آفتاب

لغو صادرات اورانیوم از استرالیا به روسیه و قرارداد جدید با هند

لغو صادرات اورانیوم از استرالیا به روسیه و قرارداد جدید با هند

نخست‌وزیر استرالیا از امضای قرارداد جدید هسته‌ای با هند برای فروش اورانیوم به این کشور خبر داد. وی هم‌چنین گفت که صادرات اورانیوم به روسیه به دلیل دخالت روسیه در اوکراین متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از رویترز، تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا در این مورد اظهار کرد: هم‌اکنون با هند در حال بررسی بندهایی از توافق‌نامه هسته‌ای هستیم که تضمین دهد هرگونه صادرات اورانیوم از استرالیا به هند به صورت کامل در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای استفاده خواهد شد.

او ادامه داد: امیدواریم دو طرف بتوانند به توافق جهت صادرات اورانیوم به هند دست یابند.

استرالیا که دارای 40 درصد از ذخایر اورانیوم جهان است، از سال 2012 در حال گفت‌و‌گو با هند برای رسیدن به یک توافق در زمینه فروش اورانیوم به این کشور است.

هم‌اکنون حدود یک‌چهارم جمعیت هند که در حال حاضر به بیش از یک میلیارد نفر می‌رسد هیچ‌گونه دسترسی به برق ندارند و هند با بحران انرژی روبه‌رو است.

دو سوم انرژی مورد نیاز این کشور از سوخت‌های فسیلی مثل زغال‌سنگ حاصل می‌شود که به همین علت هند به دنبال به‌وجود آوردن تعادل در تولید انرژی با استفاده بیش‌تر از انرژی هسته‌ای است.

پیش‌تر استرالیا به دلیل آن که کشور هند معاهده منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی NPT را امضا نکرده است حاضر به امضای توافقنامه در زمینه فروش اورانیوم به این کشور نبود.

اندرو راب، وزیر بازرگانی استرالیا نیز در گفت‌و‌گو با رادیو ای.بی.سی گفت: مذاکراتی که میان مقامات دو کشور در طول سال‌های اخیر برای امضای توافق‌نامه هسته‌ای انجام شده است دو طرف را متقاعد به امضای این قرارداد کرده است.

این قرارداد از نظر امنیتی ضمانت می‌دهد که اورانیوم فروخته شده به هند در راستای استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده خواهد شد.

هم‌زمان استرالیا فروش هرگونه اورانیوم را به روسیه به دلیل آن چه نخست‌وزیر این کشور آن را دخالت در امور داخلی اوکراین دانسته است متوقف کرد.

روسیه متهم به تحریم روس‌گرایان در اوکراین برای مبارزه با دولت این کشور در کی‌یف است.

نخست‌وزیر استرالیا هم‌چنین در این‌باره اظهار کرد: هیچ‌گونه فروش اورانیوم به روسیه انجام نخواهد شد تا زمانی که روسیه دست از دخالت در امور داخلی اوکراین بردارد.

استرالیا هم‌چنین خود را ملزم به فروش اورانیوم به کشوری نمی‌داند که از سوی جوامع بین‌المللی مورد تحریم واقع شده است.

در توافق‌نامه‌ای که میان روسیه و استرالیا در سال 2007 منعقد شد مقرر شد که استرالیا به روسیه اورانیوم صادر کند که تاکنون صدها تن اورانیوم از استرالیا به روسیه صادر شده است.

کارشناسان معتقدند دلیل عقد قرارداد هسته‌ای استرالیا با هند که معاهده NPT‌ را امضا نکرده است، قراردادی است که آمریکا در سال 2008 با هند منعقد کرد و بر طبق این قرارداد آمریکا به هند اجازه داد که بدون توقف برنامه نظامی هسته‌ای خود از آمریکا سوخت هسته‌ای برای استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای وارد کند.

انتهای پیام

کد N483076

وبگردی