آفتاب

مونته نگرو در انتظار نتایج اجلاس سران ناتو برای عضویت است

مونته نگرو در انتظار نتایج اجلاس سران ناتو برای عضویت است

بلگراد - ایرنا- مونته نگرو انتظار دارد در بیست و ششمین اجلاس ناتو که از فردا (پنجشنبه) به مدت 2 روز در شهر ولز انگلیس برگزار می شود، پروسه عضویت این کشور در ناتو مطرح و چارچوب زمانی آن نیز اعلام شود.

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری بالکان، ایگور لوکشیچ وزیر امور خارجه مونته نگرو به خبرنگاران گفت که در اجلاس سران ناتو در انگلیس می بایستی مراحل پایانی الحاق مونته نگرو به ناتو مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مونته نگرو آخرین فصل از شرایط لازم برای برابر کردن قوانین نهادهای خود با ناتو را شروع کرده است، اظهار داشت: پروسه همکاری های منطقه ای که موجب رشد اقتصادی و توسعه منطقه می شود از شرایط عضویت در ناتو نیز محسوب می گردد که مونته نگرو در آن نقش مهمی دارد.

وزیر خارجه مونته نگرو چالش های مختلف داخلی و همچنین پیامدهای بین المللی را از جمله مسایل موجود در پروسه آتلانتیک اروپایی این کشور برشمرد و گفت که مونته نگرو در این مسیر باید جهت کاهش قطبی بودن جامعه، نظام سیاسی پایدار و حاکمیت قانون که برای توسعه اقتصادی کشور مهم هستند تلاش بیشتری را مبذول دارد.

میلو جوکانوویچ نخست وزیر مونته نگرو برای شرکت در اجلاس ناتو در انگیس از طرف آندرسن فوگ راسموسن دبیرکل ناتو دعوت شده است.

نخست وزیر مونته نگرو همچنین در صدر هیاتی در نشتی که به منظور مراحل پایانی ماموریت نیروهای بین المللی موسوم به ˈایساف ˈ در حاشیه اجلاس ناتو در انگلیس برگزار می شود، شرکت می کند.

گفته شده که اعضای هیات مونته نگرو را در نشست مراحل پایانی ماموریت ایساف در افغانستان افزون بر نخست وزیر این کشور، ایگور لوکشیچ وزیر خارجه و میلیتسا پیانوویچ جوریشیچ وزیر دفاع مونته نگرو تشکیل می دهند.

مونته نگرو در چارچوب فعالیت های نظامی در عرصه بین المللی فعالیت گسترده ای دارد و ارتش این کشور از ماه مارس سال 2010 با اعزام 39 نیرو در ماموریت ایساف در افغانستان شرکت کرده است.

عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در کنار پیوستن به اتحادیه اروپا از اولویت های مهم دولت مونته نگرو محسوب می شود.

مونته نگرو چهارم دسامبر سال 2009 میلادی به برنامه ˈطرح عملی ناتوˈ پذیرفته شد که یکی از شرایط مهم و اساسی برای عضویت هر کشور در این سازمان است.

اروپام**1**436** 1597
کد N483387

وبگردی