آفتاب
همزمان با تحصن و هشدار خانواده نظامیان ربوده شده

دولت لبنان:آزادی و سلامت نطامیان ربوده شده محل چانه زنی و معامله نیست

دولت لبنان:آزادی و سلامت نطامیان ربوده شده محل چانه زنی و معامله نیست

بیروت – ایرنا – دولت لبنان در پایان جلسه روز پنجنشبه شب خود با صدور بیانیه ای تاکید کرد که آزادی و سلامت نظامیان ربوده شده لبنانی توسط گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره محل چانه زنی ، معامله و مبادله نیست.

به گزارش ایرنا، « رمزی جریح» وزیر اطلاع رسانی لبنان در پایان جلسه دولت که حدود 7 ساعت بطول کشید، در گفت وگو با خبرنگاران گفت که هیات وزیران با احترام به روح بزرگ «علی السید» نظامی ربوده شده که توسط گروه تروریستی تکفیری داعش به شهادت رسیده است، از خانواده این شهید و بویژه اظهارات پدرش در مراسم تشییع جنازه برای آرام کردن مردم خشمگین، قدردانی کرد.

وی افزود: هیات دولت بعداز بیان نقطه نظرات وزیران در باره مسائل امنیتی ، پرونده شهرک عرسال و نظامیان ربوده شده ، با اجماع تایید کردند که دولت باید یک موضع واحد در این زمینه داشته باشد و همبستگی در دولت به موفقیت در تماس ها برای آزادی نظامیان ربوده شده کمک می کند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان گفت که وزیران با اجماع تاکید کردند که سلامتی و آزادی نظامیان ربوده شده لبنانی توسط گروه های تروریستی تکفیری محل چانه زنی ، معامله و مبادله نیست و دولت و نیروهای امنیتی باید با قاطعیت در مقابل هر اقدامی که جان ربوده شدگان را به خطر می اندازد، بایستند.

وزیران خواستار تلاش های مشترک و همبستگی بین دولت وشهروندان لبنانی در مبارزه با تروریسم تکفیری شدند و تاکید کردند نباید وارد مسائل فرعی که می تواند به سلامتی و جان نظامیان ربوده شده لطمه بزند، شد.

رمزی جریح افزود: کمیته وزراتی به ریاست نخست وزیر و با عضویت وزیران دفاع ، خارجه ، کشور ، دارایی و دادگستری باید با جدیت پرونده نظامیان ربوده شده و اوضاع شهرک عرسال و حومه آن را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: هیات وزیران با اجماع بر حمایت خود از اقدامات ارتش و نیروهای امنیتی در شهرک عرسال و حومه آن تاکید و خواستار اقدامات لازم برای بهبود اوضاع امنیتی در لبنان و این منطقه و آزادی نظامیان ربوده شده تاکید کردند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان خاطرنشان کرد که دولت این کشور با ادامه تماس های لازم با همه کشورهایی که می توانند تاثیر مثبتی در عملیات آزادسازی نظامیان ربوده شده لبنانی داشته باشند، موافقت و تاکید کرد که این اقدامات باید در چارچوب قوانین و با رعایت اصول و عزت و کرامت لبنان صورت گیرد.

رمزی جریح اظهارداشت: دولت لبنان از رسانه ها خواست که در انتشار و پوشش اخبار نظامیان ربوده شده و خانواده آنها دقت کنند و به رعایت منافع ملی پایبند باشند و این پرونده را از بگومگوهای سیاسی خارج کنند تا سلامتی نظامیان ربوده شده به خطر نیافتد.

وی گفت که اقدامات رسانه ای نباید به آرامش و شرایط روحی و روانی مردم لطمه بزند و رسانه ها به تریبونی در خدمت منافع تروریست های تکفیری تبدیل نشوند و برهمین اساس وزارت اطلاع رسانی موظف شده برای برخورد با متخلفان از قانون اقدامات لازم را انجام دهد.

وزیر اطلاع رسانی خاطرنشان کرد که کمیته وزارتی مامور شد این تصمیم ها را پیگیری و اقدامات و تدابیر لازم و قاطعی را در خصوص پرونده نظامیان ربوده شده و امنیت لبنان بویژه منطقه عرسال و حومه آن اتخاذ کند.

