آفتاب

ابتکار گروه 14 مارس مرده بدنیا آمد/ لبنان: مذاکره و معامله با داعش ممنوع

ابتکار گروه 14 مارس مرده بدنیا آمد/ لبنان: مذاکره و معامله با داعش ممنوع

بیروت – ایرنا – آنچه را که « فواد السنیوره» رییس فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان « ابتکار گروه 14 مارس برای نجات لبنان و حل بحران انتخاب رییس جمهوری» خواند، مرده بدنیا آمد و طرح دیگر آنها برای گشودن باب مذاکره ومعامله با گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره هم به سد مخالفت اکثریت لبنانی ها برخورد کرد.

به گزارش ایرنا، فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان به ریاست ژنرال« میشل عون» و فراکسیون توسعه و آزادسازی به ریاست « نبیه بری» بلافاصله با این به اصطلاح ابتکار گروه14 مارس مخالفت کردند و آن را تکرار حرف ها و مواضع گذشته و یک شوخی سیاسی دانستند که حتی قابل بررسی و اعتنا نیست.

نظرفراکسیون تغییر و اصلاح را « سلیم جریصاتی» شب گذشته در پایان جلسه این فراکسیون اعلام و نظر فراکسیون توسعه و آزادسازی را « قاسم هاشم» عضو آن ساعتی بعد از تشریح ابتکار توسط السنیوره بیان کرد.

ناظران معتقدند با واکنش سریع و بی پرده این دو فراکسیون ، ابتکار گروه 14 مارس مرده بدنیا آمد و پرونده انتخاب رییس جمهوری لبنان از مربع اول بیرون نرفت.

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت ، نبیه بری رییس مجلس لبنان گفته است که این ابتکار حرف جدیدی ندارد و تکرار سخنان گذشته «سمیر جعجع »رییس حزب نیروهای لبنانی و نامزد گروه 14 مارس برای ریاست جمهوری است.

وی با بیان اینکه از طریق رسانه ها در جریان این ابتکار قرار گرفته ، تاکید کرده است درهر صورت باید بتوانند ژنرال عون را قانع کنند.

بری اظهارداشته است که هدف گروه 14 مارس از اعلام عقب نشینی از برخی مطالبات خود به معنای این است که گروه 8 مارس هم باید از برخی خواسته هایش عقب نشینی کند.

معنای این سخن این است که گروه 14 مارس از سمیر جعجع عبور می کند و گروه 8 مارس هم باید از ژنرال عون عبور کند.

الاخبار خاطرنشان که شاید تنها وجه مثبت ابتکار گروه 14 مارس اعلام آمادگی این گروه برای مذاکره مستقیم با حزب الله نه از کانال نبیه بری و ولید جنبلاط باشد.

حزب الله تاکنون در قبال این ابتکار واکنشی نشان نداده است.

روزنامه السفیرهمه با بیان اینکه این ابتکار تکرار سخنان شب و روز گروه 14 مارس در سه ماه گذشته بود، نوشت که همپیمانان ژنرال عون موضعی ضد مواضع او اتخاذ نمی کنند و در حقیقت کلید گشایش پرونده انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان در جیب او است.

این روزنامه لبنانی نوشت که گروه 8 مارس بارها تکرار کرده است که ژنرال عون و سعد الحریری باید نام رییس جمهوری توافقی را اعلام کنند.

رییس فراکسیون المستقبل درمجلس لبنان بااعلام ابتکارعمل گروه 14 مارس برای حل بحران انتخاب رییس جمهوری این کشور، تلویحا تاکید کرد که این گروه حاضر است از « سمیر جعجع» نامزد کنونی خود عبور کند.

السنیوره که به همراه نمایندگان دیگر احزاب عضو گروه 14 مارس در یک کنفرانس خبری در محل پارلمان لبنان شرکت کرد، گفت که تا این لحظه سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنانی نامزد ما است اما اگر لازم باشد حاضر هستیم جایگزینی را معرفی تا به بحران انتخاب رییس جمهور سیزدهم پایان داده شود.

وی همچنین تاکید کرد که چنانچه طرف مقابل( گروه 8 مارس) آمادگی داشته باشد ، حاضر هستیم با آنها در باره یک نامزد توافقی مذاکره و گفت وگو کنیم.

السنیوره گفت که اگر این ابتکار عمل شکست بخورد گروه 14 مارس بر موضع کنونی خود ملتزم خواهد بود.



** پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی

دولت لبنان با دست دست کردن اکنون میان فشار خانواده نظامیان ربوده شده لبنانی که خواستار آزادی و بازگشت سالم بستگان خود هستند و گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره و اکثریت گروه 14 مارس بویژه حزب جریان المستقبل به ریاست « سعد الحریری» قرار دارد که خواستار آزادی عناصر وابسته به خود در زندان رومیه می باشند.

داعش و جبهه النصره بعداز به شهادت رساندن « علی السید» نخستین نظامی تهدید کرده اند دیگر نظامیان ربوده شده را هم یکی بعداز دیگر سر می برند.

دولت لبنان قرار است در جلسه فردا (پنجشنبه) خود پرونده نظامیان ربوده شده و به همین بهانه معامله با گروه های تروریستی تکفیری را بررسی کنند اما حامیان این طرح ماجراجویانه و جنجال برانگیز در دولت با مخالفت شدید سیاسی و قانونی مواجه هستند.

روزنامه السفیر نوشت که وزیران گروه 8 مارس و جریان آزاد ملی لبنان و وابسته به « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه هرگونه معامله با داعش و جبهه النصره و معاوضه نظامیان ربوده شده با عناصر تروریستی تکفیری را که در زندان رومیه زندانی هستند، ممنوع اعلام کرده اند.

مخالفان طرح جنجال برانگیز معامله با داعش و جبهه النصره تاکید دارند که با شروع محاکمه عادلانه زندانیان وابسته به گروه های تروریستی تکفیری موجود در زندان رومیه موافق هستند و آزاد کردن آنها به بهانه نجات جان نظامیان ربوده شده لبنانی یک بدعت بسیار خطرناک است.

منابعی نظامی به السفیر گفته اند که ارتش لبنان با مذاکره سری که همچنان جریان دارد، ارتباطی ندارد.

السفیر نوشت: برخی مراجع رسمی که پرونده نظامیان ربوده شده را بسیار حساس و خطرناک می دانند، گفته اند که برخی از مسئولان لبنانی از گروه های داعش و جبهه النصره بر اجرای کامل و مو به موی مطالبات این گروه ها که بسیار گسترده می باشد از جمله آزادی همه زندانیان خطرناک و تروریست از زندان رومیه ، مبالغ هنگفت پول و خروج حزب الله از منطقه القلمون سوریه، اصرار بیشتر دارند و حاضر نیستند کوتاه بیایند.

به نوشته این روزنامه ، مراجع رسمی لبنانی گفته اند که در پرونده نظامیان ربوده شده بسیار باید هوشیار و حساس بود و منتظر نتیجه مذاکراتی که با وساطت دو کانال ترکیه و قطر جریان دارد بود و دولت لبنان باید آنها هماهنگ و ارتباط داشته باشد.



**زمینه سازی المستقبل و هیات علمای مسلمان برای مذاکره و معامله

فراکسیون المستقبل درمجلس لبنان به ریاست فواد السنیوره دیروز تشکیل جلسه داد و پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی توسط گروه های تروریستی تکفیری را بررسی، هرگونه تصمیم گیری در این زمنیه را به دولت واگذار و تاکید کرد که بهتر است به دولت و نخست وزیر در این زمینه اعتماد کنیم.

کارشناسان معتقدند که المستقبل تلویحا موافقت خود را با مذاکره و معامله با گروه های تروریستی تکفیری اعلام کرد اما توپ را به زمین دولت انداخت تا مسئولیت پیامدهای آن را در آینده برعهده نگیرد.

در این میان هیات علمای مسلمان ( شیوخ سلفی) که بطور مشکوک و تردید آمیز و در اقدامی خودسرانه میانجیگری میان دولت و ارتش لبنان با گروه های تروریستی تکفیری را شروع واخیرا بعداز دیدار با« تمام سلام» نخست وزیر لبنان عقب نشینی خود را اعلام کرد، اکنون برآمادگی خود برای شروع دور جدید مذاکرات تاکید کرده است.

هیات علمای مسلمان که گفته می شود روابطی نزدیک با داعش و جبهه النصره دارد اعلام کرده است که می تواند گروهی را برای مذاکره با این تروریست های تکفیری به بلندی های عرسال لبنان اعزام کند.

در بیانیه هیات علمای مسلمان هشدار داده شده است که دولت لبنان در قبال آزادی بقیه نظامیان ربوده شده و قبل از اینکه سرشان بریده شود باید « شرایط ممکن برای تسهیل آزادی نظامیان را فراهم کند».

ناظران تاکید می کنند، منظور هیات علمای مسلمان این است که دولت لبنان باید مو به مو و بطور کامل مطالبات گروه های تروریستی تکفیری را که خود آنها قبلا تحویل داده اند، بپذیرد و عمل کند.

