آفتاب
رییس سابق حزب الکتائب در گفت وگو با ایرنا

ایران برنده ماراتن مذاکرات با1+5/ سیاست خارجی ایران ازهر زمان دیگری منسجم تر است

ایران برنده ماراتن مذاکرات با1+5/ سیاست خارجی ایران ازهر زمان دیگری منسجم تر است

بیروت – ایرنا - رییس سابق حزب الکتائب لبنان با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران درچهره متبسم ، نگاه نافذ و کلام مقتدرانه حضرت آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب متبلور است، گفت که «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران و تیم همراه وی دردستگاه دیپلماسی با ایمان به این سیاست آن را بخوبی اجرا کرده و اکنون سیاست خارجی ایران ازهر زمان دیگری منسجم تر و موفق تر است.

این سیاستمدار کهنه کار لبنانی درگفت وگو با ایرنا، افزود:بدون شک در این شرایط تاریخی منطقه و جهان ، روحانی و همراهانش در دستگاه دیپلماسی نشان داده اند که بهترین تیم برای اجرای سیاست « نرمش قهرمانانه» هستند و با درایت و تدبیر از میدان های مین تحولات سیاسی و امنیتی عبور می کنند تا به ایران، برنامه صلح آمیز هسته ای و همچنین محور مقاومت آسیبی وارد نشود.

بقرادونی (70 ساله) دراین گفت وگو که در خانه او در منطقه کوهستانی « غدراس» شهرستان کسروان ، 37 کیلومتری بیروت پایتخت لبنان انجام شد، خاطرنشان کرد: به نظر من دستگاه سیاست خارجی ایران تلاش دارد در زمان و فرصت کافی عمل کند و اکنون مذاکرات با گروه 1+5 را مانند دو ماراتن پیش می برد و نمی خواهد در یک مسابقه دو سرعت صد متر شرکت کند.

وزیر توسعه اداری در دولت پیشین لبنان به نخست وزیری « رفیق الحریری» با بیان اینکه یکبار با خود می اندیشیدم آیا ایران می تواند به نتیجه برسد؟، دیدارم با «سیدمحمد خاتمی» رییس جمهوری اسبق ایران را به یاد آوردم.

وی اظهار داشت:زمانی که رییس حزب الکتائب بودم به ایران سفر و با سید محمد خاتمی رییس جمهوری وقت دیدار کردم ، از او در باره آینده ایران سئوال کردم ، در پاسخ من گفت که استاد کریم این فرش را در سالن می بینی؟ گفتم : بله، گفت که این فرش با میلیون ها گره بافته شده است، آیا ملتی که فرشی را با میلیون ها گره می بافد، نمی تواند کشور خود را بسازد؟



** لبنان باید برای استفاده از تجربیات و توانمندی های ایران پیشقدم شود

رییس سابق حزب الکتائب با اشاره به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف گفت: به نظر من جمهوری اسلامی ایران می تواند در زمینه های اقتصادی، نظامی و فرهنگی به لبنان کمک کند.

این سیاستمدار که دوران های مختلف لبنان از جمله جنگ داخلی 15 ساله را تجربه کرده و با زیر و بم سیاست و روابط سیاسی این کشور در داخل و خارج آشنا است، افزود: برای اجرای تفاهم نامه ها و توافقنامه های به امضا رسیده میان ایران و لبنان و تحقق پیشنهادهای تهران برای تجهیز ارتش و افزایش توانمندی های نظامی لبنان با هدف دفاع از حاکمیت ملی و مقابله با تجاوزهای رژیم صهیونیستی و تهدیدهای تروریست های تکفیری به یک رییس جمهوری مانند ژنرال «امیل لحود» نیاز داریم.

وی اظهارداشت:ژنرال « میشل سلیمان» رییس جمهوری سابق می خواست رضایت همه را جلب کند به همین خاطر هم نتوانست هیچ کس را راضی کند و از بزرگترین اشتباهات او نپذیرفتن پیشنهاد ایران برای تجهیز ارتش لبنان بود تا اکنون به هبه های یک و سه میلیارد دلاری توام با شرط و شروط نیاز نداشته باشیم.

