آفتاب

‫پشت پردۀ طرح آتش‌بس کرملین با اوکراین‬

‫پشت پردۀ طرح آتش‌بس کرملین با اوکراین‬

احتمال تکرار حوادث اوکراین در کشورهای همسایۀ روسیه از جمله ملداوی، آذربایجان و قزاقستان وجود دارد؛ کمااینکه پوتین چند روز پیش گفته بود، قزاقستان قبل از اعلام استقلالش پس از فروپاشی شوروی هیچ وقت کشور مستقلی نبوده است.

پس از تماس تلفنی پوتین - پروشنکو رسانه های روسی و بین المللی اعلام کردند توافقاتی میان روسای جمهور روسیه و اوکراین به منظور برداشته شدن گامهای اولیه برای آتش بس درشرق اوکراین و عزیمت به سوی حل بحران حاصل شده است. رییس جمهور روسیه روز چهارشنبه 12شهریور در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با همتای مغولستانی خود در اولان باتور از 7 شرط خود به شرح ذیل برای حرکت در مسیر حل بحران شرق اوکراین پرده برداری کرد:

1- ضرورت تشکیل گروه کاری تحکیم رژیم آتش بس از سوی دولت و گروههای مقاومت در شرق اوکراین (جدایی طلبان روس تبار)
2- شروع مذاکرات میان نمایندگان دولت اوکراین و گروههای مقاومت
3- پایان دادن به هرگونه تهاجم نظامی از سوی گروههای مقاومت در لوگانسک و دانتسک
4- قطع حمله نیروهای زمینی وهوایی اوکراین به مناطق مسکونی شرق اوکراین
5- فراهم نمودن شرایط لازم برای ورود آزادانه کمکهای انساندوستانه روسیه به شرق اوکراین
6- فراهم نمودن امکان تردد ساکنان و ایجاد بستر مناسب برای رساندن کمکهای انساندوستانه در مناطق شرقی اوکراین
7- ایجاد شرایط لازم به منظورمشارکت روسیه در ترمیم زیرساختهای شرق اوکراین توسط دولت اوکراین

در همین حال پس از مکالمه تلفنی پوتین با همتای اوکراینی خود، اخبارضد و نقیضی در رابطه با شروع آتش بس در شرق اوکراین منتشرشد و حتی به نقل از وزیرخارجه روسیه اعلام گردید که مسئولیت برقراری آتش بس از سوی مخالفان دولت اوکراین به این دلیل که روسیه با اوکراین درگیری نظامی ندارد، نیست.
با توجه به پیشینه دخالتهای مستقیم نظامی و غیر نظامی مسکو در امورداخلی اوکراین و طرح نظریه کشور روسیه جدید از سوی پوتین به نظر میرسد اجرای توافقات دو رییس جمهور با تردیدها و ابهاماتی روبرو باشد.
همزمان با این توافقات، باراک اوباما در استونی به سر می برد و قرار است بزودی در اجلاس سران ناتو در ولز انگلیس شرکت کند. درهمین حال دبیرکل ناتو از تشکیل احتمالی نیروی واکنش سریع ویژه مناطق بحرانی من جمله اوکراین توسط ناتو سخن به میان آورده است.
ماهیت بحران شرق اوکراین و دخالتهای سخت افزاری روسیه و نرم افزاری غرب در این بحران بیانگر فرسایشی بودن این بحران است.
محتوای شراط پوتین نشان میدهد که وی قصد ندارد از حضور فیریکی روسیه در خاک اوکراین حتی اگر درظاهر تحت عنوان کمکهای انساندوستانه و ترمیم زیرساختهای تخریب شده توسط جدایی طلبان که از سوی مسکو حمایت میشوند، چشم پوشی کند.
اعزام نیروی نظامی روسیه به خاک اوکراین و کمکهای همه جانبه مسکو به جدایی طلبان شرق اوکراین حاکی از توسل کرملین به زور برای حفظ آنچه که منافع خود می پندارد می باشد.
هر چند که غرب و در رأس آن آمریکا اقدامات گسترده ای در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین نکرده است اما تحریمهای اعمال شده علیه روسیه آثار سویی بر اقتصاد این کشور داشته است.
به نظرمیرسد برغم اینکه امریکا وغربیها تمایل به اقدام نظامی علیه روسیه در حمایت از اوکراین ندارند اما اقدامات شدیدتری در زمینه افزایش تحریمها علیه روسیه اعمال خواهند کرد. چرا که درغیر اینصورت احتمال تکرار حوادث اوکراین که پس از بحران گرجستان در اگوست 2008 به دست مسکو رخ داده در کشورهای دیگری ازجمله ملداوی، آذربایجان و قزاقستان نیز با اجرای سناریوهایی از سوی روسیه بوقوع بپیوندد.
لازم به ذکراست که چند روز پیش نظربایف رییس جمهور قزاقستان با اعلام نگرانی تلویحی، روسیه را تهدید کرد درصورتی که به استقلال و تمامیت ارضی کشورش خدشه ای وارد شود از اتحادیه اورآسیا خارج خواهد شد. پیش از این واکنش رییس جمهور قزاقستان، ژیرینوفسکی، رهبر جنجالی حزب لیبرال دموکرات روسیه از ایجاد فضای ضدروسی در قزاقستان و ضرورت حمله روسیه به قزاقستان سخن گفته بود. پوتین نیز پس از سخنان نظربایف از اینکه قزاقستان قبل از اعلام استقلالش پس از فروپاشی شوروی هیچ وقت کشور مستقلی نبوده از تلاشهای نظربایف برای حفظ منافع کشورش تمجید کرد.
درگیریهای داخلی در شرق اوکراین که بیش از 2500 نفر کشته و چند هزار زخمی و چند صدهزار آواره برجای گذاشته، به عامل تصادمی میان غرب وروسیه بدل شده است که به احتمال زیاد میتوان گفت در واقع شروع یک بازی خطرناک در منطقه مشترک المنافع متصل به ناتو واتحادیه اروپاست و نه پایان آن.

برای مشاهدۀ وبلاگ افشار سلیمانی در صفحۀ بلاگرهای خبرآنلاین اینجا کلیک کنید

 

کد N483419

وبگردی