آفتاب

مالزی خواستار پایان درگیری در اوکراین شد/ مذاکره با سه کشور

مالزی خواستار پایان درگیری در اوکراین شد/ مذاکره با سه کشور

کوالالامپور - ایرنا- مالزی روز جمعه بار دیگر خواستار آتش بس بین جناح های متخاصم در اوکراین برای جمع آوری شواهد و باقی مانده پرواز سرنگون شده ام.اچ 17 شد.

به گزارش ایرنا، ˈهشام الدین حسینˈ وزیر دفاع مالزی نیز برای ایجاد منطقه امن به منظور حضور کارشناسان در شرق اوکراین با مقامات روسیه، هلند و اوکراین مذاکره می کند.

پرواز ام.اچ 17 مالزی با 298 مسافر 26 تیر ماه در مسیر آمستردام به کوالالامپور براثر اصابت موشک در شرق اوکراین و محل نبرد استقلال طلبان و نیروهای دولتی سرنگون شد.

ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی پس از گذشت 51 روز از سرنگونی این هواپیما روز جمعه، گفت که این کشور در تلاش برای دستیابی به محل سرنگونی هواپیما و ایجاد امنیت برای اعزام یک تا دو هفته ای تیم های کارشناسی به محل است.

وی گفت که دولت مالزی بدنبال اجساد دیگر مالزیایی هایی است که در این پرواز جان خود را از دست داده اند.

43 نفر از سرنشینان پرواز ام.اچ 17 اتباع مالزی بودند و تاکنون 31 جسد شناسایی و به این کشور منتقل شده است.

همچنین از 298 سرنشین هواپیما تاکنون اجساد 183 نفر شناسایی شده است.

نخست وزیر مالزی با تاکید بر لزوم آتش بس در اوکراین، گفت که برای دریافت شواهد و باقی مانده اجساد تیم های کارشناسی باید به منطقه اعزام شوند. ˈمن راضی نمی شوم مگر آنکه اجساد باقی مانده سرنشینان هواپیما به خانواده هایشان تحویل شوندˈ.

در این پرواز علاوه بر اتباع مالزی، شهروندان هلند، استرالیا، اندونزی، انگلستان، آلمان، بلژیک، فیلیپین، کانادا و نیوزیلند نیز حضور داشتند.

ˈلادیمیر پوتینˈ رییس جمهور روسیه هفته جاری طرح هفت ماده ای برای پایان مناقشه افراد مسلح در مناطق جنوب و شرق اوکراین ارایه کرد، اما ˈآرسنی یاتسنیوکˈ نخست وزیر اوکراین این طرح را ˈتلاشی فریبکارانه در جهت فریب جامعه بین المللˈ قلمداد کرد.

وی تاکید کرد: بهترین طرح برای پایان دادن به جنگ علیه اوکراین تنها یک شرط دارد و آن این است که روسیه نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند.

ˈنجیب تون رزاقˈ در ادامه گفت: مالزی در درگیری سیاسی که هیچ ربطی به این کشور ندارد گرفتار شده است.

وی این وضعیت را آزمونی بزرگ برای مالزی دانست و از احتمال برداشتن ˈگام های غیرمتعارفˈ خبر داد و گفت: ماموریت اصلی ما بازگرداندن اجساد قربانیان به خانه است. قصد مالزی مشارکت در جنگ و یا حمایت از یک طرف نیست.

ˈهشام الدین حسینˈ وزیر دفاع مالزی قرار است روز دوشنبه آینده عازم ˈکی یفˈ شود تا وضعیت دسترسی به محل سقوط ام.اچ 17 را برای انجام تحقیقات بیشتر مورد بررسی قرار دهد.

وزیر دفاع مالزی نیز گفت که این کشور نیازمند سریع توافق کی یف، مسکو و آمستردام برای دسترسی محققان مالزی به محل سقوط پرواز ام.اچ 17 در شرق اوکراین است.

وی هدف از سفر خود را حصول اطمینان از عبور امن کارشناسان تحقیقاتی مالزی به شرق اوکراین برای انجام تحقیقات و بازگرداندن باقی مانده اجساد قربانیان این پرواز اعلام کرد.

وزیر دفاع مالزی قرار است پس از دیدار از اوکراین به روسیه و هلند سفر کند.

گفته می شود گزارش مقدماتی تیم تحقیقاتی بین المللی در مورد پرواز ام.اچ 17 مالزی نیز سه شنبه آینده در هلند مننشر می شود.

این گزارش برپایه ˈاطلاعات واقعی و منابع موجودˈ مانند تصاویر ماهواره ای، جزئیات رادار، داده های جعبه سیاه و برخی تصاویر تنظیم شده است.

گفته می شود این گزارش محققان مجموعه ای از آنچه که اتفاق افتاده است می باشد و در آن مقصر سرنگونی این هواپیما اعلام نمی شود.

آساق**1611
کد N484554

وبگردی