آفتاب

نصیرپور:عمر مجلس به استیضاح 5 یا 6 وزیر نمی رسد/افراطیون به فضاسازی‌ علیه دولت و مجلس دامن می زنند

نصیرپور:عمر مجلس به استیضاح 5 یا 6 وزیر نمی رسد/افراطیون به فضاسازی‌ علیه دولت و مجلس دامن می زنند

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری معتقد است افراط در هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب مضر است و جریانات سیاسی باید در مسیر اعتدال دولت را همراهی کنند.

فاطمه استیری: مجید نصیرپور، معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون در دستور کار بودن چندین طرح استیضاح در مجلس، اظهار داشت: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی در اختیار مجلس است و این امکان برای مجلس وجود دارد که از این ابزار نظارتی خودش استفاده کند. البته مساله دیگری که واقعیت دارد این است که یک جمعی در این دوره از مجلس حضور دارند که اساسا با جریان پیروز در انتخابات همراهی نداشتند و تمایل داشتند که برای جریان انتخابات، کاندیدای موردنظر آنها باشد.

عمر مجلس به استیضاح 5یا 6 وزیر نمی رسد

وی به بیان برخی شائبه‌ها پیرامون سیاسی بودن استیضاح‌ها اشاره کرد و افزود: این جمع بندی هم وجود دارد که شاید انگیزه‌های سیاسی در روند استیضاح‌ها موثر باشد اما واقعیت این است که اساسا استیضاح کاری پرهزینه برای دولت و مجلس است و نوعا منفعتی هم برای مردم در آن مترتب نیست. اینکه 5 یا 6 وزیر در نوبت استیضاح باشند، ممکن است شرایطش برای مجلس فراهم نشود خصوصا در مقطع زمانی کمتر از 2 سالی که از عمر مجلس باقیمانده است.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: طبیعی است که نمایندگان اگر از راه های معمول، پیگیری‌شان به نتیجه نرسد میل به استیضاح پیدا می‌کنند و این مساله را اول به عنوان ابزاری برای اعمال نظرات‌شان و اگر نشد به عنوان یک ابزار برای تحقق خواسته‌هایشان استفاده کنند.

استیضاح‌ها نباید به گونه‌ای باشد که در فعالیت‌های دولت اختلال ایجاد کند

وی با اشاره به اینکه اراده عموم مجلس و هیئت رییسه مجلس در مسیر همراهی با دولت است، گفت: قاطبه مجلس در این مسیر هستند که تعداد استیضاح‌ها به قدری نباشد که عملا فعالیت‌های دولت را با اختلال مواجه کند و از مسیر مذاکره و گفتگو بخش عمده ای از این مطالب رفع شود.

اصلاح طلبان معتقد به مدیریت کم هزینه کشور هستند

اینکه برخی تلاش می کنند این گونه فعالیت های مجلس را حرکتی از طرف جریان اصلاح طلبی قلمداد کنند حتما قابل پذیرش نیست. جریان اصلاحات امروز در کشور با توجه به اینکه همواره علاقمندی خودش را به مدیریت کم هزینه در کشور ثابت کرده و دنبال این روش از مدیریت است و تلاش دارد در فضای آرام مدیریت در کشور با بازدهی بیشتری پیش برود اساسا این فضاسازی در جامعه جا نخواهد افتاد.

فضاسازی‌ها علیه دولت و مجلس توسط افراطیون دامن زده می‌شود

نصیرپور ادامه داد: ما معتقدیم که این فضاسازی‌ها توسط برخی گروه‌های افراطی دامن زده می‌شود. حتما روند جامعه و تصمیمات دولت روندی خواهد بود که در آن نیروهای افراطی جا نخواهند داشت.

افراطی ها به دنبال تاثیرگذاری بر انتخابات آینده مجلس هستند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی دیگر از اظهاراتش به تلاش رسانه ای افراطی‌ها اشاره کرد و گفت: ما تصور می‌کنیم که گروه‌های افراطی تلاش دارند که با حفظ خودشان در صدر رسانه‌ها و مراکز خبری، بدنه اجتماعی خودشان را حفظ کنند تا از این طریق بر انتخابات آتی مجلس هم تاثیرگذار باشند.

