آفتاب
بررسی تحولات پاکستان در گفت‌وگو با ایسنا

ملازهی: دو بازوی ارتش به دنبال برکناری نواز شریف هستند

ملازهی: دو بازوی ارتش به دنبال برکناری نواز شریف هستند

ملازهی: در صورت ادامه تنش‌ها دولت پاکستان امکان به دست گرفتن قدرت را دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: باتوجه به شرایط فعلی پاکستان به نظر می رسد که نواز شریف بهتر می‌تواند بر مشکلات کشور غلبه کند تا نمایندگان معترضان.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو باخبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به افزایش اعتراضات در پاکستان و نقش رهبران سیاسی احزاب پاکستان در این اعتراضات خاطرنشان کرد: عمران‌خان نماینده حزب تحریک انصاف و طاهر القادری رهبر حزب تحریک عوامی که جریان صوفی و مذهبی است، اعلام کردند در سالروز استقلال پاکستان می‌خواهند انقلاب سبز راه‌اندازی کنند و از هواداران خود خواستند که 15 آگوست یعنی همان روز استقلال پاکستان از سرتاسر کشور به اسلام‌آباد بروند و تظاهراتی را در اسلام آباد برپا کنند.

ملازهی با بیان این‌که معترضان در پاکستان خواهان کناره‌گیری نخست وزیر این کشور و تشکیل دولت موقت هستند، گفت: در حالی عمران خان خود را نخست وزیر آینده پاکستان می داند که نواز شریف اعلام کرده است حاضر نیست از قدرت کناره‌گیری کند و باوجود همه این کشمکش ها مخالفان دولت توانستند از گوشه و کنار کشور بین 60 تا 100 هزار نفر را جمع کرده و به اسلام آباد بیاورند.

وی ادامه داد: دولت پاکستان نیز برای تجمع معترضان دو محل را در اطراف پایتخت مشخص کرد اما حفظ جمعیت معترضان برای مدت طولانی در مناطق مشخص شده کار دشواری است زیرا معترضان طی چند روز در این محل‌ها باقی می مانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: هرچند تظاهرات معترضان پاکستانی در ابتدا به صورت مسالمت آمیز بود ولی پس از مدتی تصمیم گرفتند پارلمان، نخست وزیری و در نهایت سایر وزارت‌خانه‌ها را به تصرف خود درآورند در واقع معترضان پاکستانی قصد داشتند در صورتی که نواز شریف از نخست وزیری کناره گیری نکند به زور او را از قدرت خارج کنند؛ البته تحلیل‌هایی که در داخل پاکستان و به وسیله افراد بی‌طرف مطرح می‌شود، دو گروه معترض را خیلی مستقل و بی‌طرف نمی‌دانند.

دو بازوی ارتش به دنبال برکناری نواز شریف هستند

ملازهی با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی براینکه القادری، بازوی مذهبی ارتش و عمران خان، بازوی سیاسی ارتش هستند، افزود: از این تحلیل ها می توان نتیجه گرفت که در پشت اعتراض‌های اخیر پاکستان، ژنرال‌های ارتش قرار دارند. برای همین هم ژنرال راحیل خطوط قرمزی را برای نواز شریف وضع کرده بود که اگر آنها را رعایت کنند دست به کودتا نخواهند زد و از این طریق توافقی بین فرماندهان ارتش و نواز شریف صورت گرفت تا درصورت رعایت این خطوط قرمز توسط دولت ارتش هم دست به کودتا نخواهد زد.

وی ادامه داد: ارتش پاکستان از دولت خواسته بود تا به هند و افغانستان نزدیک نشود، بودجه ارتش را افزایش دهد و از عملیات ارتش در وزیرستان شمالی نیزحمایت کرده و به دنبال گفت‌وگو و مذاکرات با طالبان هم نباشند. پس از این مذاکرات میان ارتش و دولت، تا حدی مسائل پشت پرده مشخص شد و نشان داد برگزاری تظاهرات روسای احزاب تحریک انصاف و تحریک عوامی نمی تواند از موضع مستقل باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی تلاش‌ها برای میانجیگری میان معترضان و دولت پاکستان، خاطرنشان کرد: پس از مذاکره ارتش با دولت پاکستان ارتش‌ این کشور اعلام کرد که نه تنها دست به کودتا نخواهد زد بلکه ژنرال راحیل هم واسطه بین تظاهرکنندگان با دولت نوازشریف شد. علاوه بر ارتش، حزب جماعت اسلامی هم برای میانجیگری اعلام آمادگی کرد ولی در هر صورت تظاهرکنندگان هیچ کدام از میانجیگری‌ها را خیلی جدی نگرفتند و تلاش کردند تا مقر نخست وزیری را تصرف کنند و به دنبال آن درگیری‌هایی ایجاد شد که تعدادی کشته و زخمی به همراه داشت و پس از آن شاهد ایجاد وضعیت حساسی در اسلام آباد هستیم.