رسانه های لبنانی از اسامی افرادی مانند جمال دفتردار ، نعیم عباس، عمر الاطرش و حمیده جمانه یاد کرده اند که در لیست ارائه شده داعش و جبهه النصره برای معاوضه با نظامیان لبنانی تسلیم دولت لبنان شده است.

این تروریست های تکفیری عناصر اصلی انفجارهای انتحاری با خودروهای بمب گذاری شده یکسال گذشته در لبنان بویژه ضاحیه جنوبی وبئرحسن بیروت هستند.



** چالش های قضایی

السفیر نوشت که امکان برای هرگونه اقدام قضایی به منظور آزاد کردن عناصر تروریست تکفیری خطرناک که دوره محکومیت زندان خود را می گذرانند، تنگ است، زیرا باید شامل عفو عمومی شوند و در لبنان دو راه برای عفو عمومی وجود دارد.

یک عفو عمومی که در مجلس لبنان تصویب شود و عملا این عفو در این شرایط امکان پذیر نیست و دیگر اینکه رییس جمهور عفو عمومی صادر کند و این هم با توجه به اینکه یکصد و دو روز است که کرسی ریاست جمهوری خالی می باشد، قابل تحقق نیست.

در این برهه و شرایط بدون رییس جمهوری اگر دولت لبنان بخواهد اعلام عفو کند با توجه به سازوکاری که اکنون در دولت برای تصویب طرح ها وجود دارد، در صورت مخالفت تنها یک وزیر امکان تصویب نیست.

در خصوص زندانیانی که بدون محاکمه و حکم قضایی در زندان هستند، اصلا امکان صدور عفو وجود ندارد و تنها راه در خصوص این گروه محاکمه و صدور حکم قضایی است.

السفیر به نقل از منابع قضایی نوشت که بهترین راه ممکن شروع محاکمه بازداشت شدگان در رومیه و آزاد کردن کسانی است که دوره مجازات آنها به پایان رسیده و یا اینکه می توانند در قبال پرداخت غرامت مالی آزاد شوند.



** مخالفت های مردمی و سیاسی

بسیاری از مردم و گروه ها و شخصیت های سیاسی لبنانی از جمله « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه، « نبیه بری» رییس مجلس و رییس حزب امل ، حزب الله لبنان مخالفت خود را با مذاکره مستقیم و معامله با گروه های تروریستی تکفیری اعلام کرده و آن را بدعتی خطرناک خوانده اند که اگر رسم شود، جان دیگر نظامیان و نیروهای امنیتی و حتی مردم لبنان در امان نخواهد بود و این کشور هر روز با بحران آدم ربایی و گروگان گیری مواجه خواهد شد و از سوی دیگر به نوعی وجود این گروه ها به رسمیت شناخته می شود.

فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان به ریاست ژنرال «میشل عون» تاکید کرد که با مذاکره مستقیم دولت و ارتش لبنان با گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره به بهانه آزاد کردن نظامیان ربوده شده لبنانی توسط این گروه ها و باج دادن به آنها مخالف است.

عضو فراکسیون تغییر و اصلاح بعداز نشست عصر سه شنبه این فراکسیون در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد: مساوی قرار دادن و مشابه دانستن گروه تروریستی تکفیری داعش با مقاومت ضد صهیونیستی ( حزب الله) یک « ننگ ملی» است و حاضر نیستیم فضای انحراف افکار و کشتن وقت و فرصت ها در امور سرنوشت سازی مانند امنیت و زندگی لبنانی ها ادامه یابد.

« فواد السنیوره » رییس فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان پیشتر درگفت وگویی، حزب الله لبنان و گروه تروریستی تکفیری داعش را مشابه خوانده بود.

« سلیم جریصاتی» با تاکید به اینکه هیچگاه بین مجرم و قربانی و بین تروریست تکفیری و کشوری که به آن تجاوز شده است، مذاکره ای وجود ندارد، گفت: برخی در لبنان طوری از مبادله نظامیان ربوده شده با عناصر تروریستی تکفیری موجود در زندان رومیه لبنان سخن می گویند که گویی قرار است تبادل اسرای جنگی میان دو کشور صورت گیرد.

عضو فراکسیون تغییر و اصلاح افزود: آیا این بود معامله شما که یک نظامی لبنانی را شهید کردند و به خانواده اش تحویل دادند و در صفحات اجتماعی و رسانه های دیگر نظامیان ربوده شده را به بریدن سر تهدید می کنند تا بین ما سموم تفرقه و نزاع طایفه ای را منتشر کنند.

خاورم ** 1324
کد N481462

وبگردی