آفتاب

سایه سنگین بحران های اوکراین و عراق بر نشست سران ناتو در ولز

سایه سنگین بحران های اوکراین و عراق بر نشست سران ناتو در ولز

لندن - ایرنا - نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - در حالی امروز - پنجشنبه - در ولز گشایش می یابد که از هم اکنون می توان سایه های سنگین بحران های اوکراین و عراق را در این نشست احساس کرد.

علاوه بر 28 نفر از سران اعضای ناتو، 27 نفر از رهبران سایر کشورهای جهان به همراه مقامات ارشد سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و نیز بانک جهانی در این نشست دو روزه حضور خواهند داشت.

بر اساس گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، علاوه بر «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه، در مجموع 180 میهمان ویژه از جمله رهبران و مقامات ارشد بیش از 60 کشور جهان در نشست ولز شرکت خواهند کرد.

شماری از این میهمانان از جمله باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا عصر روز گذشته - چهارشنبه - برای حضور در این نشست وارد انگلیس شدند.

تحولات اخیر در شرق اوکراین به ویژه ادعاها در باره دخالت مستقیم روسیه در بحران این کشور و برجسته تر شدن تهدیدات داعش در پی کشته شدن دومین روزنامه نگار آمریکایی توسط این گروه تروریستی، سبب شد که این دو موضوع بیش از سایر مسایل، این نشست را تحت تاثیر قرار دهد.

گفته می شود نوع واکنش ناتو به بحران اوکراین به ویژه دخالت های روسیه در این بحران و نیز نحوه مقابله با تهدیدات گروه تروریستی داعش می تواند بسیاری از تحولات آینده در شرق اروپا و خاورمیانه را رقم بزند.

اگر چه اعضای ناتو علاوه بر دو بحران اوکراین و عراق، اکنون مواجه با تهدیدات ناشی از تنش ها و آشوب های فراگیر در پشت مرزهایش، هستند، اما به گفته تحلیلگران، در صورت عدم مدیریت این تنش ها و آشوب ها که شماری از کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه را درگیر کرده و به دلیل سیال بودن آنها، این تنش ها می توانند برای اعضای ناتو مشکل آفرین باشد.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در مطلبی که روز پنجشنبه در روزنامه تایمز منتشر شد، عنوان کردند: ما در زمانی نشست سران ناتو را برگزار می کنیم که جهان با خطرها و چالش های زیادی روبرو است.

رهبران انگلیس و آمریکا در این مطلب نوشتند: در شرق، روسیه با اقدامات غیر قانونی و اقدام یکجانبه در ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه و همچنین اعزام نیرو به خاک اوکراین که تهدیدی برای یک کشور مستقل و تضعیف حق حاکمیت آن است، باعث متزلزل شدن شرایط شده است.

اوباما و کامرون افزودند: در جنوب نیز یک هلال بی ثباتی وجود دارد که از شمال آفریقا تا خاورمیانه گسترش یافته است.

کامرون پیشتر نیز در نامه ای به سران کشورهای عضو ناتو و دبیرکل این سازمان، در توصیف بحران ها و تحولات پیش روی ناتو، گفته بود: در افغانستان ماموریت نیروهای ناتو در حال پایان است و در شرق اروپا، روسیه با الحاق غیرقانونی کریمه و ایجاد بی ثباتی تهاجمی در اوکراین، توافق ها را زیرپا گذاشته و در جنوب، شیپور بی ثباتی از شمال آفریقا تا سوریه و عراق و سراسر خاورمیانه دمیده شده است.

«آندرس فو راسموسن» دبیر کل ناتو نیز در این باره گفت: در جهان کنونی که ما حضور داریم و صحبت می کنیم، بحران های زیادی ما را محاصره کرده است.

وی عنوان کرد: در شرق، شمال شرق و در جنوب با این بحران ها روبرو هستیم و در نشست ناتو همه این چالش های امنیتی و نیز راه های افزایش توانایی این اتحادیه نظامی برای هر گونه اقدام مورد نیاز به بحث گذاشته خواهد شد.

به گفته منابع انگلیسی، در کنار بررسی بحران های یاد شده، ایجاد یک نیروی جدید واکنش سریع با عضویت چهار هزار سرباز و با داشتن قابلیت اعزام سریع به نقاط بحران خیز، خروج نیروهای ناتو از افغانستان و افزایش هزینه های نظامی اعضای ناتو از دیگر مباحث مهم نشست ولز است.