احتمال کودتای ارتش پاکستان دور از انتظار نیست

ملازهی با بیان این‌که تظاهرات معترضان در حال حاضر از اسلام آباد به لاهور کشیده شده است، گفت: در اسلام آباد هم مانند لاهور معترضان خواهان کناره‌گیری شهباز شریف سروزیر ایالات پنجاب و برادر نواز شریف و خانواده شریف از صحنه سیاسی کنار شده اند و در رابطه با احتمال کودتا توسط ارتش هم باید بگویم، هر چند شرایط برای چنین امری خیلی فراهم نیست ولی انجام کودتا توسط ارتش پاکستان هم چندان دور از انتظار نخواهد بود و می توان احتمال داد در صورتی که وضعیت اعتراضات در پاکستان به همین صورت ادامه یابد ارتش خود برای برکناری نواز شریف از طریق کودتا اقدام کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر صورت گرفتن تقلب در انتخابات پاکستان، خاطرنشان کرد: احتمال تقلب به صورت گسترده در انتخابات اخیر پاکستان دور از ذهن به نظر می‌رسد زیرا نواز شریف پذیرفت که کمیسیونی از سوی دیوان عالی کشور برای بررسی ادعای تقلب شکل بگیرد و این کمیسیون هم تا امروز گزارشی مبنی بر صحت ادعاها و مشاهده تخلف در انتخابات ارائه نکرده است. از سوی دیگر اگر تقلبی صورت می گرفت باید حزب مردم پاکستان که مدعی اصلی قدرت در کشور است مسئله تقلب را مطرح می‌کرد زیرا در صورت احراز تقلب در انتخابات، نواز شریف کنار می‌رفت و حزب مردم جای آنرا می گرفت ولی وقتی خود این حزب از نواز شریف حمایت می‌کند، تاحدی بحث تقلب آن هم به صورت گسترده زیر سوال می‌رود.

ملازهی با اشاره به اعتراض تظاهرکنندگان نسبت به فسادهای مالی و اداری در پاکستان خاطرنشان کرد: این‌گونه فسادها در کشورهای جهان سوم مانند پاکستان مسأله‌ای غیر قابل انکار است و زمان مشرف هم همین مسائل وجود داشت علاوه براین حتی اگر انتخابات مجددا برگزار شود باز هم آنها آراء چشمگیری نخواهند شد.

نمی‌توان بحران فعلی پاکستان را کوچک شمرد

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با اظهارات نواز شریف و کوچک خواندن اعتراضات فعلی پاکستان توسط او، خاطرنشان کرد: به نظر من این صحبت‌های نخست ‌وزیر پاکستان بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و می‌خواهد تنش‌های اخیر در این کشور را کوچک بشمارد ولی قطعا اعتراضات اخیر در این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا معترضان تلاش داشتند تمام ادارات دولتی، پارلمان و دفتر نخست وزیری را تصرف کرده و برای خود دولت تشکیل بدهند از سوی دیگر چنین تصمیم‌گیری‌های مهمی قطعا نمی‌تواند بدون حمایت نیروهای نظامی و ارتش صورت بگیرد. همین عوامل نشان می‌دهد که بحران در پاکستان بسیار جدی است.

ملازهی تاکید کرد: با این حال حتی اگر معترضان به پشتوانه ارتش پاکستان دست به کودتا بزنند و به قدرت برسند باز هم توانایی گذر از مشکلات کشور را ندارند زیرا مشکلات پاکستان عمیق‌تر از این حرف‌ها است که آنها قادر به حل آن باشند و قطعا نواز شریف بهتر می‌تواند از بحران انرژیی و اقتصادی که کشور با آن دست به گریبان است عبور کند و اگر به او فرصت می‌دادند صلاحیت بیشتری برای حل و فصل مشکلات داشت تا گروهی مانند تحریک انصاف یا تحریک عوامی.

اگر ارتش پاکستان توان غلبه بر مشکلات را داشت تا بحال کودتا کرده بود

وی با اشاره به نقش آمریکا در پاکستان، گفت: آمریکایی‌ها در پاکستان فقط به دنبال منافع خود هستند. به همین دلیل ایجاد بحران در این کشور هیچ سودی برای آنها ندارد. زیرا آمریکایی ژ‌ها می‌خواهند تسلیحات سنگین نظامی خود در عراق را از طریق پاکستان خارج کنند بنابراین تلاش می ‌کنند تا وضعیت پاکستان ثبات یابد و بر همین اساس هم مخالف کودتا در این کشور هستند و به همین دلیل هم ابتدا از طریق سیاسی جلو رفته و عنوان ‌کردند چون کشور در معرض خطرات جدی است آنها قدرت را در دست خواهند گرفت هچنین اگر وضعیت پاکستان به کشتار و جنگ داخلی بکشد آمریکایی‌ها هم ترجیح می دهند که حکومت نظامی، در این کشور قدرت را بدست بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تصریح کرد: اگر بحران در پاکستان ادامه یابد، ارتش دست به کودتا خواهد زد زیرا ارتش این کشور سابقه چند کودتا در گذشته را هم در کارنامه خود دارد. شاید بیش از دو سوم زمان پس از استقلال پاکستان را ارتشی‌ها در رأس قدرت بودند بنابراین ارتش پاکستان انگیزه و امکانات اینکه مجددا قدرت را به دست بگیرد و اجازه ادامه تنش ها را ندهد را دارد وی البته اگر ارتشی‌ها هم روی کار بیایند نمی‌توانند به مشکلات پاکستان پایان دهند وگرنه تا به حال کودتا کرده بودند.

انتهای پیام

کد N481983

وبگردی