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این رویه حتما در دراز مدت به نفع نظام نیست، اینکه کشور را درگیر تنش‌های سیاسی داخلی کنیم آنهم در شرایطی که در کشور برای تحقق برنامه‌های میان مدت دولت به آرامش نیاز داریم. مهمتر از همه اینکه این امر مورد تاکید رهبری انقلاب هستند. از سویی دیگر در عرصه بین المللی نیازمند آرامش و تک صدایی در مجموعه حاکمیت هستیم. لذا اینکه ما امروز کشور را درگیر تنش‌های سیاسی کنیم تا در آینده انتخابات تاثیر بگذاریم به نفع نظام نیست.اگر دفاع از حاکیمت و نظام جز شعارهای جریانات افراطی است پس باید در عمل به آن هم پیابند باشند در حالیکه آنچه مشهود است آن است که برخلاف منافع عمل می کنند. توصیه ما این است که همه دوستان سیاسی مصالح ملی را مد نظر داشته باشند.

برخی نمایندگان اصرار زیادی در مخالفت با دولت دارند

نماینده پیشین مجلس در ادامه با بیان اینکه متاسفانه شیوه فعالیت‌ها در مجلس بعضا از سطح مناسبی برخوردار نیست، اظهار داشت: اینکه وزیر نظام جمهوری اسلامی را با تهدید به استیضاح مجبور به تمکین کنند، روش درستی نیست. معتقدم که برخی از موضوعات در مجلس توسط برخی دوستانی که اصرار زیاده حدی بر مخالفت با دولت دارند به قدری شده است که زیبنده نیروهای انقلاب نیست.

وی افزود: متاسفانه برخی مواقع برخی رفتارها را شاهد هستیم که نشان دهنده تقابل است تا فضاسازی برای اداره صحیح کشور. این رویه از سوی هرکسی باشد خوب نیست، افراط از سوی هرکسی و هر جریانی که باشد مضر به حال کشور است. این افراطی کاری ها در مجالس قبل هم دیده می شد و آثار زیانباری برای کشور داشت، مثلا در مجلس هفتم شاهد افراط در حمایت بی چون و چرا از دولت بودیم که هزینه‌هایی را به دولت، مجلس و مردم تحمیل کرد. مانند قانون تثبیت قیمت‌ها که حمایت چشم و گوش بسته از دولت وقت بود و امروز نتیجه و اثرات اقتصادی آن را پس از سال‌ها شاهد هستیم. یا در مجلس ششم برخی موضوعات به صورت افراطی مطرح شد که نتیجه آن تاثیر بر نحوه و شکل حضور جریان اصلاح طلبی در کشور بود.

برخی نمایندگان به شوخی جدی می‌گویند هرچه علیه دولت باشد امضا می‌کنیم

نصیرپور گفت: معتقدم که همه باید تلاش کنیم از افراط بپرهیزیم. حتی این روزها برخی از نمایندگان در قالب شوخی - جدی می‌گویند که ما در مخالفت با دولت هیچ حدی نداریم و هر چیزی علیه دولت باشد امضا می‌کنیم، البته من امیدوارم این حرف دوستان در حد شوخی باشد ولی اگر عملی شود حتما هزینه زیادی را برای کشور تولید می کند و با آرمان های امام و رهبری در تضاد است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه همه باید کمی آستانه تحمل مان را بالا ببریم، افزود: هم دوستان در دولت تلاش کنند که فضای بیشتری را برای منتقدین واقعی فراهم کنند، هم منتقدین سطح خودشان را از کسانی که دنبال تخریب هستند جدا کنند. همانطور که آقای رییس جمهور فرمودند به انتقاد می‌شود توجه کرد اما تخریب هیچ وجهی ندارد و دوستان در مجلس باید بین اقداماتی که دولت و نظام را تخریب می کند و فضاها انتقادی درست تفکیک و تفاوت قائل شوند.