بقرادونی خاطرنشان کرد: این تنها اشتباه نبوده است، ملت لبنان که اکنون با مشکلات فزاینده کمبود برق ، آب و انرژی مواجه است ، چوب خطاهای مقامات سیاسی لبنان را می خورد که بخاطر بازی های سیاسی و حزبی حاضر نشد توافق های با تهران در زمینه کشف و استخراج نفت، ساخت سدها و نیروگاه های تولید برق را عملیاتی کند.

این سیاستمدار لبنانی ، منافع لبنان را در تقویت روابط و مناسبات امنیتی و نظامی، سیاسی، راهبردی، اقتصادی و فرهنگی با ایران دانست و تصریح کرد: رییس جمهوری آینده لبنان باید بداند که غرب ، آمریکا و فرانسه حاضر نیستند کمکی را بدون چشم داشت به ملت لبنان و ارتش آن ارائه کنند.

وی حتی اظهارداشت: به اعتقاد من تنها ایران و روسیه می توانند از مسیحیان شرق حمایت کنند و به همین دلیل نگاه رییس جمهوری آینده باید به تقویت روابط با این دو کشور باشد.



** داعش و خطر امنیتی برای لبنان

رییس سابق حزب الکتائب تاکید کرد: به عقیده من تازمانی که گروه ها و باندهای تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره و امثال آن ها، در سرزمین لبنان حضور داشته باشند، امینت و ثبات همه جانبه و کامل غیرقابل تحقق است و نمی توان با وجود این باندهای جنایتکار که به نام دین می جنگند و می کشند، امنیتی را برای لبنان متصور بود.

بقرادونی تصریح کرد: این گروه های جنایتکار تروریست از همه ابزارهای ممکن برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می کنند و پروژه بزرگ آن ها نه فقط لبنان بلکه حداقل لبنان، فلسطین، سوریه وعراق را در برمی گیرد.

وی اظهارداشت: اعتقاد برخی طرف ها در لبنان مانند «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی به نبود گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره در لبنان با واقعیت های موجود سازگاری وهمخوانی ندارد، بویژه اینکه تجاوز گسترده اخیر این گروه ها به شهرک عرسال در شمال شرق لبنان و ربودن نظامیان لبنانی ثابت می کند آنها در لبنان حضور دارند و تلاش می کنند همانند امارت هایی که در سوریه و عراق مانند موصل تاسیس کرده اند، میان لبنان و سوریه هم امارتی تاسیس کنند که طرابلس، عکار و مناطقی از سوریه را در برمی گیرد.

این حقوقدان لبنانی تصریح کرد : تازمانی که گروه های تروریستی تکفیری به قوت خود باقی باشند و از سوی قطر، عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تامین مالی شوند، در ترکیه آموزش های لازم را ببیند و راه های ورود به سوریه و سپس لبنان برای آنها باز باشد، امنیت و ثبات در لبنان ریشه نمی دواند، بلکه متزلزل خواهد بود و ثباتی وجود نخواهد داشت.

رییس سابق حزب الکتائب با اشاره به دستاوردهای ارتش لبنان درمقابله و مبارزه با گروه های تروریستی تکفیری ، تاکید کرد که برقراری امنیت در لبنان فقط با راهکار نظامی و امنیتی میسر نیست بلکه سیاست و فرهنگ نقش اساسی دارد و لازمه امنیت سیاسی تفاهم طوایف مذهبی و بیدار شدن « اهل سنت معتدل» و باور خطر تروریست های تکفیری است.



