آفتاب
آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: در اسلام تعلیم و تعلم در کنار هم قرار دارد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: در اسلام تعلیم و تعلم در کنار هم قرار دارد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: دنیای امروز تحصیل علم را برای همه لازم می‌داند، اما اسلام نه تنها تحصیل را واجب کرده بلکه تعلیم دادن را نیز بر استادان واجب کرده است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مرجع تقلید در آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران که در مصلای تهران برگزار شد، با ابراز خشنودی از اینکه در این مجلس حضور یافته و ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا (ع) و دهه کرامت، اظهار کرد: افتتاحیه سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران همزمان شده با میلاد امام رضا (ع) و این تقارن را من به اساتید، طلاب و حوزویان تبریک می‌گویم و امیدوارم طلاب در سایه و برکت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) سال تحصیلی پرخیر و برکتی را آغاز کنند.

وی در ادامه به چند توصیه برای طلاب و اساتید پرداخت و گفت: اگر به عقب و تاریخ قیام پیامبر (ص) برگردیم می‌بینیم یکی از معجزات ایشان امنیت فوق‌العاده‌ای بود که به مساله علم و دانش داده‌اند. پیامبر (ص) درس نخوانده بود ولی استاد و عالم بود. از محیطی پر از جهل و خرافه برخاست. محیطی که نه درس، نه کتاب و نه مدرسه‌ای بود و سخنانی در مورد علم گفت که حتی بعد از 1400 سال در دنیا هیچ کس نمی‌تواند چنین سخنانی را در مورد علم بگوید.

این مرجع تقلید افزود: دنیای امروز تحصیل علم را برای همه لازم می‌داند، اما اسلام نه تنها تحصیل را واجب کرده بلکه تعلیم دادن را نیز بر استادان واجب کرده است. در اسلام تعلیم و تعلم هر دو در کنار هم قرار دارد. تعلیمی که در دنیای علم امروز جایی ندارد. در حدیثی داریم که خداوند از عالمان پیمان تعلیم دادن گرفته، چیزی که هنوز دنیا به آن نرسیده است.

ادامه دارد...

کد N481752

وبگردی