آفتاب

برگزاری تظاهرات ضد جنگ و ضد ناتو در ولز انگلیس

برگزاری تظاهرات ضد جنگ و ضد ناتو در ولز انگلیس

لندن – ایرنا- هزاران نفر در حمایت از صلح و در اعتراض به جنگ و سیاست های جنگ طلبانه ناتو، روز پنجشنبه همزمان با شروع نشست دو روزه سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ولز، اقدام به تظاهرات مردمی در ˈنیوپورتˈ محل اصلی برگزاری این نشست می کنند.

به گزارش ایرنا، گروه مدنی ˈجنگ را متوقف کنیدˈ و کارزارهای تبلیغاتی (کمپین) ˈ خلع سلاح هسته ایˈ و ˈصلحˈ از جمله تشکل هایی هستند که از برگزاری تظاهرات همزمان در دو شهر نیوپورت و نیز شهر کاردیف مرکز ولز که بعد از ظهر پنجشنبه به اوج خود می رسد، حمایت کرده اند.

این گروه های مدنی اولین حرکت اعتراضی شان را روز شنبه گذشته با برگزاری یک تظاهرات گسترده در خیابان های مرکزی شهر نیوپورت شروع کردند.

در این حرکت اعتراضی که سبب بسته شدن شماری از خیابان های مرکزی شهر شد، تظاهرکنندگان ضمن در دست داشتن پلاکاردهایی در نفی جنگ و نیز در دفاع از مردم فلسطین ، شعارهایی را علیه سیاست های جنگ طلبانه ناتو، برقراری صلح و نیز آزادی سرزمین های اشغالی فلسطین سر دادند.

این حرکت های اعتراضی مردمی درحالی صورت می گیرد که شهرهای نیوپورت و کاردیف محل برگزاری نشست ناتو ، شاهد شدیدترین تدابیر امنیتی است.

نشست سران عضو ناتو در قلعه تاریخی ˈمدویلˈ در ˈکاردیفˈ مرکز ولز و نیز در شهر ˈنیوپورتˈ در 19 کیلومتری شمال شرقی کاردیف برگزار می شود.

برخی از رسانه های انگلیس از محل های برگزاری نشست ناتو در ولز که با موانع فلزی و بتنی و پلیس های تا بن دندان مسلح حفاظت می شود، را به یک ˈزندان امنیتیˈ تشبیه کرده اند.

منابع انگلیسی با اشاره به اتخاذ شدیدترین تدابیر امنیتی برای نشست سران عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ولز، عنوان کرده اند که 9 هزار و پانصد مامور پلیس کار حفاظت از این نشست مهم را بر عهده دارند.

علاوه بر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه، 180 میهمان ویژه از جمله رهبران و مقامات ارشد بیش از 60 کشور جهان در نشست ولز حضور دارند.

دراین نشست دو روزه قرار است درباره اساسنامه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و چگونگی مواجهه آن با بحران های عراق و اوکراین و نیز خروج نیروهای این سازمان از افغانستان بحث و گفت وگو شود.

این اولین نشست سران اعضای ناتو در بریتانیا، از زمان برگزاری آن در سال 1990میلادی در لندن و درست در پایان جنگ سرد بشمار می آید.

منابع انگلیسی پیشتر گفته اند که گروه های ضد جنگ و طرفدار صلح از بیشتر کشورهای اروپایی بدنبال برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای کاردیف و نیز نیوپورت هستند.

به گفته این منابع، شماری از فعالان صلح و ضد جنگ از بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، بلژیک، اسپانیا، یونان و برخی دیگر از کشورهای جهان خودشان را برای حضور در تظاهرات روزهای پنجشنبه و جمعه در مرکز ولز و نیز نیوپورت آماده کرده اند.

مقامات رسمی و محلی ولز نیز ضمن پیش بینی برگزاری تظاهرات در طول نشست ناتو گفته اند تلاش می کنند که تظاهرات یادشده به صورت امن و آرام برگزار شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادی متشکل از 28 کشور از آمریکای شمالی و اروپا است که با امضای پیمان آتلانتیک شمالی در 4 آوریل 1949 میلادی بین 10 کشور اروپایی، کانادا و ایالات متحده آمریکا در واشنگتن، تاسیس شد و مقر آن شهر بروکسل، پایتخت بلژیک است.

اروپام ** 1** 1552 ** 1551
کد N484229

وبگردی