** مبارزه با تروریسم تکفیری را نباید مشکل شیعه و سنی خواند

بقرادونی گفت: مبارزه با تروریسم تکفیری را مشکل میان شیعه و سنی خواندن صحیح نیست و فقط به گسترش تندروی و خشونت کمک می کند و اهل سنت لبنان یک وظیفه و نقش ملی بزرگ دارد که باید به آن عمل کند و اکنون مهمترین سئوال این است که «سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل چه خواهد کرد؟



** حمایت دولت ها و ثروتمندان عرب از تکفیری ها غیرقابل انکار است

این سیاستمدار کهنه کار لبنانی به حمایت از گروه های تروریستی تکفیری ، اشاره و تاکید کرد که حمایت مالی ، تسلیحاتی و رسانه ای آمریکا ، غرب ، ترکیه ، عربستان، قطر و برخی دیگر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از داعش و جبهه النصره یک تحلیل، نظریه و تفسیر نیست بلکه اطلاعاتی موثق وغیرقابل انکار است.

وی افزود: این تنها دولت های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیستند که حمایت مالی از داعش و النصره را برعهده گرفته اند بلکه ثروتمندان و شاهزادگانی نیز در این کشورها هستند که خارج از چارچوب بودجه های کشورهای خود از این تروریست ها حمایت می کنند و این روند به نظر من مسئله را پیچیده ترمی کند زیرا امکان تفاهم با حکومت ها وجود دارد ولی در رابطه با این افراد مشکل است.



** کمک مالی عربستان به لبنان نگران کننده است

رییس سابق حزب الکتائب درباره کمک ها و هبه های 3 و یک میلیارد دلاری عربستان سعودی به لبنان که « میشل سلیمان » رییس جممهوری سابق و « سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل اعلام کرده اند، گفت: گمان نمی کنم این هبه ها بدون شرط و شروط به لبنان داده شود، من در مورد این هبه ها نگران هستم و ترس بزرگ من این است که هدف از آن تحریک ارتش علیه مقاومت باشد.

البقرادونی اظهارداشت: من کاملا با تقویت ارتش موافقم و به آن اطمینان دارم، زیرا ارتش ملی است و از زمانی که ژنرال « امیل لحود » فرمانده اسبق ارتش آن را تاسیس کرد تاکنون براساس قواعد و اصول ملی حرکت کرده است اما ابرای نگرانی من از این جهت است که مبادا یکی از اهداف هبه یک میلیارد دلاری تغییر سیاست ملی ارتش لبنان و برهم زدن تفاهم و هم رایی آن با ارتش سوریه و حزب الله در خصوص مقاومت در مقابل دشمن صهیونیستی و تروریست های تکفیری باشد.



** بخش بزرگ هدف هبه عربستان پنهان است

وزیر توسعه اداری دولت پیشین لبنان تاکید کرد: هبه عربستان به ارتش لبنان مانند کوه یخی است و این بر نگرانی من می افزاید، چرا هبه عربستان اگر واقعا هبه باشد، مستقیم به حکومت لبنان داده نشده و نحوه هزینه کردن آن به سعد الحریری سپرده شده است.

رییس سابق حزب الکتائب با بیان اینکه بخش پنهان این هبه بزرگتر از بخش اعلام شده آن است، خاطرنشان کرد: به نظرمن نخستین هدف این هبه تقویت ارتش نیست بلکه سروسامان دادن به اوضاع نابسامان حزب جریان المستقبل است.

وی با طرح این سئوال که چرا شروط پرداخت این هبه اعلام نشده است، تصریح کرد: اگر هدف تقویت ارتش لبنان درمقابل دشمن صهیونیستی و یا تکفیری های تروریست باشد، بسیار خوب است و ما نیز با آن موافقیم ولی اگر در راستای ایجاد یک فتنه باشد ما کاملا با آن مخالفیم و معلوم نیست چرا همواره بر این عبارت موسسات قانونی تاکید می کنند.



** حمله به شهرک عرسال هنوز پایان نیافته است

این سیاستمدار لبنانی در ادامه گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه حمله تروریست های تکفیری به شهرک عرسال در شمال شرق لبنان هنوز به پایان نرسیده است، گفت: تازمانی که نظامیان ربوده شده ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در چنگ داعش و جبهه النصره هستند نمی توان بحران عرسال را پایان شده به حساب آورد.

