آفتاب
وزیر امور خارجه ایتالیا:

توافق هسته‌ای ایران برای ثبات و امنیت منطقه ضروری است

توافق هسته‌ای ایران برای ثبات و امنیت منطقه ضروری است

فدریکا موگرینی وزیر امور خارجه ایتالیا در دیدار با محمدجواد ظریف گفت که دو طرف بر ضرورت دست‌یابی به یک توافق در رابطه با موضوع هسته‌ای تا ماه نوامبر به‌ منظور حصول ثبات و امنیت بیش‌تر در منطقه تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از رم، فدریکا موگرینی در یکی از اولین دیدارهای خود در مقام دوگانه به‌عنوان وزیر امور خارجه ایتالیا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با همتای ایرانی خود دیدار کرد گفت: این دیدار نه تنها برای مذاکرات هسته‌ای که میان ایران و 1+5 در جریان است، بلکه از لحاظ وزنه ژئوپولیتیکی که جمهوری اسلامی ایران در بحران‌های خاورمیانه، از عراق گرفته تا سوریه دارد، مهم به‌ شمار می‌رود.

موگرینی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود گفت که او امیدوار است مذاکرات هسته‌ای ایران «به یک توافق مثبت و در مدت زمان تعیین‌شده یعنی تا ۲۳ نوامبر منتهی شود.»



وی افزود: از فرصت دیدار با آقای ظریف برای آگاهی درباره آخرین تحولات درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای استفاده کردم.



وزیر امور خارجه ایتالیا اضافه کرد: ایتالیا و ایران درباره «تمایل و حسن توجه» و «اراده سیاسی قوی» برای کار بر روی بخش فنی که دست‌یابی به توافق هسته‌ای را میسر سازد اشتراک نظر دارند و آقای ظریف به من اطمینان داد که از جانب تهران نیز این تمایل و اراده وجود دارد.



به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در این کنفرانس خبری گفت: ایران از انتصاب خانم موگرینی به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بسیار خوشحال است. انتصابی که می‌تواند به ارتقای "یک رابطه همواره نزدیک‌تر بین تهران و ایتالیا کمک کند".



وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روابط بین ایتالیا و ایران بسیار عالی بوده و امکان تقویت هرچه بیشتر روابط تاریخی‌مان وجود دارد.



ظریف علاوه بر اشاره به روابط در زمینه "اقتصادی و گردشگری"، تقویت زمینه‌های دیگر را نیز امکان‌پذیر دانست.



وی گفت: "ما چالش‌ها وفرصت‌هایی را پیش رو داریم. ایتالیا نقش یک پل بین اروپا و جهان اسلام را داراست و این نقش می‌تواند با انتصاب خانم موگرینی در اتحادیه اروپا هرچه بیشتر تقویت شود.



بنا براین گزارش، فدریکا موگرینی وزیر امور خارجه ایتالیا در سه ماه آینده رسما به‌عنوان نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا جایگزین کاترین اشتون خواهد شد.



ظریف و موگرینی در ماه‌های گذشته نیز بارها از طریق تماس تلفنی درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با یک‌دیگر گفت‌وگو کرده بودند.



محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم چنین در سفر یک روزه اش به ایتالیا با پی‌یه‌ترو گراسّو رییس مجلس سنای ایتالیا دیدار و در رابطه با مسایل موردعلاقه دو کشور گفت‌وگو کرد.



وی پیش از ورود به ایتالیا، روز سه شنبه با نخست وزیر، رییس مجلس و وزیر امور خارجه لوکزامبورک دیدار و گفت‌وگو کرد.



توسعه روابط دوجانبه، موضوع هسته ای و مسائل منطقه ای و بین المللی محور گفتگوهای آقای ظریف در سفر به غرب اروپا بود.




کد N483949

وبگردی