آفتاب

کامرون: انگلیس تسلیم تروریسم نخواهد شد

کامرون: انگلیس تسلیم تروریسم نخواهد شد

لندن – ایرنا- دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه در نشست پارلمان این کشور بار دیگر به تهدیدات گروه داعش اشاره کرد و گفت: کشورش تسلیم تروریسم نخواهد شد.

گروه تروریستی داعش که با حمایت غرب و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوجود آمده جنایات بسیاری در کشورهای سوریه و عراق را مرتکب شده است.

به گزارش ایرنا، کامرون که پس از برگزاری نشست اضطراری دولت انگلیس در نشست پارلمان حضور یافته بود، قتل ˈاستیون ساتلوفˈ خبرنگار آمریکایی که گفته می شود توسط یکی از اتباع انگلیسی عضو گروه داعش صورت گرفته است را ˈ شوک آور و مشمئز کننده ˈخواند و آن را محکوم کرد.

وی همچنین مصایب یک شهروند انگلیسی که اکنون گروگان داعش است را نیز ˈغیرقابل تصورˈ دانست و افزود: انگلیس هرگز تسلیم تروریسم نخواهد شد و مخالفت ما با گروه داعش در داخل و خارج از کشور ادامه خواهد یافت.

نخست وزیر انگلیس گفت: کشوری همانند ما به واسطه اقدامات این ˈقاتل های وحشی ˈ تضعیف روحیه نخواهد شد و اگر آنها فکر می کنند در مواجه با تهدیداتشان دچار ضعف خواهیم شد، در اشتباه به سر می برند، چرا که این تهدیدات نتیجه معکوس خواهد داشت.

کامرون با بیان اینکه نابودی داعش امری لازم و ضروری است، افزود: اقدامات جدیدی برای مبارزه با تروریست ها تصویب خواهد شد و ما باید به دنبال آنهایی باشیم که افراط گرایی را تبلیغ می کنند.

نخست وزیر انگلیس ضمن تاکید بر لزوم اتحاد برای مقابله با تهدیدات گروه های افراطی و تروریستی، خواستار مداخله سازمان ملل و نیز کشورهای منطقه خاورمیانه برای مقابله با تهدیدات گروه تروریستی داعش شد.

نخست وزیر انگلیس بدون اشاره به حامیان مالی، سیاسی و بنیان گذاران داعش با بیان اینکه مقابله با این گروه به معنای مداخله غرب در امور عراق نیست، افزود: تهدید گروه تروریستی داعش متوجه همه کشورها است و برای آنها تفاوتی میان ادیان، فرهنگ ها و نیز کشورهای جهان نیست.

دیوید کامرون همچنین گفت که انگلیس تلاش های دیپلماتیک بیشتری را به منظور گرفتن این تضمین که اعضای گروه هشت کشور صنعتی به گروگان گیران باج نخواهند داد، صورت می دهد.

وی افزود: انگلیس و آمریکا به این سیاست ادامه خواهند داد، اما باید از پایبندی دیگر کشورهای عضو گروه هشت به مواضع شان نیز اطمینان یابیم.

کامرون به عنوان رییس دوره ای گروه هشت سران، در تابستان سال گذشته، اعضای این گروه را متقاعد کرد تا اعلامیه ای را به امضا برسانند مبنی بر این که پرداخت باج به گروه های تروریستی باعث افزایش توان و تقویت آنها خواهد شد.

یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این توافق را تایید کرد. اما به نوشته روزنامه دیلی تلگراف فقط آمریکا و انگلیس به این توافق پایبند ماندند در حالی که فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان راه هایی را برای رساندن پول به دست تروریست ها در ازای آزاد کردن اتباع شان پیدا کرده اند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس سه شنبه شب نیز در بیانیه ای با ˈدردناک و وحشیانهˈ خواندن مرگ روزنامه نگار آمریکایی، تاکید کرده بود که اقدامات تروریستی گروه داعش ارتباطی با مذهب ندارد.

نخست وزیر انگلیس در این بیانیه افزود: تهدیدات این گروه به یکسان متوجه مردم کشورهای سوریه، عراق، آمریکا و بریتانیا است و از نظر آنها تفاوتی میان مسلمان، مسیحی و سایر ادیان نیست.

وی ادامه داد: همان طور که پیشتر به دنبال حفظ امنیت مردم انگلیس بوده ایم در آینده نیز تمامی اقدامات ممکن را برای حفاظت از کشور و مردم در قبال این گروه ˈتروریستی وحشیˈ به عمل خواهیم آورد.

دولت انگلیس به دنبال کشته شدن دومین روزنامه نگار آمریکایی و نیز تهدید گروه داعش برای کشتن یک شهروند انگلیسی برگزاری نشست کبرا در روز چهارشنبه با حضور مقام های ارشد سیاسی، دفاعی و اطلاعاتی این کشور را در دستور کار قرار داد.

ˈفیلیپ هاموندˈ وزیر خارجه انگلیس بعد از این نشست گفت که ما در حال بررسی تمام گزینه های ممکن برای نجات شهروند انگلیسی که از سوی گروه تروریستی داعش، تهدید به مرگ شده، هستیم .

هاموند در خصوص راهبرد کنونی انگلیس در قبال بحران عراق افزود: همان طور که دیوید کامرون گفته است ما به دقت در حال بررسی گزینه های قابل دسترس برای حمایت از دولت عراق و نیز نیروهای کرد عراقی برای دفاع خودشان در برابر تهدیدات گروه داعش هستیم.

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: در این راستا اگر ما به این نتیجه برسیم که حملات هوایی می تواند مفید واقع شود و می تواند بهترین راه شمرده شود حتما این مساله را مورد توجه قرار می دهیم ولی ما در حال حاضر در این خصوص تصمیمی نگرفته ایم.

دولت انگلیس درحالی سخن از تهدیدات داعش می گوید که به گفته تحلیل گران و آگاهان به مسایل منطقه، این گروه از حمایت مالی قدرتهای مهم در منطقه به ویژه از گروه ها و نهادهایی در عربستان سعودی و امارات عربی متحده و کویت برخوردار بوده و از طریق سرویس های اطلاعاتی به ویژه سرویس های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی تقویت شده است.

این صاحب نظران همچنین سخنان کامرون را مقدمه چینی لشکرکشی دیگر آمریکا و انگلیس به خاک عراق و سوریه ارزیابی کرده اند.

اروپام ** 1** 1552**1144**1010
کد N483148

وبگردی