آفتاب

جریان شریان‌های گازی در دل 57 روستای کردستان

جریان شریان‌های گازی در دل 57 روستای کردستان

معاون مهندسی و اجرایی طرح‌های شرکت گاز استان کردستان گفت: شهریورماه، هم‌زمان با هفته‌ی دولت 57 روستای استان کردستان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

«شهرام مقبل» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، اظهار کرد: با گازرسانی به 57 روستای استان در هفته‌ی دولت، شمار روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در استان از 757 به 814 روستا افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه درصد نفوذ گاز طبیعی در خانوارهای روستائی به 62 درصد رسید، افزود: با گازدار شدن این تعداد از روستاها حدود 4000 خانوار به مصرف‌کنندگان گاز طبیعی اضافه می‌شوند.

معاون مهندسی و اجرایی طرح‌های شرکت گاز استان کردستان گفت: برای 57 روستای گازدار شده اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال هزینه شده است.

مقبل تأمین سوخت سالم و پاک به نقاط صفر مرزی را از اولویت‌های شرکت گاز دانست و گفت: از 814 روستای بهره‌مند از گازطبیعی، 207 مورد آن در شهرستان‌های مرزی بانه، مریوان و سروآباد است.

وی گفت: با اجرای این طرح‌ها، اکثریت روستاهای نقاط مرزی در استان کردستان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

معاون مهندسی و اجرایی طرح‌های شرکت گاز استان کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به کوهستانی و سردسیر بودن استان کردستان، اجرای شبکه‌های گاز و نصب انشعابات در روستاها بسیار دشوار است، اما با وجود سختی کار، شرکت گاز استان در زمینه‌ی گازرسانی به روستاها بسیار موفق عمل کرده است.

مقبل تصریح کرد: از حدود 1192 روستای استان که براساس مکان‌سنجی‌ها، امکان گازرسانی برای آنها میسر است، 814 روستا از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی افزود: هم‌اکنون عملیات اجرائی در 89 روستای دیگر در دست اقدام است و انتخاب پیمانکار برای 20 روستای دیگر نیز در دستور کار شرکت گاز استان قرار دارد.

معاون مهندسی و اجرایی طرح‌های شرکت گاز استان کردستان یادآور شد: شهریورماه در هفته‌ی دولت 14 واحد صنعتی با مصرف عمده در سطح استان از گاز طبیعی بهره‌مند شدند که بدین ترتیب واحدهای صنعتی بهره‌مند از گاز طبیعی در سطح استان به 1419 مورد رسید.

مقبل افزود: از 14 واحد صنعتی مورد اشاره، دو مورد مربوط به جایگاه‌های CNG بوده است که این دوجایگاه در شهرهای سنندج وکانی سور بانه قرار دارد.

وی ضریب نفوذ جمعیت شهری بهره‌مند از گاز طبیعی را 99.8 درصد برشمرد و تصریح کرد: شرکت گاز استان کردستان در زمینه‌ی گازرسانی به شهرها نیز موفق عمل کرده است و هم‌اکنون از مجموع 29 شهر در استان 27 شهر بطور کامل از نعمت گاز بهره‌مند است.

معاون مهندسی و اجرایی طرح‌های شرکت گاز استان کردستان در خصوص دو شهر باقی‌مانده در استان گفت: شهر چناره بعلت قرارگرفتن در محدوده‌ی سد و لزوم جابجائی آن، از دستور برنامه‌ی گازرسانی خارج شده است و گازرسانی به آخرین شهر باقی‌مانده یعنی شهر اورامان تخت در حال انجام است، بنحوی که شبکه تا ورودی شهر اجرا شده و پیمانکار برای اجرای شبکه و نصب انشعابات در داخل شهر انتخاب شده و به‌زودی آغاز به‌کار می‌کند.

مقبل صعوبت کار، کوهستانی و سنگی بودن بافت زمین منطقه اورامان را از سختی‌های گازرسانی به این منطقه توریستی و گردشگری دانست و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال و یا در نهایت اوایل سال بعد گازرسانی به این شهر نیز تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به کسب تجارب بدست آمده از نوسانات گاز در زمستان پارسال، گفت: در راستای تقویت تأسیسات گاز شهرهای سقز، بانه و مریوان و در خصوص بازنگری و تحلیل فنی شبکه‌های توزیع و تغذیه و ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز ورودی این شهرها و نیز ایستگاه‌های تقلیل فشار، اقدامات اصلاحی مورد نیاز در قالب تغییرات شبکه بطول هشت کیلومتر در این شهرها و نصب یک مورد ایستگاه تقلیل فشار گاز با ظرفیت 10 هزار مترمکعب در ساعت در شهر مریوان و نیز تغییراتی در ایستگاه تقلیل فشار گاز ورودی شهر سقز در دست اقدام است.

معاون مهندسی و اجرایی طرح‌های شرکت گاز استان کردستان با اشاره به تدابیر اندیشیده شده در فصول سرد سال بمنظور جلوگیری از قطعی‌های ناگهانی اظهار امیدواری کرد با توجه به تدابیر اندیشیده شده در فصول سرد سال در مقاطعی که مصرف گاز طبیعی به اوج خود می‌رسد، بتوان با بهره‌گیری از توان کامل تأسیسات داخل شهری از گاز ورودی به شهرها نهایت استفاده را کرد.

انتهای پیام

کد N482206

وبگردی