براساس این گزارش ، رمزی جریح همچنین اظهارداشت که نخست وزیر لبنان در ابتدای جلسه بر ضرورت انتخاب سریع رییس جمهوری جدید و برقراری امنیت کامل و همه جانبه تاکید کرد.

وی افزود: تمام سلام با بیان اینکه هیات علمای مسلمان تصمیم گرفت تلاش های خود برای آزادی نظامیان ربوده شده را متوقف کند ، گفت که بعداز آن با مداخله میانجیگرهای دیگر برخی از نظامیان ربوده شده لبنانی آزاد شدند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان تصریح کرد که نخست وزیر این کشور گفت که تلاش ها برای آزادی نظامیان ربوده شده بطور سری و از کانال برخی کشورها با تاکید بر حفظ سلامتی انها ادامه دارد.

از قطر و ترکیه که با گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره ارتباط مستقیم و نزدیک دارند و به همراه عربستان سعودی و شیوخ ثروتمند و سلفی حامیان اصلی منطقه ای آنها هستند، به عنوان میانجیگران جدید یاد می شود.

رمزی جریح گفت که تمام سلام بویژه از برخی شبکه های تلویزیونی لبنان در شیوه پوشش اخبار مربوط به نظامیان ربوده شده و خانواده های آنها که تاثیر منفی در این پرونده داشته و همچنین موضعگیری برخی نیروهای سیاسی انتقاد کرد و خواستار توقف این روند شد.

وی افزود:« نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان هم گزارشی از آخرین تلاش ها برای آزادسازی نظامیان ربوده شده و تماس های جاری دراین زمینه ارائه و تاکید کرد که اقدامات لازم براساس مصوبات هیات دولت ادامه می یابد.

جلسه امروز دولت لبنان در حالی برگزارشد که خانواده نظامیان ربوده شده لبنانی با تحصن مقابل ساختمان کاخ نخست وزیری و میدان ریاض الصلح بیروت خواستار آزادی فوری فرزندان و بستگان خود شدند.

خانواده های نظامیان ربوده شده با سردادن شعارهایی علیه گروه های تروریستی تکفیری ، این تحصن را آخرین اقدام توام با آرامش خود دانسته و هشدار دادند که در آینده هرگونه اتفاقی در لبنان رخ دهد آنها مسئول نخواهند بود.

خانواده ها، دولت لبنان را به کوتاهی در وظایف خود متهم کرده و با تاکید به اینکه دولت مسئول حفظ جان و آزادی نظامیان ربوده شده است، خواستار اقدام فوری، مقتدرانه و شجاعانه آن برای نجات نظامیان و حفظ عزت و کرامت لبنان و مردم آن شدند.

گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره حدود یک ماه قبل به شهرک عرسال در شرق لبنان و نزدیک مرزهای سوریه حمله و تعدادی از نظامیان و نیروهای امنیت داخلی (پلیس ) را ربوده و به گروگان گرفته اند.

داعش و جبهه النصره در ازای آزادی نظامیان ربوده شده لبنانی، خواستار آزادی زندانیان وابسته به خود که در زندان رومیه هستند، شده و تاکید کرده اند که اگر به مطالبات انها پاسخ مثبت داده نشود، نظامیان را سر می برند.

داعش تاکنون«علی السید» یک نظامی ربوده شده را سر بریده است.

ناظران هدف گروه های تروریستی تکفیری را که از سوی برخی گروه های سیاسی در داخل لبنان با آنها همراهی و همصدایی می شود، ایجاد فتنه مذهبی و اعمال فشار بر محورمقاومت ضد صهونیستی در جهت تامین منافع رژِیم صهیونیستی دانسته اند.

رژیم صهیونیستی اکنون در منطقه جولان اشغالی سوریه از گروه های تروریستی تکفیری حمایت نظامی و پزشکی و غذایی می کند.

گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره همچنان وارد شهرک عرسال می شوند و مبادرت به ارعاب مردم و شلاق زدن آنها به اتهام همکاری با ارتش لبنان می کنند.

خبرگزاری ملی لبنان روز پنجشنبه اعلام کرد که گروه تروریستی تکفیری داعش « کاید غداده» شهروند لبنانی اهل شهرک عرسال در شرق لبنان و نزدیک مرزهای سوریه را کمتر از یک هفته قبل ربوده بود، اعدام کرده است.

کاید غداده از جمله نظامیان ربوده شده لبنانی نیست.

خاورم ** 1324
کد N484435

وبگردی