آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: اگر گروههای لیبیایی به جمع‌بندی مشترک نرسند، جنگ داخلی در این کشور آغاز می‌شود

هانی‌زاده: اگر گروههای لیبیایی به جمع‌بندی مشترک نرسند، جنگ داخلی در این کشور آغاز می‌شود

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر گروه‌های مختلف اسلام‌گرایان و انقلابیون در لیبی به جمع‌بندی مشترکی درباره حاکمیت لیبی نرسند ممکن است یک جنگ داخلی خونین در این کشور آغاز شود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد آخرین وضعیت لیبی اظهار کرد:

گروه‌های تکفیری مسلحانه که اخیراً دست به اقدامات مسلحانه علیه دولت موقت لیبی زده‌اند چه مطالباتی دارند؟ درواقع گروهک‌های تکفیری مثل داعش بدون هدف و هرگونه استراتژی طولانی مدت تنها به صورت متحرک فعالیت می‌کنند و هیچ‌گونه هدفی به جز ایجاد وحشت ندارند. هدف اصلی این گروهک‌ها،‌ ارائه یک چهره خشن از اسلام و ایجاد شکاف میان مذاهب اسلام و از بین بردن وحدت اسلامی، همچنین هدف قراردادن گروه‌های مقاومت منطقه مثل حزب‌الله و حماس است. این گروهک‌ها به صورت غیرمتمرکز و توسط عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا حمایت مالی می‌شوند و لذا در طول ماه‌های گذشته و حتی از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 گروهک داعش و جبهه النصره تنها با هدف قطع ارتباط محور تهران - دمشق- بیروت و همچنین حمله به حزب‌الله لبنان تشکیل شده‌اند ولی با توجه به کشورهای خط مقاومت در منطقه این گروهک با شکست مواجه شد.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر تکفیری‌ها از سوی آمریکا حمایت می‌شوند چرا این گروهک به سفارت آمریکا در لیبی حمله کرده است؟ گفت: اتفاقات رخ داده در لیبی برآیند آن است که اسلام‌گرایان در آنجا قصد دارند حاکمیت خودشان را اعمال کنند و با توجه به آنکه اخوان المسلمین در مصر توسط آمریکا برکنار شدند، قطعا آمریکایی‌ها نمی‌خواهند که یک حاکمیت ثابت برای جنبش‌ها و گروه‌های اسلامی ایجاد شود چه در مصر، عراق و یا یمن، آمریکایی‌ها مخالف حاکمیت اسلامگرایان هستند و لذا اسلامگرایان در حال تقابل با غرب و آمریکا هستند زیرا هرگاه منافع آمریکا اقتضا کند به اسلامگرایان نزدیک می‌شود و از آن‌ها استفاده ابزاری می‌کند، در برخی موارد نیز منافع آمریکا اقتضا می‌کند که از این گروهک‌ها دوری کند،‌ آنچه اخیراً در سوریه اتفاق افتاد که گروهک داعش جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی را به قتل رساندند، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها که استفاده ابزاری از داعش کرده‌اند، در حال حاضر سعی می‌کنند از این گروهک‌ها فاصله بگیرند و در حال حاضر گروهک داعش و جبهه النصره به صورت خودسر عمل می‌کنند و اهمیتی به آمریکا نمی‌دهند که هم‌اکنون اختلاف بین این گروهک‌ها و آمریکا افزایش یافته است.

وی همچنین درخصوص آینده سیاسی لیبی به خبرنگار ایسنا گفت: به دلیل آنکه لیبی از طریق قبایل اداره می‌شود، لذا اگر گروه‌های مختلف چه طرفداران سرلشکر "خلیفه" که درواقع تلاش می‌کنند که نوع نظام‌هایی را در سوریه حاکم کند که از وابستگان آمریکا نیز هست و اسلامگرایان نیز که سعی می‌کنند به شیوه اخوان المسلمین مصر عمل کنند و در عین حال اختلاف نظرها در حال حاضر شدید است، شکاف میان طیف‌های مختلف افزایش یافته است که ممکن است حتی به جنگ داخلی در لیبی ختم شود. به نظر می‌رسد وضعیت لیبی بسیار خطرناک است و اگر گروه‌های مختلف اسلامگرایان و ملی‌گرایان به جمع‌بندی مشترکی در این‌باره نرسند ممکن است در لیبی جنگ داخلی خونین آغاز شود.

انتهای پیام

کد N482822

وبگردی