آفتاب

در جست‌وجوی خواهر و برادرهای خورشید

در جست‌وجوی خواهر و برادرهای خورشید

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز شیوه جدیدی برای رهگیری خواهر و برادرهای خورشید ارائه داده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ستارگانی که بخشی از یک خوشه هستند، از لحاظ شیمیایی ساختار یکسانی دارند؛ با این حال بر اساس مطالعه جدید، ستارگانی هم که با یکدیگر زاده اما بلافاصله از هم جدا شده‌اند و هیچ نوع خوشه‌ای را شکل ندادند، دارای ویژگی‌های مشابه هستند.

این ادعا می‌تواند به یافتن خواهر و برادرهای گمشده خورشید بینجامد حتی اگر این اجرام کیهانی در آن سوی کهکشان باشند.

به گفته «مارک کرومهولز»، استاد ستاره‌شناسی و فیزیک نجومی دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز، خورشید و خواهر و برادرهایش چند میلیون سال پس از تولدشان از یکدیگر دور افتادند.

انسجام شیمیایی ستارگان حاضر در یک خوشه، نتیجه ترکیب‌شدن توفانی ابرهای گازی در مکان شکل‌گیری ستاره بوده است. یافته‌های جدید نشان می‌دهند حتی ستارگانی که در یک خوشه کنار یکدیگر باقی نمی‌مانند، دارای مشخصه‌های مشترکی با خواهر و برادرهایشان هستند و این که می‌توان از این موضوع برای رهگیری مکان تولد مشترک آن‌ها استفاده کرد.

کرومهولز و تیم علمی‌اش از ابررایانه‌ها برای شبیه‌سازی دو جریان گاز بین‌ستاره‌ای استفاده کردند که برای ایجاد نوعی ابر با یکدیگر ترکیب می‌شوند. این ابر طی میلیون‌ها سال تحت نیروی گرانش خود و برای شکل‌دادن خوشه‌ای از ستارگان واژگون می‌شود.

محققان حاضر در شبیه‌سازی‌هایشان رنگ‌های ردیاب را به دو جریان گازی افزودند و نتایج حاصله، رخداد توفان خشمگینی را هنگام ترکیب‌شدن این جریان‌ها نشان داد. این توفان رنگ‌های ردیاب موجود در شبیه‌سازی‌ها را ترکیب کرد.

زمانی که این دو جریان آبی و قرمزرنگ ترکیب شدند، ابر شروع به واژگونی کرد و ستاره‌هایی را شکل داد. همه‌چیز در شبیه‌سازی‌ها به شکل بنفش در آمد و این موضوع نشان می‌دهد چرا ستارگانی که با یکدیگر زاده می‌شوند، دارای فراوانی‌های شیمیایی یکسان هستند.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

انتهای پیام

کد N481406

وبگردی