آفتاب
آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران

مقتدایی: نیاز امروز حوزه‌های علمیه تربیت طلبه فاضل است

مقتدایی: نیاز امروز حوزه‌های علمیه تربیت طلبه فاضل است

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: طلبه‌های ما باید فاضل باشند و از این فضلیت آنها دانشگاه‌ها و سایر مراکز کشور نیز بهره ببرند. طلبه‌ای که فاضل باشد و زبان خارجه نیز بداند می‌تواند در مسائل فرهنگی برای کشور بسیار کارآمد باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: طلبه‌های ما باید فاضل باشند و از این فضلیت آنها دانشگاه‌ها و سایر مراکز کشور نیز بهره ببرند. طلبه‌ای که فاضل باشد و زبان خارجه نیز بداند می‌تواند در مسائل فرهنگی برای کشور بسیار کارآمد باشد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله مقتدایی در آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران که در مصلای تهران برگزار شد، با تبریک دهه کرامت و بزرگداشت مقام امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: مصادف شدن آغاز سال تحصیلی با دهه کرامت می‌تواند منشا خیر و برکات بسیار زیادی برای طلاب ما باشد و حوزویان باید از امام رضا(ع) درس‌ها بیاموزند.

وی ادامه داد: در یک حدیث دینی وارد شده که اگر می‌خواهیم از آتش جهنم رها شویم باید به صورت طلاب و بزرگان دین نظر کنیم.

مقتدایی در ادامه با اشاره به مقام حضرت معصومه (س) و شفاعت این بزرگوار برای اهل عالم، گفت: طلاب خواهر و برادری که تحصیل دین را شروع کرده‌اند باید بدانند که اینها رها شدگان از آتش جهنم هستند. ابوذر غفاری به نقل از پیامبر (ص) می‌فرماید آنهایی که برای تحصیل علم از خانه‌هایشان خارج می‌شوند بدانند که مورد رحمت خدا، فرشتگان و اهل عالم هستند و شما حوزویان باید به خود ببالید که در یک چنین فضایی وارد شدید.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: شرط اول برای پیشرفت در حوزه نظم و پشتکار است و باید این نظم را سرلوحه زندگی خود قرار دهید. اگر به زندگی امام (ره) بنگریم می‌بینیم که ایشان نظم را هرگز از زندگی خود جدا نمی‌کرد. امام به قدری با نظم بود که هر شب سر یک ساعتی در نجف اشرف به حرم می‌رفت. این رسم باید در حوزه‌های ما ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: انتظار ما از مدیران حوزوی این است که به حضور با نظم طلاب در کلاس و پیشرفت تحصیلی آنها توجه کنند. یکی از وظایف سنگین مدیران این است که اخلاق طلاب را نیز مدیریت کنند. حوزه‌های ما از گذشته تاکنون با نظم و پشتکار و تقوا و خلوص نیت بوده و باید به همین صورت هم ادامه‌دار باشد.

مقتدایی در ادامه با بیان این‌که «امروز نیاز به طلبه‌های فاضل داریم» گفت: طلبه‌های ما باید فاضل باشند و از این فضلیت آنها دانشگاه‌ها و سایر مراکز کشور نیز بهره ببرند. طلبه‌ای که فاضل باشد و زبان خارجه نیز بداند می‌تواند در مسائل فرهنگی برای کشور بسیار کارآمد باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: پیامبر (ص) می‌فرمایند کسی که از خانه خارج شود و به سمت کلاس و محل درس برود برای او عبادت یک سال شب‌زنده‌داری و روزها را روزه داشتن نوشته می‌شود. شما طلاب بدانید که فقیر نیستید. همین علمی که شما فرا می‌گیرید ثروتی گران‌بها در دنیا و آخرت است.

مقتدایی ادامه داد: شما در جلسه امروز مطالب بسیار زیادی راجع به فضیلت علم کسب کرده‌اید و امیدواریم بتوانید این فضیلت را در تمام طول تحصیل با خود به همراه داشته باشید. از روحانیون سراسر کشور تقاضای همکاری می‌کنم که با حوزه‌ تهران همکاری بسیار زیادی داشته باشند و تا آنجایی که می‌توانند بر سر کلاس درس این طلاب حاضر شوند و به تدریس بپردازند چراکه حضور آنها می‌تواند موجب دلگرمی طلاب شود.

وی در پایان گفت: من معتقدم حوزه‌های علمیه ما متعلق و وابسته به امام زمان (عج) است و مورد توجه ویژه ایشان قرار می‌گیرد. امیدواریم ما هم بتوانیم از این توجه و عنایات ویژه ایشان بهره‌ای ببریم.

انتهای پیام

کد N482354

وبگردی