آفتاب

رهبران آفریقا به دنبال تشکیل جبهه متحد علیه تروریسم

رهبران آفریقا به دنبال تشکیل جبهه متحد علیه تروریسم

حمله هوایی آمریکا علیه الشباب در سومالی در آستانه اولین نشست اتحادیه آفریقا در خصوص تروریسم یادآور این مساله است که این اتحادیه در تلاش است تا مسئولیت‌ بیشتری را در مبارزه با تروریسم برعهده بگیرد چرا که هم اکنون بر شرکای غربی اتکا دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ادریس دبی، رئیس جمهوری چاد که ریاست این نشست را برعهده دارد، در کنفرانس خبری گفت: این وظیفه و مسئولیت ما کشورهای آفریقایی است و ما خودمان باید این کار را انجام دهیم و پس از آن دوستان و شرکایمان از تلاش‌های ما حمایت کنند. ما نمی‌توانیم که یک باری بر دوش آن‌ها باشیم.

هیات اتحادیه آفریقا در سومالی (AMISOM) متشکل از نیروهای اوگاندا، بروندی، دجیبوتی، سیرالئون، کنیا و اتیوپی است و نشان می‌دهد که کشورهای افریقایی برای همکاری در خصوص رشد شبکه‌های تروریستی آمادگی دارند.

این نیروها طی هفته گذشته موفق شدند تا کنترل چندین شهر را از دست شبه نظامیان الشباب در سومالی خارج کنند. این روند به دولت سومالی این فرصت را می‌دهد تا خود را بار دیگر مهیا کرده و از این مجموعه فرصت‌ها استفاده کند. یکی از تحلیل‌گران ارشد در موسسه مطالعات امنیتی آفریقای جنوبی می‌گوید: در این برهه شانس زیادی برای تضعیف قدرت الشباب وجود دارد.

مقام‌های آفریقایی خواستار همکاری گسترده‌تر شده‌اند و اذعان دارند که به دلیل وجود نقص‌هایی از جمله کنترل ضعیف مرزها این فرصت برای گروه‌های شبه نظامی از جمله الشباب، بوکوحرام و القاعده در مغرب اسلامی فراهم می‌شود تا اقدامات خود را توسعه دهند.

اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری کنیا گفت: الشباب و گروه‌های وابسته به آن همچنان یک چالش امنیتی جدی برای منطقه ما هستند و برای ما ضروری است که همکاری‌های خودمان را تقویت کرده و این نکته را در نظر داشته باشیم که هیچ کشوری نیم‌تواند به تنهایی با این چالش مبارزه کند.

نقش کنیا در آمیسوم و مرزهای مشترک این کشور با سومالی، این منطقه را به یکی از اهداف مهم الشباب تبدیل کرده است. نایروبی، پایتخت کنیا در سپتامبر سال 2013 با حمله خونین این گروه تروریستی مواجه شد که در نهایت 67 کشته بر جای گذاشت. حمله هوایی آمریکا علیه شبه نظامیان الشباب سومالی در روز سه شنبه و جزئیات آن در نشست سران اتحادیه آفریقا مطرح نشد.

گفته می‌شود که حمله مذکور محل نشست رهبران الشباب را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

کد N481660

وبگردی