آفتاب

زنان در ژاپن قدرت می گیرند

زنان در ژاپن قدرت می گیرند

تهران – ایرنا – نخست وزیر ژاپن که پیش از این، شعار استفاده از جمعیت زنان برای رشد اقتصادی کشورش را داده بود، روز چهارشنبه، سه وزیر دیگر زن را به کابینه دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ژاپن تنها 10 درصد از اعضای پارلمان و حدود 4 درصد از اعضای هیات مدیره شرکت ها زن هستند.

نخست وزیر ژاپن پیشتر قول داده بود که برای حضور زنان در دست کم 30 درصد از مقام های عالی دولتی و غیردولتی در این کشور بکوشد. این هدف برای سال 2020 زمانبندی شده بود و اکنون با افزودن زنان عضو کابینه به 5 نفر، ˈشینزو آبهˈ وعده اش را دست کم در دولت خود محقق کرده است.

در کابینه جدید ژاپن، خانم ها ˈسانائه تاکائیچیˈ وزیر ارتباطات و امور داخلی، ˈمیدوری ماتسوشیماˈ وزیر دادگستری، ˈیوکو اوبیچیˈ وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنایع، ˈاریکو یاماتانیˈ وزیر مشاور در امور شهروندان ربوده شده ژاپن و رییس کمیسیون امنیت عمومی، و ˈهاروکو آریموراˈ وزیر مشاور در افزایش مشارکت زنان خواهند بود.

ˈآبهˈ روز چهارشنبه تاکید کرد که بخش مهمی از سیاست های اقتصادی اش، به حضور گسترده تر زنان در کارها مربوط می شود.

رسانه های ژاپنی این سیاست ˈآبهˈ را ˈویمنامیکسˈ (womenomics = women + economics) می خوانند.

آمارها نشان می دهد که شمار کشورهای جهان که دست کم 30 درصد از وزیران دولت هایشان را زنان تشکیل می دهند، از 26 کشور در سال 2012 به 36 کشور در سال جاری افزایش یافته است. با این حال، برخی کشورهای غربی همچنان از این نظر، آمار خوشایندی ندارند. از جمله، در بریتانیا تنها پنج وزیر از 22 وزیر، زن هستند و در ایالات متحده نیز از 16 وزیر، تنها سه تن (وزیر امور داخلی، وزیر بازرگانی و وزیر بهداشت) زن هستند. در آمریکا، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست نیست زن است.

در چین نیز از کابینه 36 نفری، زنان تنها سه پست را در اختیار دارند که شامل معاون نخست وزیر، وزیر بهداشت و وزیر دادگستری است. در این کشور، هر هفت عضو کمیته اجرایی حزب کمونیست مردان هستند.

رسانام**9163**1010
کد N483138

وبگردی