آفتاب

سازمان ملل: اسرائیل اقتصاد فلسطین را فلج کرده است

سازمان ملل: اسرائیل اقتصاد فلسطین را فلج کرده است

سازمان ملل در گزارشی رژیم صهیونیستی را به فلج کردن اقتصاد فلسطین و ممانعت از رشد آن متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارش خود اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با ممانعت از رشد اقتصادی فلسطین و اعمال محدودیت‌هایی باعث شده است که بسیاری از فلسطینی‌ها از فقر و کمبود غذا رنج ببرند.

در این گزارش آمده است که اقتصاد در نوار غزه و کرانه باختری تنها در صورتی بهبود می‌یابد که رژیم صهیونیستی از متوقف کردن نقل و انتقالات مالی و رفت وآمد افراد و انتقال کالاها در این مناطق دست بردارد.

آنکتاد اعلام کرده است: پیش از آغاز عملیات نظامی اخیر اسرائیل در نوار غزه، اقتصاد باریکه غزه به دلیل پیامدهای محاصره اسرائیل و همچنین دو عملیات نظامی آن در نوامبر 2012 و دسامبر 2008، در حال فروپاشی بود.

بر اساس این گزارش تولید ناخالص ملی در اراضی فلسطین در سال میلادی گذشته، شاهد رشد 1/5 درصدی بوده است، این در حالیست که این عدد در سال قبل از آن، به 5/9 درصد رسیده بود. رشد اقتصاد فلسطینی‌ها با روندی کندتر از افزایش جمعیت ساکنان در حرکت است و این امر موجب کاهش میانگین درآمد افراد شده است.

نرخ بیکاری نیز در نوار غزه به 36 درصد و در کرانه باختری به 22 درصد افزایش یافته است؛ به طوری که تعداد فلسطینی‌هایی که به غذا به قدر کافی دسترسی دارند، تنها به 25 درصد از مجموع خانوارها می‌رسد.

این گزارش سازمان ملل همچنین سیاست‌های رژیم صهیونیستی که فلسطینی‌ها را از استفاده از منابع طبیعی خود در کرانه باختری محروم می‌کند، مورد انتقاد قرار داده است. بیش از 60 درصد از اراضی کرانه باختری از زمان امضای توافق‌نامه اسلو میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی، تحت تصرف این رژیم قرار دارد.

انتهای پیام

کد N483879

وبگردی