افراط در هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب مضر است

این چهره سیاسی با اشاره به اینکه رییس جمهور در مناظرات انتخاباتی خط مرز خود با افراطیون چپ و راست را مشخص کردند، گفت: اصولا ایشان به این خط اعتدال اعتقاد قدیمی دارند. حتی در مجلس پنجم زمانیکه نایب رییس مجلس بودند فراکسیونی تقریبا با همین اسم تشکیل داده بودند و برخی افراد معتدل هر دو جناح در مجلس پنجم را جذب و جمع کرده بودند و در بسیاری از موارد هم تاثیر مثبتی بر تصمیم گیری های مجلس و دولت وقت می گذاشتند. معتقدم که همه باید به این استراتژی پایبند باشیم و از افراط پرهیز کنیم. افراط در جریان اصلاح طلبی یا اصولگرایی هردو مضر است و با واقعیت های جامعه هم در تضاد است.

نصیرپور تاکید کرد: برای اداره کشور باید با واقع بینی پیش برویم، اگر نگاه واقع بینانه به مسائل و معضلات و مشکلات داشته باشیم به خودی خود به سمت اعتدال هدایت می شویم. مشکل وقتی ایجاد می شود که این نگاه واقع بینانه به مسائل نداریم.

وی گفت: دوستان جریان اصلاحات باید توجه داشته باشند که فعالیت سیاسی و مدیریت و هرگونه اقدامی در چارچوب نظام و ساختارهای حاکم بر جامعه ما باید اتفاق بیفتد، دوستان اصولگرا هم باید توجه داشته باشند که بهرحال یک جریانی برخلاف نظر این دوستان در انتخابات موفق شده است و رای قاطع مردم را آورده است. وقتی بیش از 50 درصد مردم به تفکری رای دادند و یک سلیقه مدیریتی را انتخاب کردند حتما پیامش به جریانات سیاسی این است که آنها باید خودشان را با کلیت نگاه هماهنگ کنند .

نصیرپور ادامه داد: اگر عده ای بخواهند در مخالفت خودشان با دولت از هر ابزار و وسیله ای استفاده کنند عملا در مقابل رای مردم ایستادند و مصداق آن فرمایش رهبری معظم در حرم امام میشوند که هر کس در مقابل رای مردم بایستد فتنه است. برای اینکه دوستان منتقد دولت هم مشمول این فرمایش رهبری نشوند بهتر است که اعتدال را حفظ کنند. بخصوص اینکه هر دو گروه ادعای این را دارند که تلاش می کنند که کشور خوب اداره شود. اگر این باشد پس استراتژی آقای رییس جمهور مبنی بر اعتدال در نفی افراط، استراتژی درست و صحیحی است لذا دوستان باید با واقع بینی همراه دولت باشند و در ضمن آن انتقادات خودشان را هم بیان کند.

مجلس به دولت فرصت خدمت و کار بدهد

وی در ادامه به بیان مصادیقی از اعتدال در روابط بین قوا اشاره کرد و گفت: مصادیق این اعتدال گرایی در روابط دو قوه مقننه و مجریه هم این است که مجلس به دولت فرصت خدمت و کار را بدهد. بهرحال دولت آقای روحانی کشور را در شرایط بسیار خاصی تحویل گرفت. از نظر منابع مالی، اقدامات مدیریتی و در بعد بین المللی کشور شرایط خاصی داشت. طبیعی است که هرگونه تغییر و تاثیری در کشور نیازمند برنامه های میان مدت است که تحقق آنها هم نیازمند آرامش و همراهی همه قوا و نهادها است.

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری تاکید کرد: بعد از دو سال قاعدتا می شود تاثیر این برنامه‌های میان مدت را دید. اینکه امروز القا کنیم دولت چه کرده چه نکرده، و بخواهیم این را به مردم اقناع کنیم که دولت کاری نکرده رویکردی منصفانه نیست، آقای روحانی در شرایطی کشور را تحویل گرفت که ضروری بود تغییرات زیادی را در بخش‌های زیاد اعمال کند، الان این تغییرات در حال اتفاق افتادن است، تصمیمات اقتصادی زیادی گرفته شده و خود مجلس هم در این حوزه دخیل خواهد بود، بخصوص در حوزه گره‌گشایی از مشکلات حوزه اشتغال و تولید و مسائل پولی و بانکی کشور. اگر این تغییرات حاصل شود نتیجه آن را در زندگی مردم خواهیم دید. لذا استراتژی آقای رییس جمهور مبنی بر اعتدال یک استراتژی دقیق و ضروری است و حتما همه باید تلاش کنند که رییس جمهور و دولت در این مسیر موفق باشد.

/27220

کد N482408

وبگردی