آفتاب

نخست وزیر استرالیا وارد هند شد

نخست وزیر استرالیا وارد هند شد

دهلی نو - ایرنا - نخست وزیر استرالیا روز پنجشنبه با هدف توسعه روابط تجاری و امضا قرارداد هسته ای، سفر رسمی دو روزه را از هند آغاز کرد.

به گزارش ایرنا،ˈ تونی ابوت ˈ ابتدا وارد شهر بمبئی مرکز اقتصادی هند شد تا درباره تقویت روابط تجاری با صاحبان صنایع و تجار هندی مذاکره کند و سپس با مقام های سیاسی در دهلی نو درباره مسایل مختلف از جمله قرارداد هسته ای گفت و گو خواهد داشت.

ابوت همچنین قرار است تفاهم نامه ای در حوزه ورزش با طرف هندی به امضا برساند اما جزییات این سند هنوز اعلام نشده است.

مقام ارشد استرالیایی عصر امروز بمبئی را به مقصد پایتخت سیاسی هند ترک می کند. مقام های دهلی نو در هفته های اخیر تمایل جدی برای امضا قرارداد هسته ای با استرالیا و خرید اورانیوم نشان داده اند.

این قرارداد از سال 2012 تاکنون که حزب کارگر در استرالیا به روی کار آمده و تصمیم منع فروش اورانیوم به هند را مورد تجدیدنظر قرار داده هنوز به نتیجه نرسیده است.

یکی از دلایل امضا نشدن قرارداد آن است که دهلی نو معاهده منع گسترش سلاح های اتمی را به امضا نرسانده است.

با این حال، نخست وزیر استرالیا تاکید کرده که کشورش اطمینان دارد که در صورت امضای قرارداد، تعهدات لازم بوجود خواهد آمد.

پس از به نتیجه نرسیدن قرارداد هسته ای غیرنظامی با ژاپن در جریان سفر اخیر ˈنارندرا مودیˈ نخست وزیر هند، توافق با استرالیا که حدود یک سوم منابع اورانیوم تجدید پذیر دنیا را دارد، کمک بزرگی به بخش انرژی هند خواهد بود.

نخست وزیر استرالیا قرار است فردا (جمعه ) با ˈپراناب موکرجی ˈ رییس جمهور، ˈحامد انصاری ˈ معاون رییس جمهور، ˈنارندرا مودی ˈ نخست وزیر و ˈسوشما سوراجˈ وزیر امور خارجه هند دیدار کند.

در جریان این دیدارها، دو طرف در صورت به تفاهم رسیدن، قراردادهای مختلفی در حوزه های معادن، مالی و آموزشی نیز به امضا خواهند رساند.

هند یکی از کشورهایی است که به دلیل کمبود منابع، افزایش جمعیت و روند صنعتی شدن تشنه انرژی است. این کشور در سال 2013 با پشت سرگذاشتن ژاپن به سومین وارد کننده نفت خام جهان تبدیل شد.

ˈ پی.اس. پریهارˈ رییس مرکز نظارت برمنابع هسته ای هند روز پنجشنبه گذشته گفت که تنها راه نجات کشورش از کمبود برق تامین آن از طریق انرژی اتمی است.

وی تاکید کرد: هند فقط زمانی می تواند شاهد پیشرفت سریع باشد که در بخش انرژی خودکفا شود و دارای انرژی مازاد نیز باشد .

آساق * 1 * 1519 * 264 *
کد N484261

وبگردی