدز در آزمایشگاه میکروسیالات این مرکز پژوهشی خبر داد.

دکتر «شروین امیری» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: آزمایشگاه میکروسالایت که یک مجموعه منحصر به فرد در تشخیص بیماری های خونی در سطح کشور به شمار می آید تقریبا از اوایل امسال در سازمان های پژوهش علمی و صنعتی ایران راه اندازی شده است.

وی با بیان این که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور می توانند از خدمات و امکانات آزمایشگاه میکروسیالات استفاده کنند، افزود: درحال حاضر متقاضیانی از دانشگاه های صنعتی شریف، شهید بهشتی و صنعتی امیرکبیر برای فعالیت های تحقیقاتی و پروژه های کارشناسی ارشد و دکترا خود از امکانات این آزمایشگاه استفاده می کنند.

امیری درباره ویژگی های فنی این آزمایشگاه توضیح داد: این مجموعه آزمایشگاهی که برای اولین بار در کشور راه اندازی شده، مجهز به تجهیزات لازم آزمایشگاهی از جمله دستگاه CD imager است و در آن از موتورهای با دور بسیار بالا استفاده شده است.

وی درباره کاربردهای این آزمایشگاه هم تصریح کرد: کاربرد ویژه این آزمایشگاه، استفاده از آن برای تشخیص بیماری های خونی است که از خاصیت میکروسیالاتی خون به عنوان یک سیال استفاده می شود.

رییس پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات سازمان پژوهش های علمی و صنعتی با بیان این که آزمایشگاه میکروسیالات برای انجام تحقیقات به ویژه در زمینه Lab on CD کاربرد دارد، ادامه داد: در این روش از سی دی های خاصی استفاده می شود به این ترتیب که هر دیسکت برای یک بیماری خاص طراحی شده و نمونه خونی روی آن ریخته می شود، داخل دستگاه قرار می گیرد و نتایج آزمایش خون بر روی کامپیوتر نمایش داده می شود.

وی، دقت و سرعت بالای آزمایش را یکی از مزایای این آزمایشگاه تخصصی دانست و گفت: مثلا اعلام نتیجه یک آزمایش خون معمولی ممکن است چند روز به طول بیانجامد درحالیکه با استفاده از آزمایشگاه میکروسیالات در مدت کمتر از نیم ساعت می توانیم آزمایش کامل خون را داشته باشیم.

به گفته امیری با توجه به سرعت بالای تشخیص بیماری های خونی در این آزمایشگاه می توان از امکانات آن در مبادی ورودی کشور همچون فرودگاه ها بهره گرفت و مبتلایان به بیماری های خونی همچون ایدز و هپاتیت را شناسایی کرد.

وی یادآور شد: برای تشخیص هر بیماری باید یک سی دی خاص طراحی و ساخته شود و ما در مرحله نخست، تحقیقات خود را روی بیماری های هپاتیت و ایدز متمرکز کرده ایم.

علمی (4)**1055**1599**1336
کد N484689

وبگردی