آفتاب

ایروانی: اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی اقتصادی را برای مردم تسهیل می‌کند

ایروانی: اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی اقتصادی را برای مردم تسهیل می‌کند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی ترسیم‌کننده حرکت اصلی کشور در آینده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، همایش تبیین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در اراک برگزار شد.

محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش یک روزه با تأکید بر اینکه در اقتصاد مقاومتی به مبحث مردمی بودن کمتر توجه شده است و باید این فقدان مورد توجه مسئولان قرار گیرد، گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین سیاست‌های راهبردی است که خطوط اصلی حرکت در آینده کشور را ترسیم می‌کند.

وی این سیاست‌ها را جهت‌گیری رو به آینده عنوان کرد و گفت: در واقع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پایه‌ریز استمرار نظام‌سازی در حوزه اقتصادی مبتنی بر اصول و ارزش‌های انقلاب است که به نوعی مصداق عملی کردن حضور جدی مردم در عرصه اقتصاد خواهد بود.

ایروانی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک حرکت راهبردی بلندمدت و مردم‌گراست، گفت: اقتصاد مقاومتی با محور قرار دادن و درون‌زا کردن رشد اقتصادی، ساختار عرضی قدرت را تقویت می‌کند.

وی توجه به سهم و نقش اساسی مردم، ایجاد عدالت بین تمامی فعالان، استفاده از ظرفیت داخلی و تولیدمحور کردن اقتصاد، ایجاد پایداری در اقتصاد و تخمین رشد مستمر در بلندمدت را بخشی از اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیریت صحیح و افزایش بهره‌وری، خوداتکایی در تأمین نیازها، استفاده از ظرفیت مبادلات اقتصادی با تجدید آرامش و گسترش ارتباطات تجاری، ثبات اقتصادی و مبارزه با فساد و ایجاد امنیت اقتصادی، واکنش هوشمند، فعال و سریع به تغییرات محلی مانند تحریم‌ها از دیگر اهداف این سیاست است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مولد بوده و درصدد توانمندسازی آحاد مردم و کارآفرینان برای نقش‌آفرینی راحت در اقتصاد است افزود: این همان درون‌زا کردن اقتصاد است.

وی به تفاوت‌های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی اشاره و اضافه کرد: اقتصاد ریاضتی در مواقع بحران در برخی کشورها عملیاتی می‌شود و به نوعی برنامه‌ای کوتاه‌مدت تصادفی و همراه با آزمون و خطاست. این سیاست به نوعی برنامه‌ای انقباضی هزینه‌ای با رویکرد کاهش هزینه‌های عمومی و دارایی است و عموماً به صورت جبرانی و بدون هدف انجام می‌شود. در واقع این برنامه عقب‌گرد راهبردهای الگوی سرمایه‌داری است.

ایروانی اقتصاد مقاومتی را برنامه‌ای با الگوی منسجم و شکوفا عنوان کرد و گفت: این سیاست در واقع کامل و بلندمدت است و یک الگوی پیشرفت‌محور محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N483158

وبگردی