آفتاب

مساجد چگونه آباد می‌شوند؟

مساجد چگونه آباد می‌شوند؟

معاون اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: مسجد صرفاً به‌عنوان پایگاه دین و محل رجوع مردم برای راز و نیاز نیست.

حجت‌الاسلام عباس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، با اشاره به این‌که «مسجد مهم‌ترین و بهترین محل برای مطرح کردن مباحث و سجده‌گاه انسان است» افزود: در زمان حضرت آدم(ع) هم عبادت‌گاه وجود داشته است لیکن مسجد که محل سجده، عبادت و محل تغذیه روح انسان است در زمان ظهور اسلام پدید آمد.

وی با بیان این‌که «مسجد صرفاً به‌عنوان پایگاه دین و محل رجوع مردم برای راز و نیاز نیست» ادامه داد: بنا به آن‌چه در قرآن آمده است، علاوه‌ بر عبادت؛ امور فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باید در مسجد انجام شود در همین راستا در روایتی آمده است که؛ با رجوع به مسجد از مشکلات برادر دینی خود مطلع می‌شوید و همین آیات و روایات است که مسجد را از صدر اسلام تاکنون به پایگاهی برای جذب نیرو و محلی برای کمک به افراد فقیر و بی‌بضاعت تبدیل کرده است.

عباس‌زاده با اشاره به این‌که «طبق آیات و روایات مسجد از جایگاه عظیمی برخوردار است» گفت: در روایت داریم که؛ از مکان‌هایی که فردای قیامت هم می‌تواند شکایت کند و هم شفاعت؛ مسجد است، و این روایت عظمت و بزرگی مسجد را در نزد پروردگار بیان می‌کند و برای بزرگداشت مساجد، روز 30 مرداد به‌عنوان روز جهانی مساجد و روز تکریم و بزرگداشت مساجد نام‌گذاری شده که آن را گرامی می‌داریم.

معاون فرهنگی اوقاف لرستان با تأکید بر این‌که «آبادانی یک مسجد فقط به ساختمان و بنای زیبای آن نیست» تصریح کرد: حضور جمعیت در مسجد و انجام فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در آن باعث جان بخشیدن به مسجد می‌شود و اگر مسجدی زیبا و چشم‌گیر شاخته شود اما نمازی در آن برپا نشود، نمی‌توان آن‌را مسجد نامید.

عباس‌زاده، امام جماعت را رکن اصلی هر مسجد دانست و ادامه داد: روحانیون نقش اساسی در مساجد ایفا می‌کنند، به‌طوری‌که هر روحانی با داشتن برنامه‌ریزی دقیق و دانش مناسب می‌تواند نسبت به جذب جوانان اقدام کرده و موفق باشد، لذا در انجام این‌کار باید دارای اطلاعات به‌روز بوده و اهل ذوق باشد تا بتواند جوانان را به سمت خود و به تبع آن به سمت مسجد جذب کند.

معاون فرهنگی اوقاف لرستان با اشاره به این‌که «مساجد هم رتبه‌بندی دارند» افزود: به‌طور کلی مسجد خانه خداست و مقدس‌ترین مسجد که اولین مسجدی است که ساخته شد، مسجدالحرام است که توسط حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش اسماعیل(ع) بنا شد و پس از آن مسجدالنبی، مسجد کوفه و زیر بقعه امام حسین(ع) از جمله مساجد مقدس نزد خداوندهستند که نماز خواندن در این اماکن کامل است و مانند این می‌ماند که در وطن نماز می‌خوانی.

وی با اشاره به این‌که «پس از مساجدی که نام آن‌ها برده شد، مسجد جامع هر شهر و سپس مساجد محله قرار می‌گیرند» خاطرنشان کرد: در سطح استان لرستان یک هزار و 889 مسجد وجود دارد که 67 درصد آنها روستایی و مابقی شهری هستند.

عباس‌زاده با بیان این‌که «در شهرستان‌های بروجرد، ازنا و الیگودرز تراکم مساجد بیشتر است و در شهرستان‌های نورآباد، کوهدشت و بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد تراکم مساجد کم‌تر است» ادامه داد: در استان لرستان با کمبود دو هزار مسجد مواجه هستیم که هزار مسجد فقط در شهرستان خرم‌آباد و مابقی نیز در شهرستان‌های نورآباد و کوهدشت نیاز است.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان با یادآوری این‌که «بر اساس استاندارد به ازای هر هزار نفر جمعیت یک مسجد باید احداث شود» گفت: به‌دلیل این‌که مساجد در سطح استان به‌صورت مساوی و یکنواخت پخش نشده‌اند و فاصله بعضی مساجد با هم بسیار کم و یا بسیار زیاد است لذا ما هنوز نیازمند احداث مسجد هستیم که می‌طلبد خیرین در این زمینه همت کنند.

وی گفت: در حال حاضر 500 مسجد در سطح استان لرستان وجود دارد که نیازمند تکمیل، تعمیر و مرمت هستند.

انتهای پیام

کد N481391

وبگردی