آفتاب

ایتالیا به کردهای عراق سلاح می دهد

ایتالیا به کردهای عراق سلاح می دهد

رم - ایرنا - وزیر دفاع ایتالیا از ارسال اسلحه و مهمات به پیشمرگان کرد عراق تا چهارشنبه آینده با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری ˈرای نیوز 24ˈ، خانم ˈروبرتا پینوتیˈ چهارشنبه شب در کمیسیون خارجی و دفاع پارلمان ایتالیا از ارسال سلاح و مهمات به پیشمرگان کرد عراق برای جلوگیری از پیشروی گروه تکفیری داعش تا روز دهم ماه سپتامبر (19شهریور) خبر داد.

این شبکه خبری به نقل از وزیر دفاع ایتالیا افزود: بخشی از این سلاحها ساخت شوروی است که شامل 500 قبضه مسلسل از نوع MG 42/59، یکصد قبضه مسلسل 12.7 ، همراه با 250 هزار مهمات مربوطه، یک هزار موشک Rpg7 و یک هزار موشک Rpg9 با 400 هزار مهمات می شود .

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دنبال اخذ مجوز از بغداد برای ارسال این اسلحه ها به پیشمرگ های کرد هستیم.

به گفته وزیر دفاع ایتالیا، یک اعتبار مالی یک میلیون و 900 هزار یورویی نیز برای ارسال سلاح به عراق پیش بینی شده است.

ایتالیا در پی موافقت کمیسیون خارجی اتحادیه اروپا با ارسال سلاح به کردهای عراق، اسلحه های ساخت شوروی که 20 سال پیش در آب های مرزی این کشور در زمان جنگ بالکان توقیف شده بود را به عراق ارسال می کند.

این کشور از انبار تسلیحات ساخت شوروی که در سال 1994 در زمان جنگ بالکان در آب های شرق ایتالیا توقیف شده بود محافظت می کند. ایتالیا در آن سال یک کشتی باری بنام «Jadran Express» که از اوکراین به سوی ˈاسپالاتوˈ در کرواسی حرکت می کرد را شناسایی و پس از هدایت به بندر تارانتو در جنوب ایتالیا متوقف کرد.

در این کشتی 30 هزار قبضه کلاشینکف، 400 فروند موشک با سکوی پرتاب، 5 هزار راکت کاتیوشا، 11 هزار فروند موشک ضد تانک و 32 میلیون فشنگ و مهمات کشف و ضبط شد و همزمان ˈ الکساندر زوکوفˈ تاجر روسی که این قاچاق را سازماندهی کرده بود به زندان افتاد.

زوکوف و سایر متهمان این پرونده پس از 10 سال محاکمه به دلیل اعلام وزارت دفاع ایتالیا مبنی بر اینکه محموله تسلیحاتی هرگز وارد آب های ایتالیا نشده بود، تبرئه شدند.

این محموله تسلیحاتی 2هزار تنی توقیف شده تا سال 2011 در انبارهای زیر زمینی در جزیره ˈمادالناˈ درغرب ایتالیا نگهداری می شد و از آنجا در بهار 2011 همزمان با شورش در لیبی به انبار دیگری انتقال یافت و احتمالا بخشی از آن برای شبه نظامیان در بنغازی ارسال شد.

وزیر دفاع ایتالیا در پارلمان این کشور افزود: این احتمال وجود دارد که برخی از بحران های جاری به ویژه بحران در لیبی بتواند تاثیرات مخربی بر امنیت ایتالیا داشته باشد و ما باید توان مقابله با رویدادهای احتمالی پیش بینی نشده را داشته باشیم و به امنیت بین المللی کمک کنیم.

وی یادآور شد: ماموریت ˈایسافˈ ایتالیا در افغانستان 31 دسامبر پایان می یابد و از این پس، ایساف وظیفه آموزش و مشاوره نیروهای افغان را برعهده خواهد داشت.

وی افزود: این ماموریت زمانی آغاز خواهد شد که دولت افغانستان توافق جدیدی در خصوص وضعیت حقوقی نیرهای بین المللی ارایه دهد.

وزیر دفاع ایتالیا به شمار نظامیان ایتالیایی که در ماموریت های بین المللی به سر می برند نیز اشاره کرد و گفت: شمار نظامیان ایتالیایی در ماموریت های خارجی از چهار هزار و 725 نفر در شش ماهه نخست سال جاری میلادی به چهار هزار و 178 نفر در حال حاضر کاهش یافته است.

اروپام*1*461 ** 1551
کد N484260

وبگردی