اعضای اروپای شرقی ناتو از جمله لهستان استقرار دائم نیروهای ناتو را در خاک خود به منظور جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی روسیه خواستار شده اند. اما ناتو تاکنون چنین درخواستی را رد کرده و علت آن را علاوه بر بحث افزایش هزینه ها، شاید بتوان به این دلیل دانست که نمی خواهد موافقتنامه 1997 میلادی با روسیه را نقض کنند که بر اساس آن ناتو متعهد شد تعداد قابل توجه از نیروهای خود را به طور دائم در شرق اروپا مستقر نکند.

به گفته منابع غربی، انتظار می رود سران ناتو در مورد استقرار تجهیزات و تدارکات از جمله سوخت و مهمات در کشورهای شرق اروپا با پایگاه های آماده برای پذیرفتن نیروی واکنش سریع ناتو در صورت لزوم، موافقت کنند.

به دلیل اهمیت این مباحث، علاوه بر حضور سران کشورهای ناتو، بیش از 10 هزار نفر در قالب گروه های مذاکره کننده و تیم های مشاوره در نشست ناتو حضور می یابند.

هزار و 500 خبرنگار نیز از بسیاری از کشورهای جهان کار پوشش خبری این نشست بزرگ را به عهده دارند.

نشست سران عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - قرار است در قلعه تاریخی «مدویل» در «کاردیف» مرکز ولز و نیز در «نیوپورت» در 19 کیلومتری شمال شرقی «کاردیف» برگزار شود.

این نخستین نشست سران اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بریتانیا، از زمان برگزاری آن در سال 1990میلادی در لندن و درست در پایان جنگ سرد است.

منابع انگلیسی با اشاره به اتخاذ شدیدترین تدابیر امنیتی برای نشست هفته آینده سران عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - در ولز، عنوان کرده اند که بیش از 9 هزار مامور پلیس کار حفاظت از این نشست مهم را به عهده دارند.

برخی رسانه های انگلیس از محل های برگزاری نشست ناتو در ولز که با موانع فلزی و بتنی و پلیس های تا دندان مسلح حفاظت می شود، شبیه به یک «زندان امنیتی» یاد کرده اند.

روزنامه دیلی تلگراف اخیرا در گزارشی با اشاره به اقدامات و تدابیر امنیتی صورت گرفته برای نشست ناتو، نوشت: «کیم هوولز» وزیر مشاور پیشین دفتر امور خارجی انگلیس در حوزه مسایل اطلاعاتی و امنیتی، هشدار داده است که این نشست می تواند به صورت هدف نخست برای گروه های تروریستی باشد.

این روزنامه به نقل از وی افزود: این نشست می تواند یک هدف باشد و تردیدی در آن وجود ندارد و بر این اساس همه اقدامات و تدابیر امنیتی در آن پیش بینی شده است.

در همین حال، گروه های ضد جنگ و طرفدار صلح بدنبال برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای «کاردیف» و «نیوپورت» همزمان با برگزاری نشست ناتو هستند.

به گفته منابع انگلیسی، شمار زیادی از فعالان صلح و ضد جنگ از بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی از جمله آلمان، بلژیک، اسپانیا، یونان و برخی دیگر از کشورهای جهان، خودشان را برای حضور در تظاهرات امروز - پنجشنبه - و فردا - جمعه - در «نیوپورت» و «کاردیف» آماده می کنند.

گروه مدنی «جنگ را متوقف کنید» و کارزارهای تبلیغاتی «خلع سلاح هسته ای» و «صلح» از جمله تشکل هایی هستند که این تظاهرات را ساماندهی و برنامه ریزی کرده اند.

این تشکل های مدنی روز شنبه این هفته نیز در شهر «نیوپورت» نخستین تظاهرات ضد جنگ و ضد ناتو را برگزار کردند.

مقامات رسمی و محلی ولز ضمن پیش بینی برگزاری تظاهرات در طول برگزاری نشست ناتو گفته اند: تلاش می کنند این تظاهرات به صورت امن و آرام برگزار شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - اتحادی متشکل از 28 کشور آمریکای شمالی و اروپا است که با امضای پیمان آتلانتیک شمالی در چهارم آوریل 1949 بین 10 کشور اروپایی، کانادا و آمریکا در واشنگتن، تاسیس شد و مقر آن شهر بروکسل، پایتخت بلژیک است.

اورپام ** 1** 1552**1545
کد N483540

وبگردی