آفتاب

بحران غذا در کشورهای ابولازده مشکلات را دوچندان کرده است

بحران غذا در کشورهای ابولازده مشکلات را دوچندان کرده است

تهران - ایرنا – کمبود مواد غذایی و افزایش شدید قیمت ها در کشورهای ابولازده غرب آفریقا، شهروندان فقیر این کشورها را با مشکلی مضاعف مواجه کرده است.

به گزارش ˈاسکای نیوزˈ، تصاویر ویدیویی منتشر شده تلاش کارکنان کلینیک ابولا در خیابان های ˈمونروویاˈ پایتخت لیبریا به منظور یافتن بیماری که برای سیرکردن خود از مرکز درمانی گریخته بود، را نشان می دهد.

در این ویدیوها خیل عظیمی از مردم مشاهده می شود که به دنبال فرد آلوده به راه افتاده اند و برخی از غرفه داران بازار با او به بحث و مشاجره می پردازند.

این بیمار در حالی که دستبندش نشان دهنده آلودگی وی به بیمار مرگبار ابولا است، از بیمارستان ˈالواˈ گریخته بود.

بر اساس گزارش اسکای نیوز، بیمارستان مذکور ماه گذشته آنقدر شلوغ بود که دیگر فضایی برای پذیرش بیماران مبتلا به ابولا نداشت.

یکی از کسانی که در این مرکز حضور داشت به اسکای نیوز گفته است که بیماران این بیمارستان گرسنه هستند و آب و غذای کافی برای سیرکردن آن ها وجود ندارد.

به گفته وی، دولت لیبریا باید تلاش بیشتری در این زمینه به کار ببندد.

کارکنان بهداشتی لیبریا سرانجام توانستند این فرد بیمار را که تمایلی به بازگشت به بیمارستان نداشت، سوار آمبولانس کنند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، دست کم یک هزار و 552 نفر تاکنون در اثر این بیماری در غرب آفریقا جان خود را از دست داده اند. شمار مبتلایان به این بیماری نیز 3 هزار و 62 نفر اعلام شده است.

این نهاد سازمان ملل هشدار داده که ممکن است تا پیش از کنترل این همه گیری، شمار افراد مبتلا به ابولا به 20 هزار نفر برسد.

در این میان، در سه کشوری که بیش از همه تحت تاثیر این شیوع قرار گرفته اند، یعنی گینه، سیرالئون و لیبریا، از زمانی که محدودیت تردد در برخی نقاط این کشورها اعمال شده، مردم سراسیمه به خرید مواد غذایی اصلی روی آورده اند. در نتیجه این شرایط، کاهش مواد غذایی و افزایش قیمت ها نیز به مشکلات کشورهای بحران زده افزوده، شده است.

در یکی از بازارهای لیبریا، که 694 مورد مرگ و میر در اثر ابولا ثبت شده است، قیمت نوعی آرد رایج ظرف چند روز 150 درصد افزایش یافته است.

به رغم آغاز عملیات اضطراری سازمان برنامه جهانی غذای سازمان ملل در زمینه رساندن 65 هزار تن ماده غذایی به مناطق محروم در این کشورها، بسیاری از بیماران بستری در قرنطینه ها با گرسنگی دست به گریبان هستند.

بر اساس این گزارش، احتمال کاهش نیروی کار در هر سه کشور آفریقایی یاد شده در آستانه فصل برداشت ذرت و برنج نیز دور از احتمال نیست.

تولید سایر محصولات نظیر، کائوچو، روغن پالم و کاکائو نیز می تواند به شدت تحت تاثیر بحران ابولا قرار گیرد و به تبع آن هزاران نفر از قشرهای آسیب پذیر این مناطق را بیش از پیش به ورطه فقر سوق دهد.

ˈوینسنت مارتینˈ از مقام های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در این زمینه گفته است که پیش از شیوع ابولا نیز خانوارهای ساکن برخی مناطق آلوده تا 80 درصد از درآمد خود را صرف تامین مواد غذایی مورد نیاز خود می کردند. اکنون با افزایش شدید قیمت ها، دسترسی به مواد غذایی کاملا برای آن ها غیرممکن خواهد شد.

خاورم**9156/1275
کد N481673

وبگردی