آفتاب

اکرمی: نقد باید همراه با پیشنهاد جایگزین و روش صحیح بیان شود

اکرمی: نقد باید همراه با پیشنهاد جایگزین و روش صحیح بیان شود

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رییس‌جمهور با صراحت اصل نقدپذیری را پذیرفته‌اند، خاطرنشان کرد: البته منتقدان حتما باید قبول کنند که بین نقد و تخریب تفاوت وجود دارد.

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رییس‌جمهور با صراحت اصل نقدپذیری را پذیرفته‌اند، خاطرنشان کرد: البته منتقدان حتما باید قبول کنند که بین نقد و تخریب تفاوت وجود دارد.

سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه نقد و ارزیابی و ارزشیابی امری عقلی، دینی و اسلامی است، اظهار کرد: حتی در روایات اسلامی آمده است که گفتند نقاط ضعف و عیب به افراد به عنوان هدیه به حساب می‌آید.

وی با اشاره به سخنی از امام علی (ع) مبنی بر اینکه دوست داشتنی‌ترین و محبوب‌ترین افراد در نزد من آن کسانی هستند که عیب مرا به من هدیه کنند، گفت: اصل نقد و انتقاد را باید بپذیریم که امری دینی، قانونی و اخلاقی است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در نقد و ارزیابی حتما باید اصولی مثل آگاهی، خیرخواهی و دلسوزی و داشتن پیشنهاد صحیح در کنار روش صحیح بیان نقد مورد توجه قرار گیرد، گفت: چهار اصل دلسوزی، خیرخواهی، داشتن پیشنهاد جایگزین، روش صحیح بیان نقد و آگاهی از موضوع مورد نقد از سوی ناقدان و منتقدان باید مورد توجه قرار گیرد.

اکرمی در رابطه با عملکرد دولت یازدهم در مواجهه با نقد، گفت: آقای روحانی در طول یک سال گذشته اعلام کردند که ما اشتباه و غلط داریم و نقدپذیریم پس تمایل داریم که نقد را به ما هدیه کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رییس‌جمهور با صراحت اصل نقدپذیری را پذیرفته‌اند، خاطرنشان کرد: حتما باید قبول کنیم که بین نقد و تخریب تفاوت وجود دارد چرا که در تخریب خیرخواهی و دلسوزی و پیشنهاد جایگزین وجود ندارد و فقط برای ضایع کردن طرف مقابل از آن استفاده می‌کنند.

این فعال سیاسی در رابطه با کاربرد سیاست سکوت در برابر تخریب‌ها، گفت: هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد همان‌طور که جهان چون چشم، خط، خال و ابروست که هر چیزش به جای خویش نیکوست.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گاهی نقد همان سکوت است و همین که اظهارنظری نداشته باشیم یعنی نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد تا تخریبی که انجام می‌شود و عمل ناصحیحی که اتفاق افتاده است انتقاد داریم اما معذور هستیم که رک و پوست کنده آن اشکال را بیان کنیم چرا که شاید دشمن از آن سوء استفاده کند.

وی تاکید کرد: گاهی نقد با سکوت تحقق پیدا می‌کند و در جای مناسب کاری عالمانه و عاقلانه خواهد بود.

انتهای پیام

کد N484618

وبگردی