وی هرگونه میانجیگری هیات علمای مسلمان لبنان و دیگران با گروه های تروریستی تکفیری برای آزادی نظامیان ربوده شده لبنانی را فقط یک مذاکره برای خرید وقت بیشتر دانست که به نفع این گروه ها خواهد بود.



** عربستان باید مواضع خود در خصوص لبنان را روشن کند

رییس سابق حزب الکتائب لبنان خاطرنشان کرد: عربستان اگر خواستار پایان یافتن بحران لبنان است ابتدا باید مواضع خود را روشن کند و به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، سپس تشکیل کابینه و انتخابات مجلس کمک کند، نه اینکه فقط از یک جریان سیاسی و طایفه حمایت کند.

این حقوقدان لبنانی تصریح کرد: عربستان نمی تواند موضع خصمانه خود را درقبال سوریه ادامه دهد و همزمان ادعای میانجیگری در لبنان داشته باشد، زیرا مقابله با خطر فتنه تکفیری های تروریست، خطر دشمن صهیونیستی و بحران پناهجویان سوری اموری هستند که حداقل نیازمند هماهنگی های امنیتی میان لبنان و سوریه و تغییر موضع عربستان در قبال دمشق است.



** انتخاب فوری رییس جمهوری وتشکیل مجلس جدید در لبنان ضروری است

رییس سابق حزب الکتائب با تاکید بر اهمیت انتخاب فوری ریاست جمهوری و تشکیل مجلس جدید لبنان برای عبور این کشور از بحران های سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی گفت: با شیوه انتخاب مستقیم رییس جمهوری لبنان توسط مردم موافق هستم زیرا وزن برابر گروه های عمده سیاسی در مجلس اجازه نمی دهد، قوانین زیادی به تصویب برسد و همواره شاهد گروکشی های سیاسی می باشیم.



** دیدار سعد الحریری با سید حسن نصرالله

بقرادونی تاکید کرد که برای بهبود شرایط لبنان به اعتقاد او « سعد الحریری» باید با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله دیدار و صحبت کند و این یک اتفاق مثبت خواهد بود و همچنین موضع عربستان باید در قبال مبارزه با تروریسم در لبنان و سوریه یکی شود.

وی گفت: تازمانی که این دو اتفاق صورت نگیرد و تا زمانی که عربستان به دنبال سرنگونی نظام سوریه باشد و سعد الحریری با حزب الله ارتباط برقرارنکند و تازمانی که کمک ها و هدایا فقط برای تقویت یک گروه درمقابل گروه دیگر باشد، ما در لبنان دچار مشکلات واقعی هستیم.



** تغییر مواضع ولید جنبلاط

این سیاستمدار لبنانی در باره تغییر مواضع « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه و دیدارهای اخیرش با سید حسن نصرالله و ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان اظهارداشت:به نظر من ولید جنبلاط اکنون به این نتیجه رسیده است که تمام موضعگیری های گذشته او را به بن بست رسانده به همین خاطر اقدام به یک کار درست و اصلاحی کرده است.

رییس سابق حزب الکتائب با بیان اینکه« ولید جنبلاط ، ولید جنبلاط است»، خاطرنشان کرد:جنبلاط هم پیمان هیچ کس نیست، او اکنون همپیمان و دوست منافع خود است، گرچه مدتی دشمن منافع خود بود ولی این رویه را اصلاح کرده و اکنون در مسیر صحیح در حرکت است.



