آفتاب
تاجرنیا در گفت‌وگو با ایسنا:

نور اطلاع‌رسانی صحیح به اجزای مختلف دولت تابانده شود

نور اطلاع‌رسانی صحیح به اجزای مختلف دولت تابانده شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ‌اگر دولت وارد فضای شفافی شود و نور اطلاع‌رسانی صحیح به اجزای مختلف تابانده شود آنگاه این موضوع به دولت کمک خواهد کرد تا مواجهه صحیحی در مقابل رفتارهای نقادانه یا تخریبی داشته باشد.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی خود درباره نگاه دولت در مواجهه با نقد در طول یک سال گذشته، اظهار کرد: به هر ترتیب آقای روحانی وقتی خودشان را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کرده بودند مشاهده کرده بودند که طی سال‌های گذشته اتفاقاتی در کشور افتاده بود که هم میزان تحمل‌پذیری جناح مقابل و هم نوع رفتارهایش را مشخص می‌کرد با این وجود اعتقاد من این است که آقای روحانی باید آمادگی کامل برای اینکه نه تنها ممکن است دولتش مورد نقد بلکه تخطئه و تخریب هم قرار بگیرد را می‌داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: همچنین این نکته را باید مدنظر قرار داد که آقای روحانی سعی می‌کرد به نوعی دولت خود را وابسته به یکی از دو جناح سیاسی کشور قرار نداد و به اسم اعتدال بر این نکته تاکید می‌کرد که من به این دو جریان تعلقی ندارم بنابراین به طور طبیعی مورد انتقاد بخش‌های مختلفی از دو جناح قرار می‌گرفت حال با توجه به این موضوع اتفاقی که افتاد این بود که جریان اصلاح‌طلب بدون مذاکره و چشم‌داشت حمایت از آقای روحانی را سرلوحه کار خود قرار داد.

وی افزود: جریان اصلاح‌طلب در مسیر حرکت دولت حمایت‌های همه‌جانبه خود را انجام داد اما مجموعه‌های مخالف یعنی جریان اصولگرا به جز برخی از اشخاص و چهره‌های سیاسی آنان که منطقی و عاقلانه برخورد کردند، پا را از نقد فراتر گذاشتند و تخریب را آغاز کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه در مجموعه دولت آمادگی کامل برای مواجهه با نوع رفتارهای ذکر شده صورت نگرفت، خاطرنشان کرد: این نبود آمادگی هم در مواجهه با منتقدین دلسوز به چشم می‌خورد و هم در مقابل تخریب‌هایی که از سوی مخالفان صورت می‌گرفت.

تاجرنیا در بیان آسیب‌شناسی موضوع مطرح شده گفت: من فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از این موضوع به این برمی‌گشت که بدنه دولت از تمام ظرفیت‌های حامیان خود استفاده نکرد و چهره‌های کم حوصله و مدیران باسابقه‌ای را مدنظر قرار داد که حضور در راس سیستم اجرایی برایشان جذابیت نداشت و در ادواری کار کرده بودند که در آن زمان فضای نقد را بر نمی‌تابیدند و همه اینها به اینکه فضای نقادی به آن شکل که باید محقق شود کمکی نکرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: اگرچه نوع فضای تخریب‌ها و نقادی‌ها را در این یک سال گذشته بی‌نظیر می‌دانم و فکر می‌کنم با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست اما در عین حال به نظر من تحمل‌پذیری دولت هم جای تامل دارد و شخص رییس‌جمهور و مجموعه دولت بایستی با این مساله مقداری با طمانینه بیشتر برخورد کنند.

وی همچنین سکوت در برابر نقد به خاطر سیاسی نشدن فضا را مناسب ندانست و اظهار کرد:‌ اگر قرار باشد نقدی صورت بگیرد یکی از وظایف حکومت و دولتمردان پاسخگویی است بنابراین سکوت کردن در مقابل نقد به معنی بی‌توجهی به وظیفه پاسخگو بودن قلمداد می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: سکوت را در این زمینه به هیچ عنوان مناسب نمی‌دانم اما این مخالفت به این معنی نیست که بایستی در همه موارد بخواهیم فضای نقد را به فضای تنش تبدیل کنیم. حتی در مواجهه با نقدهای غیرمنصفانه نیز می‌توان پاسخ‌های معقول و با طمانینه و با آرامش داد.

تاجرنیا در ادامه اظهار کرد: ‌البته در مقاطعی رییس‌جمهور شفاف‌سازی و آگاه‌سازی را مورد توجه قرار دادند اگرچه در مسائلی هم ضعف داشتند. آن زمان که عصبانی شدند و مخالفین را متهم به ترسو بودن کردند. حال به نظر من اگر همه مطالب با مردم در میان گذاشته شود به خصوص در این دوره که مخالفان دولت به خط قرمزهایی که در گذشته منافع ملی محسوب می‌شد همچون توافقات در حوزه هسته‌ای ورود کرده‌اند این دولت برای پاسخگویی امکان جدی‌تری پیدا خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه با توجه به مجموعه این مسائل معتقدم دولت باید فضای شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی به موقع و پرهیز از انفعال و سکوت را مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: ‌اگر دولت وارد فضای شفافی شود و نور اطلاع‌رسانی صحیح به اجزای مختلف تابانده شود آنگاه این موضوع به دولت کمک خواهد کرد تا مواجهه صحیحی در مقابل رفتارهای نقادانه یا تخریبی داشته باشد.

انتهای پیام

کد N484571

وبگردی