آفتاب

ادعای وزارت خارجه سودان درباره اقدامات مراکز فرهنگی ایران در این کشور

ادعای وزارت خارجه سودان درباره اقدامات مراکز فرهنگی ایران در این کشور

وزارت امور خارجه سودان وابسته فرهنگی ایران در این کشور را به انجام اقداماتی فراتر از حوزه اختیاراتش متهم و این مساله را عامل بسته شدن همه مراکز فرهنگی ایران عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز گذشته رسانه‌های سودانی از بسته شدن مراکز فرهنگی ایران در سودان و مهلت 72 ساعته مسوولان سودانی به مسوولان این مراکز خبر داده و اعلام کردند که بر اساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای این مراکز به دلیل فعالیت‌هایی که در تبلیغ مکتب تشیع دارند، بسته شدند.

یوسف الکردوانی، سخنگوی وزارت امور خارجه سودان طی سخنانی با تایید بسته شدن مراکز فرهنگی ایران در سودان مدعی شد که انجام اقدامات فراتر از حوزه اختیارات مراکز فرهنگی ایران در سودان موجب اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مسوولان سودانی شده است.

وی هم‌چنین ادعا کرد که این مراکز از حوزه فعالیتی که قانون به آنها اجازه فعالیت می‌داد، فراتر رفته و از این رو به تهدیدی برای امنیت فکری و اجتماعی برای سودان تبدیل شده است.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، برخی پژوهشگران امور شیعه در سودان معتقدند که این تصمیم در نتیجه اعمال فشارهای داخلی و خارجی از جانب جناح‌های سلفی بوده است که اخیرا در حال گسترش سطح نفوذ خود در سودان هستند. این افراد علنا درباره خطر تشیع حرف‌هایی را مطرح می‌کنند هم‌چنین در این بین اعمال فشارهای خارجی نیز وجود دارد که این فشارها از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان است که از نزدیکی روابط ایران و سودان و گسترش مذهب تشیع در سواحل غربی دریای سرخ نگران است.

اولین مرکز فرهنگی ایران در سودان در سال 1988 در دوره نخست وزیر صادق المهدی و بعد از به قدرت رسیدن عمر البشیر، رییس جمهور سودان افتتاح شد.

انتهای پیام

کد N481604

وبگردی