** محور مقاومت پیروز و سربلند است

بقرادونی با بیان اینکه امروز دو محور در منطقه خاورمیانه وجود دارد، گفت که یکی محور ایران است که تا لبنان می رسد و دیگری محورعربستان است که به رژیم اسراییل ختم می شود و این یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه سیاست های خارجی ایران خردمندانه و منطقی طراحی و اجرا می شود، نمونه بارز آن را در لبنان ، سوریه وعراق شاهد هستیم، گفت : سیاست نرمش قهرمانانه ایران درعراق موجب شد که محور مقاومت ضد صهیونیستی آسیب نبیند وعبورعراق از بحران سیاسی ناشی از سیاست خارجی تهران است و اینکه برخی می گویند ناشی از توافق ایران و عربستان بوده، به نظر من صحیح نیست.

این سیاستمدار لبنانی خاطرنشان کرد که همه آنچه در سوریه در این سه سال و چند ماه رخ داده یک هدف داشته و آن مقابله و حذف محور مقاومت ضد صهیونیستی از تهران تا بغداد ، دمشق و بیروت بوده است اما پایداری« بشار اسد» رییس جمهوری درمقابل دشمنان منطقه ای و بین المللی و مزدوران تروریستی تکفیری آنها،این هدف را ناکام گذاشت.

بقرادونی با تاکید به اینکه نظام سوریه سقوط نکرد و سقوط هم نخواهد کرد، اظهارداشت : تلاش کردند که سناریو سوریه را در عراق هم اجرا کنند اما با هوشیاری این بحران در نطفه خفه شد و امروز درلنبان هم قدرت حزب الله روز به روز درحال افزایش است و این چیزی است که اسراییل را از حمله به لبنان باز می دارد و تروریست های تکفیری و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها از آن خوف دارند.

وی با اشاره به شکست دشمن صهیونیستی در جنگ 33 روزه سال 2006 علیه لبنان، گفت: ارتش اسراییل پس از هشت سال بازسازی خود بار دیگر در غزه ثابت شد که قدرت غلبه بر مقاومت را ندارد، ارتش اسراییل شاید بتواند بر ارتش های کشورهای عربی پیروز شود ولی نمی تواند بر مقاومت پیروز شود، قدرت شکست دادن مقاومت درغزه تحت محاصره را نداشت، قطعا در مقابل مقاومت قدرتمند حزب الله باید خفت بیشتری را تحمل کند.

این سیاستمدار لبنانی با بیان اینکه گروه پیروز در منطقه محور مقاومت متشکل از ایران، سوریه ، عراق و حزب الله است، افزود: به اعتقاد من محور متشکل از عربستان، آمریکا، ترکیه ، اسراییل و قطر دچار مشکلات اساسی است زیرا آن ها میلیون ها و میلیاردها دلار برای سرنگونی نظام سوریه هزینه کردند ولی کاری از پیش نبردند و اسراییل با همه وسایل خود را برای رویارویی با حزب الله آماده کرد اما آنچه در غزه گذشت تجربه ای بود که اسراییل دریافت هرگز نمی تواند به مقاومت در لبنان خسارت وارد کند و از این منظر من جنگ دیگر با مقاومت لبنان را بعید می دانم.



** نگرانی عربستان از تقویت حضور ایران در منطقه وجهان

رییس حزب الکتائب تاکید کرد که عربستان سعودی از تقویت حضور ایران در منطقه و جهان بعداز روی کار آمدن دولت یازدهم نگران است و درهمین چارچوب تلاش می کند تا از نزدیک شدن آمریکا به جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کند زیرا آن را به ضرر خود می داند.

وی خاطرنشان کرد: این تلاش عربستان راه بجایی نخواهد برد زیرا « باراک اوباما» رییس جمهور آمریکا زیر فشار مشکلات داخلی شانه خم کرده است و نیاز به دستاوردی در این منطقه دارد و این دستاورد جز با نزدیک شدن به ایران امکان پذیر نیست.

بقرادونی تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند که عربستان هم به ایران نزدیک شود اما اگر این اتفاق نیافتد قطعا بین تهران و ریاض ، تهران را انتخاب و بدون عربستان با ایران تفاهم خواهد کرد.

خاورم*(3)* 383* 632* 1324
کد N482349

وبگردی