آفتاب
استاد دانشگاه افغانستان:

لابی اسرائیل در آمریکا تلاش می کند مذاکرات هسته ای ایران به بن بست برسد

لابی اسرائیل در آمریکا تلاش می کند مذاکرات هسته ای ایران به بن بست برسد

کابل - ایرنا - کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه افغانستان بر این باور است که لابی اسرائیل در آمریکا که در پشت وضع تحریم های یکجانبه آمریکا قرار دارد تلاش می کند مذاکرات هسته ای ایران و غرب با بن بست روبرو شود.

ˈعبدالطیف نظریˈ کارشناس روابط بین الملل چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بدون شک وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران روند مذاکرات هسته ای را تحت تاثیر قرار داده و عواقب ان نیز به عهده آمریکا خواهد بود.

نظری افزود: وضع تحریم های یکجانبه ثابت می کند که آمریکا با حسن نیت روند مذاکرات را دنبال نکرده و درپی گشایش در مساله برنامه هسته ای ایران نیست.

این استاد دانشگاه افغانستان گفت: آمریکا درصدد گسترش نفوذ هژمونی خود در سطح منطقه بوده و اراده سیاسی لازم را برای حل مسالمت امیز برنامه هسته ای ایران ندارد.

این استاد دانشگاه به این باور است که آمریکا تلاش می کند بعنوان ابزار فشار تغییر در سیاست راهبردی خود در خاورمیانه ایجاد کند و اگر این روند ادامه یابد ما شاهد بن بست در مذاکرات هسته ای خواهیم بود.

وی پیامد بن بست کشاندن روند مذاکرات هسته ای را برای کشورهای منطقه و غرب زیان بار خواند و افزود: ایران در مذاکرات صلح خاورمیانه نقش کلیدی دارد. اگر جمهوری اسلامی با سیاست اشتباه آمریکا از روند مذاکرات خارج شود مساله صلح فلسطین و اسرائیل، بحران عراق و سوریه حل نخواهد شد و حتی افغانستان نیز روی ثبات را نخواهد دید و آمریکا این مساله را بخوبی درک می کند.

وی تاکید کرد که سیاست های دوگانه آمریکا در منطقه و گسترش نفوذ در کشورهای منطقه خاورمیانه عامل اصلی مشکلات کشورهای منطقه می باشد.

این کارشناس افغان گفت: آمریکا اکنون سیاست گسترش نفوذ خود در حوزه روسیه را که امروز دچار بحران است نیز به شدت دنبال کرده و تلاش می کند تا کشورهای حوزه نفوذ روسیه را از آن جدا کند.

وی تصریح کرد که سیاست دوگانه آمریکا نخبگان سیاسی ایران را به این باور می رساند که آمریکا صداقت لازم را در حل مسالمت آمیز مساله برنامه هسته ای ندارد.

کارشناس روابط بین الملل افغانستان گفت: با توجه به نقش سازنده ایران در منطقه و روابط خوب ایران با کشورهای اسلامی؛ هرگونه مخدوش شدن روابط غرب و ایران بطور قطع به ضرر کشورهای غربی خواهد بود و احساس بدبینی نسبت به غرب در کشورهای اسلامی بویژه خاورمیانه تشدید خواهد شد.

نظری نقش رژیم صهیونیستی در بن بست کشاندن مذاکرات ایران و غرب و وضع تحریم های جدید امریکا علیه ایران را پررنگ خواند و گفت: لابی اسرائیل در آمریکا تلاش می کند تا رابطه ایران با غرب و کشورهای عربی تیره باشد و هیچ گشایشی در این روابط مشاهده نشود.

وی درپایان گفت: چراغ سبز آمریکا برای بهبود روابط با ایران طی ماه های اخیر برای برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی قابل تحمل نبوده و وضع تحریم ها علیه ایران تحت فشار لابی اسرائیل صورت گرفته است.

آساق*3*291**1392
کد N482954

وبگردی