آفتاب

چین میلیاردها دلار در پاکستان سرمایه گذاری می کند

چین میلیاردها دلار در پاکستان سرمایه گذاری می کند

اسلام آباد - ایرنا - در آستانه سفر قریب الوقوع و تاریخی رییس جمهوری چین به پاکستان، بانک صادارات و وارد چین اعلام کرد که قصد دارد میلیاردها دلار برای اجرای پروژه های گوناگون از جمله پروژه های تولید برق در پاکستان سرمایه گذاری کند.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری چین قرار است اواسط ماه جاری میلادی (سپتامبر) به اسلام آباد سفر کند.

«لئی ونتائو» معاون مدیرعامل بانک صادرات و واردات چین ( Exim Bank of China) عصر چهارشنبه در نشستی خبری اعلام کرد که در جریان سفر رییس جمهوری این کشور به پاکستان، قراردادی در زمینه ایجاد مقدمات لازم برای سرمایه گذاری عظیم این بانک در پاکستان امضا خواهد شد و بدین ترتیب سطح تعاملات اقتصادی دو کشور به بالاترین حد در طول تاریخ روابط دوستانه پکن – اسلام آباد خواهد رسید.

وی گفت: این بانک تا کنون 800 میلیون دلار کمک مالی برای انجام برخی طرح های توسعه ای به ویژه در بخش انرژی در اختیار پاکستان قرار داده است ولی بخش اصلی سرمایه گذاری چین در پاکستان بعد از امضای قرارداد یاد شده میان مقامات عالی دو کشور در جریان سفر «شی جین پینگ» به اسلام آباد انجام خواهد شد.

این مسوول بانک صادارات و واردات چین گفت که تفاهم نامه هایی نیز بین دو کشور در زمینه بخش های مختلف همکاری به امضا خواهد رسید. وی با بیان اینکه 90 درصد سرمایه گذاری این بانک در بخش انرژی پاکستان صورت خواهد گرفت، اظهار امیدواری کرد این بانک بتواند بیشترین حمایت ممکن را برای رفع بحران انرژی در پاکستان به این کشور انجام دهد.

معاون مدیرعامل بانک صادرات و وارات چین همچنین از نرخ کنونی رشد اقتصادی پاکستان ابراز رضایت کرد و گفت: نرخ رشد اقتصادی پاکستان در سال جاری خبر خوبی برای فعالان اقتصادی و تجاری چین است و باعث شده تا شرکت های چینی بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در پاکستان ابراز تمایل کنند.

پاکستان، اگر چه در ماه های اخیر از رشد اقتصادی نستبا خوبی برخوردار بوده است، اما اقتصاد این کشور طی یک ماه گذشته به دلیل بحران سیاسی حاکم بر آن، افت قابل توجهی داشته که سقوط ارزش پول رایج این کشور و کاهش ارزش سهام در بازارهای بورس پاکستان طی یک ماه گذشته، شواهدی بر این واقعیت است.

روسای جمهوری سریلانکا و مالدیو نیز قرار بود در روزهای پایانی ماه گذشته میلادی (اوت) به اسلام اباد سفر کنند اما با توجه به اوضاع ناآرام حاکم بر پایتخت پاکستان، دولت اسلام آباد خواستار تغییر زمان این سفرها و موکول شدن آن به زمانی مناسب تر شد.

اما سفر رییس جمهوری چین به اسلام آباد که بخشی از سفر دوره ای او به سه کشور آسیایی (پاکستان، هند و سریلانکا) خواهد بود، فرصتی طلایی است که دولت پاکستان به هرقیمتی نمی خواهد آن را از دست بدهد.

روز سه شنبه نیز خانم «تسنیم اسلم» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان به خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت که این سفر طبق برنامه قبلی، انجام خواهد شد و دو طرف درحالی نهایی کردن زمان دقیق و دستورکار این سفر هستند.

گزارش ها حاکی است که این سفر دو روزه ، روزهای 24 و 25 شهریور انجام خواهد شد و هم اکنون هیاتی متشکل از عوامل تشریفات و امنیت نهاد ریاست جمهوری چین برای انجام مقدمات این سفر، وارد اسلام آباد شده اند.

برخی گزارش ها نیز از احتمال انجام شدن دیدارهای رییس جمهوری چین بامقامات عالی پاکستان در شهر لاهور حکایت دارد.

بحران سیاسی جاری در پاکستان که سه هفته از آغاز آن می گذرد، از شنبه هفته جاری وارد مرحله درگیری میان پلیس و معترضان شد. این درگیری های تاکنون دست کم سه کشته و بیش از 500 مجروح برجای گذاشته است.

آساق*1* 1723* 3404
کد N483476

وبگردی